Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-28, 17:41   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 2

Med Älvsjö norra huvudbangård (bilden här under) har ett intressant problem tacklats.Nynäsbanan utgår från Nynäshamn medan Södra stambanan börjar i Stockholm. Resultatet har blivit en krock i Älvsjö mellan två olika system, som ytterst har att göra med signalsystemets benämningar. Exempelvis har varje växel ett namn, som bestäms av i vilken riktning banan går. Detta bestämmer signalsystemets konfiguration, dess styrsystem.

Här har jag tagit ett ensidigt beslut: Det är Nynäsbanan som gäller. Enklast betyder detta att Stockholm är, i min bana, slutpunkten för Södra stambanan och inte början.

Därmed har jag kunnat tackla huvudbangårdens 39 växlar enligt udda/jämn-principen.

Godsbangården har uteslutits och antydds med två uppställningsspår vid sidan av banvakt A A Petterssons ladugård och manskapsboden t v I bilden. En märkbar förändring är att norra ställverketbtt namn från Älvsjö 1 till Älvsjö 2. Var banvakten bodde förtäljer inte spårplanen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Älvsjö norr.jpg (256.1 KB, 140 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009