![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#21 | ||||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]() Citat:
Och den fyrkantiga TKL-mastern hörde tydligen till plattformsbommarna som jag missade på den första bilden! Riktigt rätt blev det dock inte av dig Nisse! Den kallas helt korrekt för medgivandedvärgsignal men har inte samma funktioner som en huvuddvärgsignal! För att tydliggöra: Två typer av dvärgsignaler finns det (ingen visuell skillnad). Den ena kallas för växlingsdvärgsignal och den andra kallas för medgivandedvärgsignal, gemensamt kallas de för dvärgsignaler, populärt för "dvärgar". De används för att reglera rörelser vid växling på driftplats(station). En växlingsdvärgsignal kan också utgöra skydd för växlings-och tågvägar. En medgivandedvärgsignal används för att upphäva "stopp" från den huvudljussignal som den är placerad intill vid växling. En huvuddvärgsignal anses ha samma funktion som en huvudjlussignal OCH en medgivandedvärgsignal, men en medgivandedvärgsignal har INTE samma funktion som en huvuddvärgsignal. Viktigt att hålla isär begreppen. Huvudljussignalen kan vara 2-sken till 5-sken. Citat:
Tror inte att det spelar någon roll om du skriver Ts 85M, Ts 85X eller Ts DS85 eftersom namnet bara ger en unik beteckning och inte påverkar signalens beteende utan det ligger i scriptet och eftersom det inte har förändrats sedan utgivningen (förutom uppgraderingen till T:ANE) så kan inte det förändra något! Mitt minne säger mig att placeringen ska vara två mastrar inom en meter, om det är före eller efter spelar ingen roll. Hittade dock inte var jag hade sett den informationen från svenolov. Citat:
Citat:
Det är inte msi som är medgivandedvärgsignal utan dvärgen! Medgivandedvärgsignaler används invid infartsignaler och mellansignaler av huvudsignaltyp. Mängden dvärgar är till stor del beroende på ställverkstyp och storleken på stationen. På reläställverk (59 och tidigare) så förekommer väldigt sällan dvärgar. På större stationer har man oftast andra typer av ställverk (65,75, Cst) som påminner om datorställverk (85,95) och på de så gödslar man med dvärgar istället. Det är till och med så att det finns dvärgar som inte Tkl kan påverka(!) idiotiskt kan man tycka men så är det, och de används endast till att snabba upp tågförningen, vilket ju även gäller växlingsdvärgarna. Vill också påpeka att dvärgsignalerna inte fungerar (enl min erfarenhet) som de borde i STL:s moderna signalpaket, vilket också gäller en hel del annat, bl.a. linjeblocket. Dessa saker kan ju göra att det blir en del knepigheter... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-01-15 klockan 21:46. |
||||
![]() |
![]() |