![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det börjar ta sig!
Det ser ut som att du har en del smoothing-problem, syns på till exempel på skorstenen och på taket som får lustiga 'skuggor'. Det beror på att du har smoothat ett objekt som har både rundade ytor och helt plana ytor som sitter ihop. Den skarpa kanten mellan dessa blir då problematisk då Blender försöker att smootha den också. Lösningen är att splitta meshen längs de edges som utgör kanterna mellan de ytor som ska vara smoothade och de som är platta. Lyckligtvis går detta att göra med ett endaste knapptryck i Blender, man lägger bara på en Edge Split Modifier: https://www.blender.org/manual/model...dge_split.html (Bilden längst ned visar tydligt på problemet och hur det ser ut efter edge split) Det går bra att låta modifiern ligga kvar i modifierstacken medan du bygger, utan att applya den. Då kommer du att kunna editera mesherna utan att de har blivit splittrade, men kom ihåg att trycka apply innan du exporterar till Trainz! Walschaerts har jag själv tampats med en gång på ett lok som aldrig blev klart (men det är en anna historia ![]() http://forums.auran.com/trainz/showt...ender&p=786911 En ganska finurlig lösning om du frågar mig, med speglade lattices för att få till vissa rörelser. Filen som länkas till ligger inte kvar på hemsidan, men lyckligtvis så sparar jag på allt jag hittar, så den bifogas. Den är alltså inte gjord av mig, utan av Uschi0815. Den är sparad för Blender 2.71, men bör fungera från 2.6x och uppåt.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2016-07-16 klockan 21:10. |
![]() |
![]() |