![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Kanon Lennart, så den fanns redan på lager.
Kunde ju inte låta bli och Googla lite på M5 och kolla på en liten filmsnutt på henne. http://www.youtube.com/watch?v=DTOvTrI4MT0 Det verkar inte vara den allra bästa komforten att åka med henne, när man kikar på filmen. Väldigt ryckigt och krängit, hit och dit. Angående malmvagnarna, så går det sakta framåt och är uppe i 30 texturer till Uad(h) i texture-gruppen och tänkte fylla på med 30 st till i gruppen, så att man får ett helt malmtåg med lite variation. Sen fortsätter jag med dom övriga texture-grupperna. Blir inte lika noga gjort, som när Ekan sätter dit penseln som olika skuggningar och sånt. Har bytt nummer på vagnarna och utgått från grundtexturens Riv-nummer och ökat på med sista numret för varje texture och sedan fått räkna ut vilken kontrollsiffra varje vagn sedan ska ha i förhållande till vagnsnummret. Gick att göra detta smidigt tidigare på STW-sida, men nu tycks inte detta fungera där längre, så jag får räkna ut kontrollsiffran för hand. Blir en massa påhittade nummer, då jag inte har hittat någon lista på vad för märkning dom olika Uad-vagnarna hade.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
är väl en gammal Australsk slagdänga och i Trainz kan man ochså "valsa" lite
![]() Destinationsvalsar och linjevalsar går att animera, och troligen att skripta ihop med hytten om man, som Svenolov, vet hur ![]() Har animerat de fyrkantiga skyltarna på taket till M5. Dessa sköttes väl med nån vev innifrån hytten, liksom linjenummret framtill. På "modernare" vagnar som M23 t.ex. var det en galonduk som rullades mellan två valsar med en vev i hytten. Skall bli kul att försöka åstadkomma detta för "linjefönstret" också. Om GBGtram fixar bilder från hytten kanske jag får veta hur det såg ut med detta ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Mycket stiligt med skyltarna! Vet hur det fungerar, men är himla svårt att förklara utan bilder... Vi får hoppas GBGtram fixar lite bilder
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Titta på videon som Bengan länkade till! En s.k. pantografurspårning av spöpanton finns också med, inte konstigt att det blev lyrpanto och sen saxpanto!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tog en titt till på videon och kastade en blick på spåret i en kurva.
Någon som kan svara på, om det var vanligt eller om det är vanligt med två olika räler i en kurva som på denna bild.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja det är nog rätt vanligt, i alla fall i USA, det är en slags urspårningsskydd i kurvor. Om ytterhjulen försöker "klättra" så hindras det av att innerhjulen inte kan klättra över skyddsrälen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och är tilräckligt ålderstigen vet ni nog vad detta månne kunna bliva !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |