![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 | |||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Själva fyren (glöden) med ljuseffekter som finns beskriven för äldre versioner av Trainz har jag för mig vi kom fram till att den inte fungerade i TANE. Tror vi skippade effekter med fyren över huvud taget på Lans lok. Det skulle i alla fall gå att använda Emit på materialet så det blir självlysande, vilket jag tror vi glömde.
Citat:
Mitt tips är att "keya" varje hela tiotal samt de båda ändlägena, så frame 0 (=-75%), sedan var tionde frame, så frame 5 (=-70%), frame 15 (=-60%), frame 25 (=-50%), ...., frame 75 (= 0%), frame 85 (= +10%), frame 95 (= +20%), ... , frame 145 (= + 70%), frame 150 (= +75%). Sedan kanske muttern och visarens animation inte blir helt linjär eftersom omkastarskalan inte alltid är helt linjär, beroende på att det är mycket cirkelformade rörelser i slidstyrningen, så skalan är väl egentligen ett utsnitt av någon form av sinusfunktion. Därav att vi valde att keya som vi gjorde för att varje hela tiotal skulle matcha perfekt bakkant på visaren mot kanten på trappsteget. Om du slår på free camera och går fram till omkastaren i hytten på något av Lans lok kan du se procenttalen och trappstegen tydligt, samt var visaren pekar. Som sagt är det bakkanten på visaren som är där den markerar. Vid 0% ska bakkanten på visaren vara i bakkant på "fenan" som markera 0% på skalan. Sedan är det ju låsspaken som blir en separat spak, men den behöver ju inte animeras för hand så den bara roterar runt en axel. Har två halvbra bilder på omkastarskalan sedd uppifrån där man ser markeringarna med 10-tals procent, som jag tog i Grängesberg om du vill ha. (Lan, för övrigt så hade vi helt rätt i att 10% inte skrivs ut, utan att första "trappsteget" ska vara +/- 20%, så vår modell är helt korrekt!) Citat:
![]() Sedan som jag beskrivit i dokumentationen till STL ångloksscript så går det att animera över olika antal frames för interiörens mesher och de mesher på den exteriöra modellen som deras "öppenhetsgrad" speglas på, då den mäts i procent och inte i frames ifall du inte skulle behöva lika mycket frames till exteriöra animationen av dörren. ![]() Citat:
![]() ![]()
__________________
-k- |
|||
![]() |
![]() |