![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#121 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... från TS2010? Går den att "dra" in till Tane "User data". Detta är absolut livsviktigt för mig om jag över huvud taget skall skaffa TANE.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Svar delvis. Längre bakåt i tråden har jag räknat och redovisat.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Efter att ha läst N3Vs forum och några andra forum och observerat att N3V sparkat 75% av sin personal och därmed troligen bara har fyra utvecklare kvar anställda så börjar jag misströsta om att TANE någonsin kommer att patchas upp till en acceptabel nivå.
Tror ni att N3V ens överlever? Jag ska vara ärlig - jag tror inte det. Som jag ser det är chefen (Tony) och chefsutvecklaren (Windwalker) i förnekelse om problemen. De två måste troligen gå för att det skall finnas en chans. Jag misstänker att det var ett stort misstag av dem att försöka sig på att bygga en ny grafikmotor i TANE. De hade inte kompetensen och resurserna och nu ser vi vad det ledde till. De borde köpt in någon färdig motor istället... |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag delar spyfrogs farhågor,misstänker att N3Vs dödskamp har börjat! Sen är det bara att hoppas att nån annan vågar ta över? TANE verkar i stort vara en bra produkt men man upptäcker ständigt buggar och om dokumentationen är bristfällig blir det nog väldigt svårt att rädda TANE.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Efter att ha läst Windwalkrs post från den 11/8 i Trainz DEV forumet på N3Vs forum i tråden "internal test builds 77730 & 77738" så har jag ärligt talat helt tappat hoppet om att TANEs problem kommer att lösas.
Han säger där så här: -- "There are plenty of routes out there that run just fine, by virtue of not being as taxing. Sure, they may not be as scenery-dense as some of the really heavy routes, but they serve as a good demonstration of what can be done if you keep things in check. I don't think that people who are having performance issues really want to be "proven wrong". They want a magic pill to make the performance issues go away. In the absence of any magic pills, we'll need to keep chipping away at the other things- including improving content (both directly, and by improving the tools which are used to improve the content), improving the code's ability to handle various special cases, and adding better custom support for some of the more less mainstream hardware configurations." -- Som jag tolkar det alltså så menar alltså N3V att TANE inte har några prestandaproblem. TANE går snabbt och effektivt. Om det någonsin saktar ner så beror det på att vi, användarna, har skapat felaktigt innehåll. Med den sortens inställning så kommer inte TANE att förbättras. N3V menar tydligen att deras grafikmotor är bra. Jag menar att den inte är det. Jämför t.ex. vad en profesionell grafikmotor som Unreal Engine kan prestera - det är hästlängder över vad E2 klarar av. Jag tror helt enkelt inte att N3V har kompetensen att göra en grafikmotor och att de därför anser att den är bra. Det finns säkert förbättringar att göra i innehållet men ett av de stora grundproblemen är att grafikmotorn E2 inte fungerar bra och inte använder hårdvaran effektivt. Tydligen anser inte N3V att så är fallet och alltså kommer denna fråga aldrig att lösas. Tvärtom så är det vi som ser prestandaproblem som tydligen inte vill inse att det är bra. Vi har alltså fel tydligen. Enda lösningen som vi som användare isf kan komma med är att "slänga hårdvara" på problemet - dvs när vi alla sitter med grafikkort som är mkt snabbare än dagens bästa kort så kommer TANE att fungera accetabelt. Detta inte pga koden funkar bättre utan på grund av ren brutal datakraft... http://forums.auran.com/trainz/showt...7730-amp-77738 Senast redigerad av spyfrog den 2015-08-21 klockan 22:51. Anledning: la till URL till tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Jag vill inleda med att jag inte har den absolut bästa datorn man kan ha men den klarar av allt jag slänger på den med ett Nvidia GTX 980 och en intel I7 4770k på 4ghz och 32gb ram.
