![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Det här blir bara bättre och bättre, Lennart.
![]() Äntligen en gatstensgata som faller mig i smaken, dom som har varit liknande som jag har hittat, där har gatstenen varit så förbaskat stora i förhållanden till t.ex. däcken på en bil. En liten fråga angående Göteborg och spårvagnar. Dom spårvagnarna som brukar kallas för Ängby-vagnarna här i Stockholm och som även gick på Lidingö. Fanns det sådan även i Göteborg??? http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Alvik_2004.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedi...bon%C3%A4s.jpg
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Nej Bengan,
jag tror aldrig GS haft sådana !?
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
... gjorde att jag kom på att om spårens ytterräler tangerar gatans vertexringar så blir c/c-avsåndet mellan spåren ca. 4,5 m och det ser bra ut. Innerspårets radie är bara 15 i kurvans mitt men vagnarna får ändå gott plats vid möte
![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Fantastiskt runda fina brödlimpetak :-) nej det är som sagt att GS har aldrig haft sånna vagnar vi har m25 m28 och m29 istället :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
, men kan du hitta en bra ritning på GS M25 så kan det bli intressant till våren !?
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
... är under utveckling. För att få detta snyggt krävs en antal varianter:
En gatuspline med trottoar på båda sidor. En med trottoar till vänster En med trottoar till höger En utan trottoarer. Dessa måste ha en svag nivåskillnad i x-led för att inte interferensen skall bli för störande när de överlappar. Sen behövs ett antal sceneryobjekt för olika saker: Ett antal trottoarhörnbitar i olika vinklar för att täcka hål som uppkommer i gathörn (ett finns på bilden) En rombisk mittbit att täcka det hål som uppkommer i mitten på en 4-vägskorsning typ Brunnsparken. På bilden syns även en "Refug" (från franskans ord för tillflykt) samt två s.k. "Fontellare" (efter polischef Ernst Fontell) som skydd mot den våldsamma trafiken. Behov uppstår säkert av fler saker.
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]()
... var Åssbons kommentar till detta
![]() Tro nu inte jag bygger några SS-vagnar men den fanns på Google Ketchup. Så där en 50000 polys efter export till Trainz ![]() Citat:
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
hehe hur många polys ligger dina på? Finns de med den flyttade bygeln på Downloads ännu?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
50k polygoner för den där...? Och då har den väl inte ens inredning..
![]() En sak jag faktiskt missat, är att spårvagnen (M23) saknar sin spegel på dörrsidan för föraren. Förresten, ska inte den där Åssbon (eller om han nu skaffat en flick-/pojkvän) sitta och jobba lite som konduktör? Vagnarna gick väl ändå inte utan dessa? ![]() STILIGT Lennart!! ![]() (Nä, Ängbyvagnarna fanns det ingen motsvarighet till i Göteborg)
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
På vänstertrafiktiden fanns en spegel (riktad framåt) på släpvagnen också.
Jag laddar inte upp något förrän jag fått besked om pantografhöjden är OK på 5,4 m ! En M23 ligger på ca 17000 polys totalt om det nu är intressant ?
![]() |
#12 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Men själv skulle jag föredra 5,3 m, då jag klonade en Murre och byte ut panton till 5,4 m och då låg panton ca: 1 dm ovanför tråden på den tyska banan V6E Mittelstadt v2 som innerhåller många spårvagnsgrejer. Hur som helst, så föredrar jag 5,4 m framföre 5,0 m. Att hon sticker upp lite över tråden kan jag köpa, men att hon ligger en bra bit under tråden känns mer svårsmält. Men som sagt, helst 5,3 m. Men vi är ju flera med olika åsikter och framför allt, det är ju du som bygger och får lägga ner en jäkla massa jobb hit och dit.
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Själv använder jag 5,7-panton på vagnarna jag "gjort om" lite, då jag bygger en spårväg som har järnvägsstandrad (hög kontaktledning), men säger som Bengan: 5,4 (eller 5,3) ser bäst ut, helt klart! Lite ojämnheter/ej precis så den nuddar får man räkna med ändå, och det gör inget tycker jag. Annars låter det hammar'n pratade om som en väldigt bra idé!
![]()