![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Förväntingarna var stora på Nvidia när ATI kört över dom så brutalt. Det var Radeon 9700 PRO och Radeon 9700 på första respektive andra plats. Många förväntade sig att GeForce FX som skulle vara 40% snabbare än Radeon 9700 PRO skulle slå hårt. Man hörde om 1 Ghz DDR-2 minnen och på paperet kunde Radeon 9700 PRO egentligen gå och lägga sig, detta var den nya kungen. Men när recensionerna på kortet kom in, blev vi alla förvånade. Det var knappt att GeForce FX kunde prestera bättre än Radeon 9700 PRO. Som Niofem nämner, i vissa fall fick GeForce FX till och med se sig slagen av sin sex månader gamla fiende. Detta var alltså utan Anistropic Filtrering och Anti Aliaising. Vi vet att ATI har vart mycket starka på den fronten med speciel effekter som förbättrar bildkvalitén. Slog man på exempelvis 4 x Anti Aliaising fick GeForce FX ge sig. Radeon 9700 PRO vinner utan någon större match. Folk blev missnöjda över detta, samtidigt var bildkvalitén på GeForce FX ganska dålig. Det sägs till och med att 8 x Anti Aliaising på GeForce FX var fulare än 4 x Anti Aliaising på Radeon 9700 PR0. Prislappen ligger runt 6500:- för detta kortet. Och med en ljudnivå på 77 Db [Ja ni läste rätt!) är denna dammsugare till grafikkort kanske en stor flopp? Ja, om man läser SweClockers är det ATI som gäller för hela slanten. Priserna på Radeon 9700 PRO sjunker. Och man kan idag få ett sådant kort till nästan hälften av ett GeForce FX. ATI jobbar nu med att vidareutveckla sitt Radeon 9700 PRO chips, R300 och kallar det för R350 och det skall bli bättre än GeForce FX. Detta för att åter ta tronen från Nvidia. Fast egentligen, vem har egentligen tronen? Det är nog oavgjort ATI och Nvidia emellan. Slår man på special effekterna vinner Radeon 9700 PRO och GeForxe FX över lag, men knappt på det området utan special effekter. Jag har kört Nvidia, men det som gjorde att jag valde ett ATI kort när jag skulle köpa mitt nya grafikkort för cirka ett år sedan var att man fick ett Radeon 8500 för samma pris som ett GeForce 3 Ti200. Och jag ångrar mig inte. Men den dagen Nvidia erbjuder bättre kvalité, pris och prestanda kommer jag köpa ett GeForce! ![]() Så ligger det till, mellan ATI och Nvidia. Med vänlig hälsning: Pson ![]() http://www.tagbilder.com |
![]() |