![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Har det gamla verktyget spåravstånd 4 och 5 meter i verktygsväskan, men vet inte hur det mäter; ytterräls till ytterräls, innerräls till innerräls eller spårmitt till spårmitt.
Dessvärre, inte mycket hjälp från mig. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... det jag menar är spårmitt till spårmitt!
Nu är det såhär att ingen använder längre "dubbelspår" i Trainz (det är väl därför du har svårt att hitta några!). Nu drar man två enkelspår parallellt. Varför? det blir ju lite mer pill frågar du! Men om man senare vill ersätta spåret med ett nytt så måste det också vara ett dubbelspår med samma spåravstånd - och det kommer inte att finnas några! Jag tror du bör göra dig omaket att dra enkelspår och justera in spåravståndet för hand. Emges spår tillhör det förgångna, så gör man inte längre. Jag håller på att utveckla PT-spår med betongslipers och kan ordna till stitched track för TS2010 på vägen. Några bilder på mina "embryon":
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Det finns ju ett till alternativ, om du vill ha ett "färdigt" dubbelspår med samma spåravstånd:
- Klona emges "Gravel 2t" (antar att det är det du har använt på din bana). - Sen letar du upp det nya (enkel)spåret du vill ha istället, och noterar kuidnummret på det. - Skriv sen in det kuidnummret i config filen på ditt clonade spår, på raden där det står bridgetrack (se bild), samt i kuid-table längst ner, du ersätter alltså nummren som står där nu, mot nya spårets kuid. Men rekommenderar ändå att du gör som lan säger, det är bättre att dra 2 nya enkelspår, och använda spåravståndsverktyget 5m, då får du samma avstånd mellan spåren som det är nu.
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
... jag är övertygad om att vi måste skippa färdiga dubbelspår, annars blir det stora problem i framtiden. Filat vidare på ett spår som Nisse kan använda, men tror att jag skall öka "krönbredden" på ballasten. Vad tror ni?
Och Nisse, du får nog ta och skippa Emges dubbelspår och övergå till modernare teknik ![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Det är nog så att jag är lite överdrivet nostalgisk ibland - men jag har i alla fall aldrig varit bang för att pröva något nytt. Så blir det.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Det är bra Nisse,
det finns fler saker som talar mot färdiga dubbelspår (AI-trafik m.m.). Jag skall fila till ett enkelspårigt betongspår idag som jag laddar upp när det blir klart. EDIT: Gjutit betongklumpar till slipers, kan detta duga i Älvsjö ? Preview
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-31 klockan 10:22. Anledning: preview |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... var norsk ingenjör och patenterade 1957 sitt Panderol clips, en rälsbefästning som är helt allenarådande idag. Mitt betongspår har nu även det Panderol clips: