![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() ![]() ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... tittat på Bengans uppmätningar och de ger väl viss ledning, men de broar han mätt upp är rel. nya konstruktioner ?
Vad gäller de gamla gångbroarna låg nog totalbredden på ca 3 m, medan vägbroarna av sten kanske hade totalbredden 4,5 - 5 m. Jag gör inget mer förrän detta är utrett, klarlagt och färdigdiskuterat ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Tror inte gångbron borde vara mer än 3m bred. Se dessa bilder, från Ljusdal, på en liknande bro (fast inte i betong): http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=11#p3374
http://www.stinsensforum.se/viewtopi...5a182d24f64102 På den senare länken finns ännu bättre bilder, och där skulle jag nästan säga 2m bred??? Otroligt spännande! Tyvärr rör jag mig inte uppåt i landet så mycket längre för att ma möjlighet att mäta bron i Ljusdal.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag behöver göra med gångbron
![]() Standardmodulen blev 3 m, vilket är yttermåtten på plattformarna (Avsatserna), sedan följer allt annat med, t.ex. blir trapporna inte så långa men trappstegen blir inte så breda (bra för "pumpen & balanssinnet", "snubbla inte här - Nisse). Jag bifogar bild, dels på Vegabron, dels på alla delar med nr i bra upplösning: Om inga klagomål inkommer inom 15 min laddar jag upp "SLUTVERSIONEN" ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Tack LAn - va´ bra. Siffror är bra för mitt huvud, inte plånboken.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]()
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
![]() Nu är dom uppladdade. Det finns tre extra .tga-filer som heter glas_org, net_org och net. Det är glas som används men om man hellre vill har nät så tar man bort glas.tga och döper om net.tga till glas.tga, org-filerna finns där som "backuo".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Detta är allt som jag hittar i Biblioteket och jag har gått igenom alla brodelarna ifall att dom har hamnat fel, men ingenting. EDIT: När jag letade efter dom extra tga-filerna, så öppnade jag också upp objekten i Trainz Mesh Viewer och roterade runt dom lite grann. På samtliga brodelar, så finns det några omappade delar undertill på bron, som inte syns direkt med ögat. Men detta kommer att synas vid cab-körning.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-09-23 klockan 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har tittat lite djupare ur användarsynpunkt. Så länge man använder sig av ett spår; inga problem. Däremot uppstår knepiga problem när det gäller dubbelspår/flera spår och perronger. Det bör påpekas att jag använder mig av Emges´ kontaktledning Mod och hans Concrete new 2 t. När det gäller perrong har jag använt med av 8 meters bredd som kompletterats med 2 meter enligt bilden. Det kanske finns en bredare perrong någonstans?
Som synes passar inte kontaktledningarna under ”kragen”. Nedgången passar inte heller till en 8-metersperrong. När det gäller spår får man avbryta dubbelspåret och lägga in ett anpassat enkelspår och sedan återgå till dubbelspåret. Detsamma gäller kontaktledningen. Perrongen har jag ingen lösning för därför att den måste anpassas till spåeet. En bra lösning, men inte för Lan, är en halv övre plattform. Då går det att fuska sig fram ganska bra – en slags grov version av Johanssons passbitar. Går det, Lan? Eller finns det någon annan lösning? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
klart det går! Misstänkte de när jag gick med till 3x3 m-modul, men jag kan lätt göra platformar som "passbitar", t.ex. en 0,5 m nedre och övre? Behöver man ännu noggrannare? man kan göra en 5 cm men det låter önödigt noggrant.
Hör av er om detta!!!! EDIT: Mina studier i högre matematik säger mig att 0,5 + 3 + 0,5 = 4, som väl är ett standard spåravstånd. Och 1,5 + 0,5 + 0,5 +1,5 = 4 stämmer val också? Liksom 1,5 + 3 + 0,5 + 3 + 1,5 = 9,5 som bör stämma hyfsat med spåravståndet med en 8 m perrong emellan ? Om ingen hör av sig så gör jag en 1 cm passbit så får ni själva knyppla !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-09-24 klockan 17:03. Anledning: matematik |
![]() |
![]() |