|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 358
|
Hej!
Fast det går att rotera en mesh i configen genom att lägga till taggen "orientation" i meshen som du vill förändra. Roteringen går att göra runt X,Y,Z axlarna, roteringen sker inte i grader utan i radianer (matematikernas favvis!), 180° är samma som pi. Så om du vill rotera ett objekt runt Z-axeln så skriv in "orientation 0,0,3.14159". lod1_0 { mesh-asset <kuid:609407:100191> mesh "Balis-y.trainzmesh" auto-create 1 orientation 0,0,3.14159 lod-level 0 } I det här fallet kommer propparna på balisen att visas österut istället för västerut som i originalfilen. Observera dock att det är inte säkert att ett objekts position motsvarar det som förväntas när det gäller X,Y,Z, så lite experimenterande kan behövas. Det går även att flytta ett objekt via taggen "position" och X,Y,Z i värde av meter, tex 0,0,0.91 för att flytta ett objekt en Yard uppåt. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Intressant Blomsson, detta var en nyhet för mig!
Men dessvärre tror jag inte att det löser problemet i fråga då det är en pantograf som skall vändas. De placeras ju inte ut i mesh-tablen, utan enbart som en referens till kuid:en. (om jag inte missminner mig helt!)
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Helt rätt av dej "korven", men som du nämnde tidigare, så går det alldeles utmärkt att göra det här i programet PEVSoft attachmentmaker, förutsatt att man är införstådd med hur programet funkar.
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
Tack för informationen!
Nu blev det väldig snutit i huvudet. Så långt har jag inte kommit med Trainz. Det här kanske lan kan fixa om han har tid och lust. ![]() Genom att bara ta de Rc2 lok som redan finns, och klona det och döpa det till "Rc2 ÖBB". Det var så jag tänkte göra. Den kan man ju lägga upp tillsammans med dom andra Rc loken på Banbyggarna.
__________________
Mvh RobertE. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
Nu har jag gjort nya attachments.
Hur ska det se ut i config? Så här kanske? mesh-table { default { mesh "Rc4_body/Rc4_body.im" auto-create 1 } attachments { mesh "Rc4_body\attach_mesh.im" auto-create 1 } } effects { textures { kind "texture-replacement" texture "main.texture" } Det här är andra försöket. Fösta gången gick det inte så bra. Jag måste ha skrivit fel någonstans.
__________________
Mvh RobertE. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Nja, ser inte riktigt rätt ut.
Mer såhär: Kod:
mesh-table
{
default
{
mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
auto-create 1
effects
{
textures
{
kind "texture-replacement"
texture "main.texture"
}
}
}
vettigt_namn
{
mesh "meshens_namn.im"
auto-create 1
att "a.attachmentens_namn"
att-parent "default"
}
}
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2017-10-10 klockan 00:24. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Om det är strömavtagaren som ska ändras, så måste du flytta upp den nya attach meshen så att mesh tablet börjar med den (alltså byta plats med "default" och din nya attachment mesh), annars kommer det inte att fungera.
__________________
Ekan |
|
|
|