Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-26, 21:21   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Först kör jag på frihand och lägger ut rälsen. Sedan vet jag på ett ungefär hur om dessa tiles går uppåt eller nedåt så när rälsen ligger så går jag in och ger dom X-antal % (från 0 till 2% ungefär. Sedan är det bara att klicka framför varje splinestart så justeras spåret. När allt är klart så justerar man enkelt underlaget och får 'naturliga skärningar eller uppbyggda banvallar. Bilder kommer på detta.

Det roliga med att börja i Gävle som är startplats för banan är att det är hur många spår som helst. De första 50 åren eller så så lades räls ut helt efter eget huvud för att det skulle passa just dennes ångsåg eller liknande upplag. Tittar man på spårplan för 1900 och 1915 så tror man att det är två olika världar så hur jag än lägger spåren skulle dom kunnat ha legat just så som jag gjort.

http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0386.jpg

Denna skall jag försöka gå efter till att börja med. Som ni ser så blir de byggda spåren längst till vänster längre än verkligheten medans de till höger passa bättre enligt förebilden på länken. Alla dessa ligger fast instöllda på 2möh så att jag kan lägga ut en "Slab" under för att bygga hamnen

http://www.gavle.se/PageFiles/151391...holmen-440.jpg




Det där får räcka för ikväll. Nu är det tre dagars jobb innan jag kan sitta och leka igen.

M v h
Hans Pursche
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tane 2017-10-26 20-54-39-53.jpg (88.5 KB, 105 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 22:51   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Intressant projekt, kan bara önska lycka till .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 08:56   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Gävle.

Allting började i Gävle. All materiel och rullande material köptes in från Storbritannien och kom med båt till hamnen. Första loket som köptes in var ett begagnat lok som döptes till 'Norden'. När denna kom till Gävle med fraktskepp så var skeppet för djupgående för att kunna gå direkt in till hamnen. Man fick lyfta över den på en pråm en bit ut för att sedan få in loket och allt material till hamnen. I mitten av 1800-talet så bör detta ha varit en spännande operation.

Att bygga upp Gävle är en stor uppgift. Förutom GDJ så förbands ett antal andra järnvägar i Gävle år 1910 och alla hade sin egen godsbangård. Personbangården med plattformar och station användes av samtliga men ägdes alltid av GDJ. Följande anslutningsbanor fanns vid denna tid med Gävle:

1874 så anslöts Uppsala – Gefle Järnväg (UGJ). UGJ hade en bangård söder om GDJ-banan som anslöts. "Nya" Centralstationen i Gefle byggdes 1876-1877.

1884 öppnades Gefle – Ockelbo järnväg och anknöts Norr om Gävle med spår under GDJ för att komma förbi personbangården och vidare till UGJ. UGJ stod för driften från trafikstart.

År 1901 öppnades Sala- Gysinge – Gefle Järnväg. Sammanslutningen skedde vid Hagaströms station och det är därför vi idag har dubbelspår mellan Gävle och Hagaström.

Oskustbanan mot Sundsvall slipper jag i alla fall då den byggdes först 1927.

Stallområdet Västerut är GDJs och söder om den skall verkstaden byggas upp. Gävleån och personbangården är just nu lite för långt söderut jämfört med var hamnen är placerad. Tror jag......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gävle_mini.jpg (68.5 KB, 79 visningar)
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2017-11-01 klockan 08:57.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 09:12   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har hittat en länk till första loket.

http://www.historiskt.nu/normalsp/gd...gdj_lok_4.html

Troligen byggt 1841. Det är 24 år innan Borlänge (där jag bor) "föddes" och blev något annat än en lite by med 4 bondgårdar inträngd mellan Domnarfvet och Stora Tuna Socken.

Jag blir lite imponerad av hela historien om GDJ.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 10:44   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Först kör jag på frihand och lägger ut rälsen. Sedan vet jag på ett ungefär hur om dessa tiles går uppåt eller nedåt så när rälsen ligger så går jag in och ger dom X-antal % (från 0 till 2% ungefär. Sedan är det bara att klicka framför varje splinestart så justeras spåret. När allt är klart så justerar man enkelt underlaget och får 'naturliga skärningar eller uppbyggda banvallar. Bilder kommer på detta.

Det roliga med att börja i Gävle som är startplats för banan är att det är hur många spår som helst. De första 50 åren eller så så lades räls ut helt efter eget huvud för att det skulle passa just dennes ångsåg eller liknande upplag. Tittar man på spårplan för 1900 och 1915 så tror man att det är två olika världar så hur jag än lägger spåren skulle dom kunnat ha legat just så som jag gjort.

http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0386.jpg

Denna skall jag försöka gå efter till att börja med. Som ni ser så blir de byggda spåren längst till vänster längre än verkligheten medans de till höger passa bättre enligt förebilden på länken. Alla dessa ligger fast instöllda på 2möh så att jag kan lägga ut en "Slab" under för att bygga hamnen

http://www.gavle.se/PageFiles/151391...holmen-440.jpg




Det där får räcka för ikväll. Nu är det tre dagars jobb innan jag kan sitta och leka igen.

M v h
Hans Pursche
Ser väldigt intressant ut, gillar f ö "programförklaringen". En bra fråga; hamnritningen har inga spårmått utsatta. Dock finns en linjal att gå efter. Hur beräknar du spårlängderna?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009