Låt mig inleda med att säga att om jag stänger av "vsync" på Trainz 2010 så blåser min fps iväg till 500+ på mina rutter som är något krävande av en dator då min gamla som även den var långt över medel idag inte kunde hålla mer än 50 fps. Men nu över till TANE, låt mig börja med att jag har testat lite både med att bygga och att köra dom få rutter man får med och som går att köpa till. På en kilometer lång bana jag byggde som var mer eller mindre en kopia på en bit av en bana jag byggde för ett par år sedan i 2010, i Tane så låg jag i snitt på 30-35 fps konstant och på en likadan sträcka i 2010 så låg jag på över 500 fps. (dock så kan min skärm bara visa 60fps.) Jag testade sedan att köra lite i Train simulator 2015 (mest på kul) som jag fick låna av en kompis, han har köpt flera rutter som är minst sagt otroligt detaljerade och krävande på min dator. där kom jag aldrig under 50fps, oavsett rutt och tågsätt. Så prestandan i TANE är katastrofalt dålig i jämförelse med tidigare versioner av Trainz, visst det är lite mer effekter så som skuggor och lite bländning från solen men i övrigt så är det nästan ingen skillnad om man frågar mig. Så jag anser att om man nu nödvändigtvis inte klarar av Trainz något utdaterade grafik så ska man byta till Train simulator 2015 då den simulatorn inte bara knäcker Tane grafikmässigt den presterar även mycket bättre. Jag kommer hålla mig kvar i Trainz 2010 och inte börja med Tane då det inte finns något som lockar mig att byta till en sämre version av det jag redan har. Det ända som jag har börjat fundera på att byta till är Train Simulator 2015.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
problemet är ju att chefsprogrammeraren alltså inte ens tycker att det finns några prestanda problem. om man inte ser ett ett problem så kommer man heller inte att fixa problemet. de rapporter som finns i dev forumet talar också om möjliga prestanda ökningar på några procent. tane prestanda är så usel så vi skulle behöva en fördubbling av prestandan för att kunna tala om ett hyfsat resultat. Jag tror att E2 motorn är fundamentalt feldesignad och därmed inte går att fixa. N3V har iaf inte kompetensen att göra det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Väldigt hårt diskuterande nu i olika forum om Tane.
Train sim.com Auran Cascad gillar tydligen inte samtals ämnet. I am supposing that the only reason this thread was created: Was to purposely undermine N3V, and to bash T:ANE, and give N3V bad negative advertisement, and to entice people not to buy T:ANE. Why N3V did not squash this offensive thread from the beginning, is beyond me ... Now several personal attacks are spreading throughout the forum, by at least 5 (un-named) community members ... this behavior is deplorable ... now they are setting out to get me, and several other people, for whatever is posted on the forum, sending attacking PM's ... this clique of a band of brothers (from another separate forum) who are out to bash N3V, and attack other community members should be stopped, by N3V, and the moderators. This forum is beginning to become a war zone, with an organized gang of bashing "bullies", bashing N3V, bashing T:ANE, and bashing other community members Please: Close This Thread Senast redigerad av jorgen3 den 2015-08-30 klockan 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... från build 75971 till 76536 och som annonseras som nåt "fantastiskt" och som jag laddade ned.
Tog +10 min och var på >1 Gb. Nåja - installerade den och fick felet nedan. Kollade då mitt TANE och fann då att jag redan hade denna "build" som tydligen var den jag fick i min "bleckdosa" när jag köpte den. Lite tydligare info hade inte varit fel ![]() Men vi har ju tålamod med NV3, eller hur ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Jag tyckte TANE kom med lite banor. Speciellt om man jämför med tidigare Trainz. Däremot kommer det det regelbundet mejl om nya fantastiska saker som går att köpa till. Så den nya TANE blir ju då rätt dyr.
Men jag använder mest 2010 och då och då tolvan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... efter att ha undersökt lite. Några iakttagelser:
Om man inte har build 3.5, eller högre, på sina objekt så får man en varning, men nästan allt inbyggt har lägre build - detta innebär att N3V kan bygga in gamla saker utan att de sen ger varningar. Ex. Mats Strids gamla övergångsställe med det obegripliga namnet "ÖvergÃ¥ngsställe" har build 1.5 och är built-in i TANE. Vitsen med varningen är alltså till för att få oss att uppgradera builden och sen submitta och gå in och försöka rätta alla fel och varningar. Naturligtvis vill N3V sälja och tjäna pengar, det är ju deras levebröd, men för oss användare är det beklagligt. Jag ger den i denna build-varning och behåller envetet build 3.3 (TS2010) och försöker göra mina objekt "framåtkompatibla" istället! Jag clonade Mats "ÖvergÃ¥ngsställe" och fick endast 5 varningar ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Laddade ned HotFix 2(78667), som släpptes idag utan några större förhoppningar trots att i patchen ingick rättelse
av PFX metoderna. MEN, nån gång kan man bli positivt överraskad, och detta var en sån gång: 1. Röken med ångslag fungerade perfekt liksom andra rök scenarier OCH 2. Ställa av/ställa på loket fungerade OCKSÅ. Innan patchen så gick bl.a. ÅNGVISSLAN igång och stängdes aldrig av m.m m.m DOCK: Finns ju alltid "NÅT" och denna gång var det eldaren eller UFO:t i hytten. Se bild. ![]() Nu är inte minnet det bästa men visst tusan fungerade eldaren under patch 76401?? Annars borde jag ju ha upptäckt, tycker man...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Hur får jag TANE uppdaterad?
Jag har bara version 74885 men ser ju här att det finns senare versioner. När jag försöker starta TANE får jag upp en rosa grön bild över hela skärmen med svagt synlig text och sedan tycks inget hända. Vad är detta? Senast redigerad av CGD den 2015-10-04 klockan 11:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Det finns en auto patch nu, så den borde ju starta automatiskt (förutsatt att du löser problemet med skärmen/programet först).
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |