Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-07, 21:55   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jaha, det var så du mena! Förlåt, är lite dum

Du e'la fö go Lennart!

Men, återigen till verkligheten (???), ser ett problem vid koppling vänster-högervagn, nämligen att bakskyddet/koppelskyddet(???) sitter ihop med varandra, dvs, enbart skyddar ena sidan.
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:01   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:10   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
Ok, då får vi väl fråga vår trogna svetsare och konstruktör LAn om han kan åtgärda problemet i en tredje variant ! - om det är nödvändigt?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:18   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hm, rättning i leden nu!
Efter högertrafikomläggningen fick väl de ny HTvagnarna dra gamla vänstervagnar "back-to-back" för att tillfälligt råda bot på vagnbristen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:44   #5
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Okej nu blir det många bud men på A-banan hade vagnarna bara grind åt ett håll då perrongerna alltid Låg på östra sidan av vagnen i båda riktningar! Innan högertrafik omläggningen levererades många m28r (alla i höger utförande) knappt hälften av m25rna hade blivit ombyggda innan dagen H kvällen innan omläggningen gick vänstervagn in som första vagn med släp och dagen efter släpet (höger vagnen) ut som första så simpelt löste man det och så fick man tid att bygga om resterande m25 (- 15st A-bane vagnar) till höger utförande i lugn och ro
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:58   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Rac,
då räcker det alltså med en HT och en VT, resten löser man själv !?


Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Okej nu blir det många bud men på A-banan hade vagnarna bara grind åt ett håll då perrongerna alltid Låg på östra sidan av vagnen i båda riktningar! Innan högertrafik omläggningen levererades många m28r (alla i höger utförande) knappt hälften av m25rna hade blivit ombyggda innan dagen H kvällen innan omläggningen gick vänstervagn in som första vagn med släp och dagen efter släpet (höger vagnen) ut som första så simpelt löste man det och så fick man tid att bygga om resterande m25 (- 15st A-bane vagnar) till höger utförande i lugn och ro
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 23:21   #7
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Ja det tycker jag räcker mer än väl för enda stället de gick omvända i stan någon längre tid användes ju bara grindarna åt ett håll, och de som byggdes om för högertrafik fick grindar på rätt sida med engång. de här grindarna var ju ett försök att hindra folk att kliva över kopplen men de togs bort då olyckor hände med folk som fastnade i dem istället ironi? Vet inte exakt när men de ersattes med kedjor på prov... Sedan togs stegar bort då folk missbrukade dem osv... De här vagnarna har varit otroligt ombyterliga med detaljer....

Senast redigerad av rac_hammer den 2014-01-07 klockan 23:29.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 09:52   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ok ...

... då tror jag jag vet hur jag skall göra.

Även stegarna bak skall vara separata mesher i config så man kan plocka bort dom om man vill.

Det blir ju en himla massa saker man kan ändra genom att editera config så det vore ju bra om det fanns en propertyruta där allt detta kan göras i Surveyor. Min förmåga att skripta är dock starkt nedsatt så jag är tveksam.

Dessutom finns ju (ännu) inget sätt att byta pantograph på detta sätt !

En texturegroup finns som kan fyllas på men även den kräver skriptning för att fungera i Surveyor.






Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Ja det tycker jag räcker mer än väl för enda stället de gick omvända i stan någon längre tid användes ju bara grindarna åt ett håll, och de som byggdes om för högertrafik fick grindar på rätt sida med engång. de här grindarna var ju ett försök att hindra folk att kliva över kopplen men de togs bort då olyckor hände med folk som fastnade i dem istället ironi? Vet inte exakt när men de ersattes med kedjor på prov... Sedan togs stegar bort då folk missbrukade dem osv... De här vagnarna har varit otroligt ombyterliga med detaljer....
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:10   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
Men Jockes, var det inte så att skyddsgrinden bara fanns på den sida dörrarna satt . Rätta mig om jag har fel!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 22:14   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej lan!
Otrolig fina vagnar! Det skulle bli toppenbra till RW om det går.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 10:42   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jodå Totte, du skall få svar!

Jag tänker inte bygga de till RW men känner du någon/några som vill göra det så be honom/henne/dom kontakta mig. Vagnarna är byggda i en gammal 3DMax 7.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej lan!
Otrolig fina vagnar! Det skulle bli toppenbra till RW om det går.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 10:51   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack ALLA ...

Bengan, rac_hammer, Jockes, GBGTram, Trainz2007 m.fl.

Det går säkert att göra betydligt mer av dessa vagnar och gott bildunderlag har jag fått. Men just nu är jag lite trött på spårvagnar men lusten kanske återkommer ?

STORT TACK
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 11:07   #13
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Stort tack Lennart för allt jobb du lagt ned med dessa och att du står ut med alla våra påpekanden blir nedladdning när jag kommer hem från kneget
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 11:29   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jodå Totte, du skall få svar!

Jag tänker inte bygga de till RW men känner du någon/några som vill göra det så be honom/henne/dom kontakta mig. Vagnarna är byggda i en gammal 3DMax 7.
Tack lan för svaret! Jag ska försöka kontakta RW 3D-byggare, konvertera de fina spårvagnarna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 14:20   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det är så trevligt med GIMP ...

... att jag kunde inte låta bli att själv kladda till en lite modernare färgsättning, jag fick ju massa bilder av Markus. Tycker ni är värd att ladda upp så gör jag det.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140109_0000.jpg (83.3 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140109_0001.jpg (83.6 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140109_0002.jpg (81.7 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140109_0003.jpg (118.7 KB, 54 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009