![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
I höjd med klockan på en startstation sätts kilometerangivelsen 0+000. Nästa station kan exempelvis ha angivelsen 7+294 - d v s sju kilometer och 294 meter mellan stationernas klockor. I linjeböckerna betecknas alla tavlor oc h signaler med kilometerangivelsen. Exempel: En infartssignal till stationen 7+294 heter 6+534 vilket innebär att signalen står 760 meter från stationsklockan +- en halv meter. Försignaler anges inte i linjeböckerna vad jag sett. Dom står alltid 1.000 meter framför infartssignalen. Att just klockan är utgångspunkten är naturligt. Stationerna har olika bredder och utseenden. Stationsklockan är den enda gemensamma nämnaren som medger en exakt angivelse .En liten skylt skulle kunna ha samma funktion, men en klocka är bra för folket på perrongen. Forsviks station – Lans bilder 2, 3 och 4 ovan – har klockan på gaveln. Här kan man tala om exakt måttangivelse på decimetern. Nisse |
|
![]() |
![]() |