Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-27, 20:11   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Håller precis på att ladda upp cdp-filen, så alldeles straxt kommer etapp II till download!

Har för övrigt lyckats lösa smoothingproblemet som Lan klagade på som gjorde att sidorna på korgen blev lite kantiga, så numera är de släta och fina!
Gammal 2015-03-28, 06:51   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tack Tomas, för dessa trevliga vagnarna.
Gammal 2015-03-28, 12:03   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Thumbs up Tack...

... till Korvtiger och vovven47,
som gjort det möjligt för oss att köra tåg som de såg ut när tåg fortfarande var TÅG !!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20150328_0000.jpg (130.6 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg lan_20150328_0001.jpg (161.6 KB, 98 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 12:33   #4
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Det är bara att tacka å bocka, och njuta av mästerverken .
Gammal 2015-03-30, 21:26   #5
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Lite beröm

Eftersom frågan kring beröm verkat kommit upp hos våra simulatorvänner i Railworks forumet så kände jag att jag ville lägga in en klapp här till Korvtiger.

Har laddat ner vagnarna och de är väldigt fina. Inspirerande är de också - jag försöker själv lära mig Blender nu efter att hela mitt (lilla) modelleringsliv använt en annan mjukvara så det är skönt att se vad som går att åstadkomma av någon som kan mjukvaran.

Så stort tack för det här Korvtiger!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 23:46   #6
korvtiger
Medlem

Standard

Tackar för glada tillrop!

Spyfrog: det är bara att bita ihop, inlärningsperioden är alltid jobbigast. Men eftersom du kommer ifrån ett annat 3D-program så slipper du i alla fall att lära dig modellering från grunden, så det är bara att lära sig var alla knappar sitter i Blender! Kan också tipsa om att köra en nyare version av Blender och inte gamla 2.49b som jag använde på den tiden jag skrev Blenderguiderna för Trainz om du inte gör det redan. Det har hänt så mycket bra grejer i Blender sedan dess, ångrar lite att jag aldrig bytte upp mig från 2.49b förrän jag började med plåtvagnarna för ett halvår sedan och gick upp till 2.71. (Fast jag har vid sidan av kört ett 10-tal versioner av 2.5, 2.6 och 2.7, när jag gjort annat än modellerat till Trainz)

Nu när etapp II är klar så kan vi väl lika gärna fortsätta med etapp III, plåtklädda tvåaxliga vagnar. Först ut är C3d, ett littera som nog klingar bekant:

C3d 2046

Vagnstypen har jag nämligen redan byggt i mitt teakvagnsprojekt. För C3d var en vagnstyp som tillverkades mitt i skarven mellan de plåtklädda boggievagn modell-1891 och de teakklädda vagnarna utan lanternin som kom på 1910-talet. De första C3d som tillverkades 1911 var därför klädda med plåt som tidigare vagnar var, men saknade lanternin och hade en korg- och takutformning som mer påminde om teakvagnarnas. Det tillverkades 75 vagnar med plåtklädsel under de första 3 åren, därefter fram till 1915 så tillverkades det inte mindre än 200 C3d med teakklädsel, i det utförandet som vi såg i teakvagnsprojektet. Därtill tillverkades ju sedan C3e och C3g i respektive ett 70-tal vagnar (dock var alla dessa teakklädda), så man kan verkligen säga att C3d/e/g var en vanlig vagnstyp.
I början gick vagnarna i all slags trafik, även på stambanorna men mot 20-30-talet hamnade de mest i vanliga persontåg och framförallt i lokaltåg/pendeltåg. Till exempel så bestod Pt 297 mellan Stockholm och Huddinge(?) den 9 december 1929 av 9 stycken C3d/e vagnar (varav 2 plåtklädda C3d), en Co5 och tre äldre C3a/b vagnar:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=37772
Det var annat än pendeltågen som de kör med idag!

Vagnen på bilden, C3d nummer 2046 tillverkades på Södertälje verkstäder 1912 och bilden visar hur vagnen lär ha sett ut vid leverans. Den skrotades 1966.
Gammal 2015-04-04, 00:55   #7
korvtiger
Medlem

Standard

När ångan ändå är uppe, så går vi snabbt vidare till vagn nummer två i denna etapp, ytterligare en C3-vagn, denna gången med underlittera b.

C3b 1470

Vi har nu vandrat bakåt i tiden ett par år från förra vagnen C3d, och vi känner igen lanterninen på taket ifrån boggievagn modell 1891.
C3b-vagnarna var byggda på enklast tänkbara sätt, de bestod av två öppna salonger enbart fyllda med träbänkar, men varken toalett eller större bagageutrymmen fanns i ändarna på vagnen, som de senare C3d-vagnarna hade. Inte heller hade man vanliga gardiner, utan enklare rullgardiner som på Co5.
Måste erkänna att jag inte har hunnit att researcha klart denna vagn riktigt, så lite frågetecken finns fortfarande. I 1907 års vagnssammanställning så finns det i alla fall 72 vagnar med litterat C3b, men om man kollar i särtryck 263 från 1930 så har samtliga dessa blivit omlitterade till C3c och dessutom blivit fler, hela 119 stycken. Skillnaden mellan dem är att C3c har fått en toalett i ena vagnsänden. Där står också att vagnarna byggdes mellan 1904-1908 samt 1911, så långt inga konstigheter.
Sedan så börjar mysterierna. Det står nämligen enbart att vagnarna tillverkade 1911 är omändrade från C3b och detta skall vara gjort 1929. Kan ju vara så att man inte skrivit att de andra vagnarna byggts om tidigare för att det stått i något tidigare särtryck. Men det är inte det skumma. Det är nämligen så att jag har en leveransbild på en av vagnarna, nummer 1937, som är en av vagnarna som levererades 1911, som alltså enligt str263 skall ha littera C3b och sakna toalett, men på dessa leveransfoton är vagnen märkt C3c samt har toalett. Jag är dessutom säker på att detta är ett leveransfoto genom att kolla på revisionsmärkningen som säger just 1911.

Om man istället kollar i ändringstrycket till str263 så säger den att alla vagnar levererade 1904-1908 är ombyggda från C3b till C3c mellan 1929-1935, men detta kan inte heller stämma då det enligt särtryck 77 fanns minns 8 C3c vagnar år 1924 som då fick tryckluftsbroms monterad. Känns ju lite skumt att både särtrycket och ändringstrycket skall vara helt ute och cykla. Jag får väl leta vidare och se om jag får någon klarhet i det hela.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.