Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-23, 15:01   #1
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Standard

Jag har en obevakad korsning på min bana, där har jag satt två klarerare och ställt in dem på Vsi och sedan knutit vägen till dem. Det fungerar, men jag har inte testat att koppla bommar eller kryssmärken till det vägskyddet.
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 16:37   #2
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Du menar att du satt två klarerare rygg mot rygg på varsin sida om vägövergången och ställt in båda som som Vsi? Alltså utan en synlig Vsi! För mig funkar tyvärr inte detta arrangemang, fast jag önskade det gjorde det. Om du kunde berätta mer om detta arrangemang vore det toppen.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 17:59   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Norrköpingsbo Visa inlägg
Jag har en obevakad korsning på min bana, där har jag satt två klarerare och ställt in dem på Vsi och sedan knutit vägen till dem. Det fungerar, men jag har inte testat att koppla bommar eller kryssmärken till det vägskyddet.
Det här, Norrköpingsbo, ska du ha heder av. En snabbtest visade att det fungerar. Jag använde Osynlig klarare som vsi på ömse sidor av vägen rygg mot rygg och konfigurerade dom till vägskyddssignal. Döpte dem till ABC V1, resp V2. I övrigt enligt manualen. Ringsträckan på bilden, tyvärr lite väl hög, är 10 meter, ABC FV1 står på 87 meters avstånd - gott mått för loket att aktivera vägskyddet.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd Forum.jpg (157.9 KB, 314 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 01:17   #4
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Det funkar med två klarerare

Bästa Norrköpingsbo!
Tack för tipset att använda 2 st klarerare, inställda för vägskydd. Nu finns inga synliga signaler längre. Efter mycket pillande fick jag det att fungera. Nu tycks STL-systemet vara komplett och enkelt att arbete med.

De som arbetat med den utmärkta manualen till STL vägskydds-system skulle kunna komplettera den med att skriva om möjligheten att använda 2 st klarerare rygg mot rygg när man skall konstruera exempelvis passagerarskydd på stationer (vit-blå bommar).
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 09:09   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det gläder mig, Ekv, att signalfritt fungerar. Manualen är en beta. Diskussion och åsikter förbättrar den och det gäller inte minst Norrköpingbos insats. Manualen kommer att ombearbetas med bl a tvåklarerare-systemet. Fram till dess hoppas jag på fler inlägg och åsikter i avsikt att förbättra manualen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 16:39   #6
Norrköpingsbo
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Linköping
Inlägg: 37
Standard

Tack, tack alla ni Så snälla ni är

Så värst stor insats kanske det inte var egentligen, men jag tyckte att det saknades ett bil-stopp för obevakade korsningar (och ville inte ha det inbyggda som endast har en "spårledning").
__________________
Bygger smalspåret Hultsfred-Västervik i Trainz 2010 tillsammans med Legotrainzman.
Norrköpingsbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 10:01   #7
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard AI-föraren sänker hastigheten till 40 km/tim

En besynnerlighet. Om man har AI-trafik och tåget håller, låt oss säga 80 km/tim ute på linjen, och tåget ska passera en vägkorsning med vsi-signaler och krysstavlor (inga försignaler eller bommar finns) så kommer tåget att automatiskt sakta ner till 40 km/tim vid ringsträckans början. Efter passage av ringsträckans början (när vsi-signalen slagit om till vitt sken) börjar AI-tåget att (långsamt) accelerera igen.

Finns det något sätt att ställa in signaler tillhörande STL-vägskyddet så att AI-föraren ej påverkas (och sänker hastigheten)?

Som kuriosa: Har man vägskyddsanordningar inom ett stationsområde med max 40 km/tim märks inte någon hastighetsminskning.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 11:49   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Går under jorden ett tag. Åter måndag.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-31, 17:30   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
En besynnerlighet. Om man har AI-trafik och tåget håller, låt oss säga 80 km/tim ute på linjen, och tåget ska passera en vägkorsning med vsi-signaler och krysstavlor (inga försignaler eller bommar finns) så kommer tåget att automatiskt sakta ner till 40 km/tim vid ringsträckans början. Efter passage av ringsträckans början (när vsi-signalen slagit om till vitt sken) börjar AI-tåget att (långsamt) accelerera igen.

Finns det något sätt att ställa in signaler tillhörande STL-vägskyddet så att AI-föraren ej påverkas (och sänker hastigheten)?

Som kuriosa: Har man vägskyddsanordningar inom ett stationsområde med max 40 km/tim märks inte någon hastighetsminskning.
Låter inte alls besynnerligt. Utan försignal aktiveras vägskyddet först först när tåget når fram till ringsträckan. Så vitt jag förstår måste tåget minska hastigheten när ingen försignal visar kör. Sätt ut försignaler och testa.

Ringsträcka plus försignalens avstånd till vägskyddet är aktiveringsavståndet. Detta kan justeras genom att ändra försignalens avstånd och att skriva om ringsträckan. Genom en kombination av de här två enheterna kan besvärliga problem lösas.

Om inget annat anges är hastigheten inom bangårdsområde 40 km/tim.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
signaler, vägskydd


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009