![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
När det gäller kilometertavlorna har jag också samma problem. Jag löste det genom att installera gamla STW:s stolpar som fungerar i TANE.
Ett värre problem är den nya konfugurationsrutan för tavlor, troligvis också JVS-signalerna, som täcker HELA bildskärmsytan. Första bilden här under visar just rutan i TANE SP 2, den undre samma bild i. SP 1. Om det inte går att ändra rutan från SP 2:s till SP 1 kan man räkna med problem. För att kunna justera i en tavla måste man ju SE objektet. Det gäller i allra högsta grad om man skall hänga en signal i en brygga. Det här måste man gå vidare med på något sätt. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]()
Är det inte lite överilat att byta ut tavlorna bara för att siffrorna saknas när säkert STL-gänget kommer att fixe detta problem vid tillfälle? De gör ju ingen skada och datan finns ju kvar i propertyrutan!
Den stora rutan du visar har du säkert gjort själv. Klicka i den lilla fyrkanten överst till höger i propertyrutan, mellan minus och krysset, så ska du se att den blir mindre. mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-06-21 klockan 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Anledningen till att jag använder .STW:s gamla kilometerstolpe är att den är mycket tydligare än STL:s för cabföraren. Om sedan TANE 2 accepterar den är en annan fråga. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]() Citat:
Jag upplever inte att storleken på propertyrutan är större än tidigare. Du kan själv förändra storleken på rutan genom att dra i sidorna. Sedan kan den upplevda storleken bero på vilken upplösning du använder dig av, eftersom propertyrutan kanske inte skalas med upplösningen. Skriver kan och kanske eftersom jag inte har orkat testa fullt ut, och kan ju också vara skillnad mellan operativsystemen! mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Nisse.
Jag kör med nedan upplösning, för att lättare kunna läsa texterna i TANE, men då blir även min ruta stor. Så som det skrivs här det beror på den upplösning du väljer. //Crille |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Testar SP2 med HNJ DEM banan och det flyter på mycket bra. Inga frysta bilder eller disk krascher hittills.
Signaler(semaforer och skivförsignaler) och vägskydd fungerar finfint!!! Dock fortsätter jag testandet och har även provat ett av mina icke släppta ånglok, E10-an. Bilden visar loket passerande Brännögårds hållplats på dess väg till Kinnared: ![]() Är ju inte historiskt korrekt eftersom jag inte tror att E10 lok nånsin har trafikerat f.d. HNJ banorna. Däremot gick ett flertal S1 lok på banorna under 50-talet. Är relativt nöjd med E10 testet, men har hittat en bug i TANE SP2 avseende Driver kommandona "get off train" och "move to train". Trots detta så skall jag försöka göra E10-an leverans klar för nedladdning inom en inte alltför avlägsen framtid.....???? Har skickat nedan bug rapport till N3v: " When you activate "get off train" driver face is replaced with ?-mark and the driver in the cabin is gone. This is OK. When you later want to activate "Move to Train", the ?-mark is replaced with the face of the driver, but the driver in the cabin will not show up again. However you can drive, but there is no driver in the cabin! I have tested this with the diesel ATSF SD45 (As well as others locos). NB This feature was working in SP1! " Konsekvensen av ovan fel för mina ånglok vid "ställa av/på" funktionen blir att förare saknas efter att kommandot "ställa på" exekverats. Fick emellertid snabbt svar från N3v att detta redan hade noterats och skall rättas till enligt prioriterings order. Så låt oss hoppas på en snabb affär!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... för export till TANE stunda tydligen i SP2 (trainz-build 4.5). SP2 lär vara förberedd för direkt export av FBX-filer. Nog inte färdigtestat ännu. Det skall fungera från Blender 2.8 och 3DMax ? Frågan är om det blir nån FBX-exporter till gmax ? Man kommer att överge .im-filer för en ny mesh-typ
kallad .trainzmesh . Ni kan läsa lite här och se hur det skall gå till från 3DMax: https://forums.auran.com/trainz/show...reators)/page2 https://www.youtube.com/watch?v=gGBq...ature=youtu.be