![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
|
![]()
Bra! Då hänger jag med
![]() Låt oss nu återgå till frågan; går det att få alla V-signaler att slå om samtidigt (se exempel ovan)?
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Det nya vägskyddspaketet från STL fungerar alldeles utmärkt och det tackar jag alla kreatörer för. Men jag har ett problem som någon kanske kan svara på. Om man använder fällbommar på stationer (för att människor säkert skall kunna korsa spår mellan perronger) kan jag inte få dem att fungera utan att använda vsi-signaler. Sådana signaler brukar man väl inte ha för dessa fällbommar (rätta mig om jag har fel). För att åstadkomma mer realism, vad gäller fällbommar på stationer har jag varit tvungen att bibehålla det gamla STW-systemet (som också fungerar bra) för dessa. För att kunna använda det nya vägskyddspaketet för stations-bommar så kanske man kunde tänka sig en vägskyddssignal som är osynlig i driver-läge?
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Signaler för övergång som nyttjas av gående eller cyklister behöver inte signaleras enligt Järnvägsstyrelsens bestämmelser 2008.
STL vsi är synliga signaler som i princip har samma funktion som svs vsi, som är osynliga signaler. STL vsi har enkelt uttryckt samma funktion, som svs main och trig. Skall rörliga objekt (ex. bommar) styras måste ett av dessa system användas. Med andra ord; helt rätt Ekv. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
|
![]()
Jag har en obevakad korsning på min bana, där har jag satt två klarerare och ställt in dem på Vsi och sedan knutit vägen till dem. Det fungerar, men jag har inte testat att koppla bommar eller kryssmärken till det vägskyddet.
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Du menar att du satt två klarerare rygg mot rygg på varsin sida om vägövergången och ställt in båda som som Vsi? Alltså utan en synlig Vsi! För mig funkar tyvärr inte detta arrangemang, fast jag önskade det gjorde det. Om du kunde berätta mer om detta arrangemang vore det toppen.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Bästa Norrköpingsbo!
Tack för tipset att använda 2 st klarerare, inställda för vägskydd. Nu finns inga synliga signaler längre. Efter mycket pillande fick jag det att fungera. Nu tycks STL-systemet vara komplett och enkelt att arbete med. De som arbetat med den utmärkta manualen till STL vägskydds-system skulle kunna komplettera den med att skriva om möjligheten att använda 2 st klarerare rygg mot rygg när man skall konstruera exempelvis passagerarskydd på stationer (vit-blå bommar).
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Under arbetet med en förbättrad vägskyddsmanual har ett intressant problem uppstått med anknytning till debatten ovan.
Jag citerar manualens tänkta text: "Gång- och cykelväg skall inte signaleras (bestännelse 2008). Vill man ha stationsbom sätter man ut 2 klarerare rygg mot rygg (bilden under) och döper dem till XXX V1/V2, Korsar ytterligare ett spår döps klarerarna till XBX V1/V2. Hela vägskyddet kan namnges under en och samma beteckning, ex. XXX, Därmed påverkas stationsbommen av samtliga klarerare. Skriv in lämplig ringsträcka i samtliga klarerare. Finns ett vägskydd i anslutning till spåren – normalt vid en station - är risken stor att klarerarna styrs till det vägskyddets försignaler. Stationsbommen kan då aktiveras på flera kilometers håll. För närvarande finns ingen lösning annat än att sätta upp försignaler till de fyra klarerarna, alternativ ta bort Stationsbommen eller vägskyddet som påverkar eller lägga in en fellagd växel." Sätt hjärnorna i arbete. Alla inlägg mottages med tacksamhet. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Under arbetet med en bana upptäcker jag att om man vill ta bort ett redan skapat vägskydd vill skriptet ej ta bort namnet i listan på vägskydd, fastän man veterligen tagit bort alla komponenter som hört till vägskyddet (vsi:er , försignaler, bommar krysstavlor m.fl.) Se figur. Finns det något sätt att radera ett gammalt vägskyddsnamn? I detta fall vill jag ta bort GruVSK1. Jag har letat efter gamla ej borttagna komponenter, men inte hittat några, till vägskyddet GruVSK1.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Tills vidare får du leva vidare med GruVSK1 - tyvärr. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
signaler, vägskydd |
|
|