![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... har återuppstått, 5' ur Vovven47s ursnygga L818, och 5'' ur min egen Y Ånglok.
Tenderloket beställdes 1904 av NOHAB, men tenderlok var illa lämpade för Säröbanan eftersom vändskivor fanns endast i Göteborg och Särö och loken fick ofta gå i backgång. så 5' såldes snart och 5'' köptes, ett lok som höll måttet till 1955 när ångloksepoken var över. Lite bilder från hur det kan se ut i TANE:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Väldigt trevlig, LAn. Minns när jag jobbade tidigt 50-tal i Göteborg när chalmerister förvandlat ett parkerat persontåg till rullande sommarstugor, pyntade med all påmålad snickarglädje. Såg tyvärr inget av dessa vackra ånglok - de vågade sig väl inte fram.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har varit cybervägen på Göteborgs Central. Där finns den moderna typen av stoppbufferar. På uppställningsbangården saknas fjädrande buffertar men på persontågsspåren finns dom. På uppställningsspåren är spåret efter stoppet försett med ett antal 3-bults efterstopp, med på Persontågsspåren skulle detta förlänga spåren långt in i vänthallen så där dett en rejäl betongklump bakom stoppet. Se bilderna. Jag tänker bygga dessa med texturegrupp och valbar röd lykta.
Vet nån mer om detta så tveka inte att posta (ett brev betyder så mycket för en ensam byggare !-}
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Stoppbockar är en ack så viktig sak för oss ruttbyggare!
![]() ![]() Här kan du läsa på som bara den om stoppbockar, den innehåller även lite ritningar ![]() http://tdt.surbrunn.net/Stoppbockar.pdf Ska bli kul och intressant att se vad du får fram, så ser jag fram emot hösten och ny dator så jag kan hänga med i utvecklingen och hänga med TANE-tåget ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... blir det, tack vare Jockes länk. På ritningen syns hur dessa fungerar.
Friktionen mot spårrälerna justera genom att dra bultarna som klämmer ihop bromselementen och pressar ned dessa mot rälerna. Typiska åtdragningsmoment är mellan 250 - 500 Nm, beroende på önskad bromskraft. Notera snittvyn av bromselement som är samma för tillsatselementen (bromsklotsarna). På t.ex. persontågsspåren finns inga tillsatselement men väl en rejäl betongklump bakom bufferten (personsäkerhet före loksäkerhet!). Tyvärr blir dom inte glidbara i Trainz denna vända, det kräver att dom görs som vagnar där man med enginespecen skulle kunna få dom tunga med stor friktion. Ritning och bilder bifogas: ang. sista bilden: Grönsaksståndet t.v. föreställer Hassan Alkadiras lukrativa försäljning av Rödkål, selleri, bananer och purjolök - nödvändig skaffning för en lång resa med endast svenska plastsmörgåsar att köpa ;-]
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2016-04-22 klockan 17:53. Anledning: En doft av 80-tal: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Tjaaaa, tror inte det är jätteviktigt att de är glidbara egentligen, är väl inget vi ska praktisera i verkligheten?!
![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 23
|
![]()
Jag instämmer med Jockes, snyggt och verkligen inget behov av att de kan glida. Det betyder i så fall att föraren har varit ovaksam och blir tagen ur tjänst och det vill man inte.
|
![]() |
![]() |