Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-28, 18:49   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Bäst att börja mappa ...

innan Bengan får byggklotsfeber

Jag börjar med alla tegeltak.
Man letar upp en passande textur på nätet (t.ex. CG Textures). välj en "tiled" som är nödvändig för att kunnat skala mapningen problemfritt. Gör om till "x2-format" och spara med lämpligt namn (tegeltak.tga).

Jag visar med södra byggkroppen hur jag gör. Markera taket och de (6) polygoner som utgör tegeldelen av taket och "detacha" dom med lämpligt namn (i detta fall tegeltak14). sen markerar man det nya objektet (tegeltak14) och lägger på tegeltexturen på den. Sen är det dags för UWV-vansinnet.
man väljer ÖV-ytorna samtidigt och mappar dom genom att vända och skala så att dom ser rätt ut. Sedan gör man likadant med NS-ytorna så det hela överensstämmer och vips här den ljusblå legobiten förvandlats till ett hyfst tegeltak. Vindskivor och ungersidan kommer senare att mappas på huvudtexturen:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (118.6 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg shot2.jpg (244.0 KB, 59 visningar)
Filtyp: jpg shot4.jpg (263.4 KB, 57 visningar)
Filtyp: jpg shot6.jpg (262.4 KB, 56 visningar)
Filtyp: jpg shot8.jpg (231.1 KB, 58 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-08-28 klockan 18:50.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009