Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-19, 14:22   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 405
Standard

Tack Korvtiger, för din förklaring. Själv var jag en tid "grafiker" på ett tryckeri och har bara små grundkunskaper i att skapa objekt i Adobe Illustrator. Det är inte samma sak som att skapa objekt för Trainz, snarare för trycksaker. Så det känns verkligen skönt att vi har dig som medlem här i Trainz-forumet.
Tyvärr saknar jag den rätta kunskapen och den illustrativa ådran för att måla och rita. Alltså är jag en dålig konstnär och det känns tryggt att ha personer som dig som gör så fina saker till våra banor i Trainz.
Ser fram emot mer av dina alster.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 20:29   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Tack själv för de fina orden!

Jag hävdar ju att man inte måste vara konstnärligt lagd för att kunna göra modeller/måla om modeller i Trainz. Artisteri handlar mer (för mig) om att skapa kreativa och egna alster, men det vi sysslar med här är ju att kopiera verkligheten. Det är bara kolla och jämföra och justera det som är fel, det klarar vem som helst! "Det enda" som krävs är ju naturligtvis lite kunskap om teknikerna och programmen man använder för att få det önskade resultatet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 22:22   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

N3Vs utvecklare har en blog där de presenterar lite vad de gör. De har postat flera sneak-peek videor på features som kommer till nästa version av Trainz:

"Height map ground textures" - Marktexturer med riktig height/displacement mapping, som gör att marken blir knölig:
https://www.youtube.com/watch?v=JOtPIWKSaqU

"Detail map ground textures" - Gör att man med två texturer med hyfsat låg upplösning (= mer grafikminne över till absurt detaljerade ånglok...) kan få bättre marktexturer som inte ger tydliga upprepande mönster på stor skala, samtidigt som detaljerna på den lilla skalan är kvar:
https://www.youtube.com/watch?v=bcamtz6fByk

"Height-mapped terrain" - Lite relaterat till den första viden, men här visas att det är verklig displacement-mapping med någon sorts adaptiv tesselering av markens geometri det handlar om, alltså inget fuskande med bump-mappar och annat som ser övertygande ut på håll, men fejk ut nära och som inte tar hänsyn till vattennivåer som i demon:
https://www.youtube.com/watch?v=rd81oltPo2U


Det ser också ut som att man i den andra videon har slopat dagens system med baseboards, utan att man istället bara målar dit nya grids efter eget behag.
Min förhoppning är att detta kommer innebära att man drar upp upplösningen på griden när de ändå håller på, 5 meter är lite för grovt för att kunna skapa snygga banvallar utan att ta till splines.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-28, 01:29   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

N3V presenterade ytterligare en game changer för ruttbyggare i nästa Trainz, något de kallar "clutter layers". Det innebär att man kan måla med pensel markvegetations som gräs och lägre växtlighet, vilken automatisk roteras och placeras ut slumpmässigt. De skall också ha snygga övergångar mellan då de syns och när de inte syns för att dölja att de försvinner på håll.
N3Vs egna announcement plus en kort filmsnutt som tyvärr har något problem med upplösningen finns här:
https://forums.auran.com/trainz/cont...r-the-easy-way

Med alla dessa uppdateringar känns det som att Trainz äntligen börjar komma ikapp de övriga tågsimulatorserierna när det kommer till grafik och detaljrikedom!

De har också presenterat nya guidelines för content creators på hur man ska tänka runt detaljrikedom. (http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ecommendations) Nya rekommendationerna är 100 000 - 150 000 polygoner för högsta LOD-nivån på ett lok, vilket kan jämföras med motsvarande rekommendation från CCG år 2007 som då var på 9000... Det har hänt en del på 10 år!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-10-28 klockan 01:36.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 16:02   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

N3V har presenterat ytterligare en spännande feature som förhöjer kvaliteten något. Det handlar om Parallax Mapping. Detta är en teknik som utökar bump/normalmapping. Bump eller normal mapping (det är i princip samma sak, använder sig bara av olika typer av data i texturerna) används ju för att skapa illusionen av ojämnheter på en platt polygon. Detta är effektivt för till exempel nitarna på ett ånglok eller springorna i en träpanel eller tegelvägg. De skulle inte kunna modelleras ut med polygoner allesammans, utan normal-mapping ger där ett hyfsat bra resultat.

Ett av problemen med bump/normal mapping är att det bara fungerar om man betraktar ytan rakt på. Börjar man kolla från sidan så ser man ofta att det är fake:at med texturer, särskilt där höjdskillnaderna är ganska stora som på tegelväggar. Med parallax mapping använder man sig av en kombinerad normal+height map (RGB är normal map och Z är height i texturen) och tar hänsyn till det djup som texturen ger. På så sätt kan man räkna ut hur ytan hade sett ut om den inte varit platt och på så sätt en mer övertygande illusion av detaljrikedom på en platt polygon.

https://www.youtube.com/watch?v=sc88LbVCY18

I videon ser vi vanlig normal mapping som Trainz har idag till höger, vilket ser ganska okey ut när man kollar rakt mot väggen, men inte från en vinkel. Till vänster har vi det nya parallax mapping. Notera att detta alltså är helt plana polygoner vi kollar på! Det är alltså fyra trianglar vi ser, inget mer! Ser man dem rakt på är skillnaderna inte stora, men ser man dem från sidan så syns fördelarna med parallax mapping tydligt.
Själv blev jag väldigt imponerad av hur de kunde få byggnaden bakom att sticka fram genom springorna i teglet i den egentligen platta polygonen! Imponerande!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 18:37   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Senaste nytt om den kommande versionen av Trainz, vilken verkligen börjar arta sig till att ta ett ordentligt kliv framåt!

Denna gången handlar det om ett nytt sätt att placera ut gräs. Förut fick vi ju göra det med hjälp av splines. I nästa version av Trainz har de tagit hjälp av utvecklare på NVIDIA för att implementera en av deras programvaror, kallad Turf Effects. Dessa grässtrån kommer att kunna definieras med ett antal parametrar och "målas ut", likt hur vi gör med marktexturer idag. Gräsbladen har också enkel LOD med hjälp av tessellation som utförs på grafikkortet, vilket gör det mycket effektivt.

Om jag förstår saken rätt så finns det även funktioner för att få grässtråns färg att anpassa sig till marktexturens färg, så gräsets färg följer med i övergångar mellan marktexturer.

Turf effects ska även ha funktioner för simulering av gräs, hur mycket sådana saker som kommer implementeras i Trainz återstår att se.

Läs mer och se lite bilder på tidiga experiment:
https://forums.auran.com/trainz/cont...ping-in-Trainz
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 18:56   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Vet inte om det intresserar någon att rapportera om uppdateringarna till nästa Trainz-version, men jag fortsätter utifall att någon skulle hitta något intressant.

Veckans rapport visar upp fler exempel på hur de nya Parallax/Height-mapped ground textures kommer att se ut. Ser ut att kunna bli riktigt bra, när stenar i marken faktiskt poppar upp ovan den plana markytan.
Notera att detta fortfarande "bara" är samma plana yta vi tittar på. Det är inte miljontals polygoner som ritas ut, utan en plan yta med en height-map som man med en klurig parallax-mapping algoritm räknar ut hur den rör sig i djupled.

https://www.youtube.com/watch?v=vUWSjX3A0iU
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009