![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Installationen av plug-in'en i Blender är beskrivet i kap 6 i manualen. Men enkelt uttryckt så kopierar du filerna [io_export_igs.py] och [io_export_ia.py] till Blenders script-folder, olika beroende på var du har installerat Blender men t.ex. [D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.71\scripts\addons\]. (igs står för fasta objekt och ia står för animerade objekt) Sedan behöver du göra några inställningar i Blender men det är bra beskrivet i manualen. (Glöm inte att spara användarinställningarna) Jag skulle också föreslå att du läser avsnitt 2 där det beskrivs var de två textfilerna med exportparametrar skall ligga. Där står: "Both files, *IGSExpModFile2.txt och *IGS_ExpModFile.txt must be in the same folder where the igs file is created". Om jag minns rätt (kanske någon annan kan bekräfta), så vill TS att igs-filen (dvs. modellfilen från Blender) skall ligga i en mapp som heter Source och är en spegling av din Asset-mapp. T.ex: Om du har en mapp där du tänker lägga dina Assets som heter: ...\SteamApps\common\Railworks\Assets\Ditt provider-namn\Ditt produkt-namn\MinaObjekt\ så behöver du skapa en mapp som heter ...\SteamApps\common\Railworks\Source\Ditt provider-namn\Ditt produkt-namn\MinaObjekt\ där du lägger din igs-fil (och också exporterns txt-filer) Detta för att TS ska hitta dina filer när du skapar ett Blue Print i Utilities. Hoppas detta är en hjälp. Men som sagt. Läs manualen till exportern noga. Den är inte särskilt pedagogiskt upplagd men jag hittar nya tips och kunskaper varje gång jag läser igenom den. Ju mer jag jobbar med Blender desto mer förstår jag manualen. På UKTrainsims forum för TS20xx och 3-D Modelling brukar det finnas hjälpsamma personen. http://forums.uktrainsim.com/viewforum.php?f=373
__________________
_____________ MVH Stenne Kör TS2015 Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]()
Här kommer en länk till en bra Blender-guide på svenska. Den är för export till Trainz men där finns mycket matnyttigt att hämta.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28392
__________________
_____________ MVH Stenne Kör TS2015 Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]()
Här kommer länkar till ytterligare två bra tutorials för Blender och TS. Den första beskriver grunderna och den andra hur man modellerar lite mer komplexa objekt.
Creating a forward facing tree using Blender http://www.trainsimdev.com/forum/vie...php?f=12&t=109 Creating OHLE using the New TS2014 Method http://www.trainsimdev.com/forum/vie...php?f=12&t=135
__________________
_____________ MVH Stenne Kör TS2015 Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Tack Stenne och de andra som skrev mycket!
Jag ska ta itu med Blender en dag, när vet jag inte. Trevlig Påsk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Lika bra att ta tag i det så fort som möjligt. Lär dig grunderna och hitta sedan något hyfsat enkelt som du är motiverad att göra. Sedan jobbar du dig uppåt bara.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |