![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Jo det förstår jag men har ändå fått ovärdeliga råd så ska resta att kringgå ruby och exportera ut från blender genom 3ds och se hur det blir
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Har själv experimenterat med detta idag och kommit fram till några saker: *) Om man exporterar en simpel modell utan texturer via RubyTMix så får man en väldigt liten modell med få faces *) Om man exporterar en förhållandevis simpel modell med texturer via RubyTMix så får man en modell med absurt antal faces *) Om man exporterar en modell via Collada eller 3DS till Blender så får man en modell som har få faces. Men om jag exporterar till Collada får jag inte med några texturer, även om jag exporterar dem. Exporterar jag till 3DS så får jag med texturerna på modellen men UV mappningen verkar helt sjuk? Sen lyckas jag inte exportera modellen från Blender för då får jag detta fel: "21:56:57 ----- Exporter for Trainz - start ----- 21:56:57 collect and check exportable data Traceback (most recent call last): File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export rainz.py", line 1926, in execute result = start(self.properties.filepath, context) File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export rainz.py", line 1770, in start te.export() File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export rainz.py", line 1745, in export self.collect_data() File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export rainz.py", line 1648, in collect_data self.get_materials() File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export rainz.py", line 1292, in get_materials for f in mesh.faces: AttributeError: 'Mesh' object has no attribute 'faces' location: <unknown location>:-1 location: <unknown location>:-1" Det har jag aldrig fått förut men något säger mig att mitt Blender inte gillar exporten från Sketchup. *) Exporterar man en modell från Sketchup och tar "options" och slår på dubbelsidiga faces så får man extremt många faces. Oavsett om denna är på eller av så kan jag ändå inte få Trainz exporten från Blender att funka sen - inte ens på en modell helt utan textur. Senast redigerad av spyfrog den 2014-08-25 klockan 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Har testat lite mera och för mig funkar det bäst om man exporterar till OBJ format och sen importerar detta i Blender.
Då får man faktiskt ut ett fungerande objekt som inte har en absurd mängd faces - fast jag testar ändå med ett ganska enkelt objekt nu (en lada från google warehouse). Antalet texturer är ju också onödigt stort - man skulle enkelt kunna slå ihop dessa till färre och spara prestanda. Senast redigerad av spyfrog den 2014-08-25 klockan 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har kollat i koden för exportern för att se vad det kan tänkas vara för fel och med tanke på att du får felet 300 rader innan mot hur det ser ut i min version av pythonfilen så tror jag att du kör en äldre version av exportern som är gjord för Blenderversioner under 2.63, medan den Blenderversion du kör är 2.63 eller senare, stämmer det? Anledningen är att man bytte från det tidigare meshsystemet till ett system som heter BMesh som tillåter att man använder n-sidiga polygoner istället för bara triangles och quads, vilket de tidigare versionerna av Trainz-exportern nog inte har stöd för.
Så ladda helt enkelt ned en senare version av exportern så borde det fungera: https://bitbucket.org/uschi0815/blen...inz/downloads/
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() Jag har flera versioner av Blender installerade ser jag.... En 2.2x version. Sen har jag en 2.66 och 2.70. Kör jag 2.70 så funkar exporten bra... pinsamt! Dags att rensa upp på datorn märker jag! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Rensa upp? Själv har jag 2.49b, 2.63a, 2.66a, 2.68a, 2.69, 2.71 samt en och annan "beta" version nedladdad från deras buildbot. Kör bara 2.71 och någon enstaka gång 2.49b, då det är den jag byggt alla tidigare modeller i.
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
några nya saker jag jobbar på som kommer till trainz inom kort. diverse flak och tillbehör till Scania dragbilen samt lit e byggmaskiner bland annat BM Volvo 860 dumpers från början på 70 talet
|
![]() |
![]() |