Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-19, 21:28   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard GSJ Lok 5' och 5'' ....

... har återuppstått, 5' ur Vovven47s ursnygga L818, och 5'' ur min egen Y Ånglok.

Tenderloket beställdes 1904 av NOHAB, men tenderlok var illa lämpade för Säröbanan eftersom vändskivor fanns endast i Göteborg och Särö och loken fick ofta gå i backgång. så 5' såldes snart och 5'' köptes, ett lok som höll måttet till 1955 när ångloksepoken var över.

Lite bilder från hur det kan se ut i TANE:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-04-19 124433.jpg (153.4 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 124628.jpg (149.0 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 124642.jpg (151.5 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 200513.jpg (246.6 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 201213.jpg (241.2 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 201250.jpg (218.1 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-19 204055.jpg (153.4 KB, 112 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-19, 23:13   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Väldigt trevlig, LAn. Minns när jag jobbade tidigt 50-tal i Göteborg när chalmerister förvandlat ett parkerat persontåg till rullande sommarstugor, pyntade med all påmålad snickarglädje. Såg tyvärr inget av dessa vackra ånglok - de vågade sig väl inte fram.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-20, 15:18   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stoppbuffertar ..... ?

Jag har varit cybervägen på Göteborgs Central. Där finns den moderna typen av stoppbufferar. På uppställningsbangården saknas fjädrande buffertar men på persontågsspåren finns dom. På uppställningsspåren är spåret efter stoppet försett med ett antal 3-bults efterstopp, med på Persontågsspåren skulle detta förlänga spåren långt in i vänthallen så där dett en rejäl betongklump bakom stoppet. Se bilderna. Jag tänker bygga dessa med texturegrupp och valbar röd lykta.

Vet nån mer om detta så tveka inte att posta (ett brev betyder så mycket för en ensam byggare !-}
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ustopp.jpg (138.2 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg Pstopp.jpg (165.8 KB, 94 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-21, 19:16   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Stoppbockar är en ack så viktig sak för oss ruttbyggare! Bara de inte stoppar oss...

Här kan du läsa på som bara den om stoppbockar, den innehåller även lite ritningar

http://tdt.surbrunn.net/Stoppbockar.pdf

Ska bli kul och intressant att se vad du får fram, så ser jag fram emot hösten och ny dator så jag kan hänga med i utvecklingen och hänga med TANE-tåget
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 09:36   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Glidstoppbock mod 77 ...

... blir det, tack vare Jockes länk. På ritningen syns hur dessa fungerar.
Friktionen mot spårrälerna justera genom att dra bultarna som klämmer ihop bromselementen och pressar ned dessa mot rälerna. Typiska åtdragningsmoment är mellan 250 - 500 Nm, beroende på önskad bromskraft. Notera snittvyn av bromselement som är samma för tillsatselementen (bromsklotsarna). På t.ex. persontågsspåren finns inga tillsatselement men väl en rejäl betongklump bakom bufferten (personsäkerhet före loksäkerhet!).

Tyvärr blir dom inte glidbara i Trainz denna vända, det kräver att dom görs som vagnar där man med enginespecen skulle kunna få dom tunga med stor friktion.

Ritning och bilder bifogas:

ang. sista bilden: Grönsaksståndet t.v. föreställer Hassan Alkadiras lukrativa försäljning av Rödkål, selleri, bananer och purjolök - nödvändig skaffning för en lång resa med endast svenska plastsmörgåsar att köpa ;-]
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ritning.jpg (180.6 KB, 324 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 084453.jpg (291.8 KB, 325 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 084605.jpg (291.4 KB, 323 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 143458.jpg (190.2 KB, 316 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-22 171120.jpg (205.5 KB, 316 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2016-04-22 klockan 17:53. Anledning: En doft av 80-tal:
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 06:26   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Tjaaaa, tror inte det är jätteviktigt att de är glidbara egentligen, är väl inget vi ska praktisera i verkligheten?! Blir väl en himla massa utredningar och flytt av stoppbockar isf Snygga vart de iaf!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 13:49   #7
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 23
Standard

Jag instämmer med Jockes, snyggt och verkligen inget behov av att de kan glida. Det betyder i så fall att föraren har varit ovaksam och blir tagen ur tjänst och det vill man inte.
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009