Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-27, 20:58   #1
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Det är många som aktivt väljer att inte använda det, om dom ska bygga längre och väldetaljerade rutter. Vill du veta varför? För att dom äter prestandarden ifrån din dator som folk äter frukostflingor.

Man kan inte fylla en hel skog med dom, som du verkar önska.
Man kan enbart sätta dom nära spåret, för annars blir FPSen katastrofal.
Precis, därför har jag valt att sätta ut 3D träd osv bara någon meter intill spåren, Allas datorer är inte lika starka som t.ex min, då valde jag hellre att använda 2D träd så mycket det går så att fler ska kunna köra sina tåg i mäldardalen utan att det ska förstöra prestandan alldeles för mycket!

Citat:
Snygga bilder? Har du lagt upp detta på drive, så jag kan testa?

(Ja, vi har en projektmapp på google drive då vi är två som bygger från en och samma rutt)

De banvall du använder, är de från UKTS Freeware pack? Jag borde ha den ibockad i editorn för ett tag sedan o ämnar att använda de engelsk namngivna releasen som kom till UKTS (Istället för de tjeckisk namngivna varianten av releasen som man hittar bland de östligare sidorna)
Jajamän finns på drive, banvallen borde vara den du klickat i då den redan fanns i editorn när jag laddade ner din första verision! (Men är inte helt säker)
Fippe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 20:36   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

En liten update (utan bilder från min sida.. har inte spelat så länge i tron av att datorn överhettas... Jag har inte en någon vidare stark dator (Den är hemsk dålig grafisk sett). Men nu har jag fått till kylningen och har nu fortsatt bygga!

Har nu satt ut full skyltning och signalisering till Västerås västra denna helg.
Men innan jag bygger de enorma bangårdarna i Västerås så börjar jag lägga banvall och annat!

Fråga till totte: Vad heter rännorna som går parallellt med spåren och vart hittar jag dem i objekt set-filtret? (för jag borde ha den från asset-packen du har lagt upp)

@fippe: senaste backupen finns i drive. bara att ladda ner arkivet och lägga in det i route-foldern
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 21:48   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Fråga till totte: Vad heter rännorna som går parallellt med spåren och vart hittar jag dem i objekt set-filtret? (för jag borde ha den från asset-packen du har lagt upp)
Filter: JadsHome. Linjärobjekt: Cable Trough
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 20:39   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

När man väl försöker!

@Totte: Tack! hittade dem!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20171212203321_1.jpg (186.8 KB, 155 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 22:03   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
När man väl försöker!

@Totte: Tack! hittade dem!
Det var så lite!
Planterade du utländska träd? I sverige är det massor av tallar, granar, björkar, lönn och ek.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 22:17   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Ja... Men det ör väl så i tyskland också?

Får studera vad fippe har för objekt...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:37   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Ovan bild och det jag gjorde härom dagen försvann av nån kosntig anledning då fippes variant laddades in istället...

Ikväll har jag spenderat mycket av tiden med att Merga ihop min och fippes rutter. Det var inte helt lätt men jag fick till det till slut med en hel del buggar.

Jag gjorde kopior och backup av allting så jag kuinde göra om processen.

Vad jag gjorde var att jag lade in fippes variant i min variant, och
när det väl funkade så dök följande buggar upp:

-Alla Ej länkade objekt väster om Arboga (mot Örebro, Frövi, Fagersta, etc.) var helt borta. Det var bara signaler och hastighetstavlor, samt spår som fanns kvar! Allting mot Västerås-hållet fanns kvar!

- Koordinaterna i hela rutten stämmer inte överens med verkligheten, då koordinaterna för Västerås är satta till 0.0000, 0.00000 för long,lat, villket innebär att google maps inte fungerar! Går att rätta till snabbt!

- Hela spårområdet för Arboga station är borta!

- I Köping finns det skadade växlar!

- Mötesspåret i munktorp är borta!

- Närmar jag mig Västerås så kraschar spelet (Hände bara en gång)!

-Jag flyttade över alla filer från Frövi-varianten till Kolbäck-varianten och då kom alla objekt tillbaka som tänkt! då kollade jag efter fler fel västertut:

- Vid alväng så var spåret av fel typ i en kort sträcka, kunde snabbt rättas till med markeringsverktyget!

-Lite felrenderade växlar vid Hallsberg!

-De banvallssloften som fippe använder är inte ibokade i objekt-set-filtret på min version av rutt, och är därmed osynliga! Även andra typer av objekt längs fippes sträckning har samma problem! (och jag vet itne vilka objekt fippe har bockat i)

-Även landskapet längs fippes sträckning har återställts, så spåren går "in i jorden", men bara mellan Frövi och några km. norrut, samt kring Fagersta! Längre söderut från Fagersta (Mot Kolbäck) är marken helt platt!

- Buggen i Skinnskatteberg finns kvar, vilket gör att några hektar mark är helt platt och ett hål skapas. flera markbundna objekt har följt med.

- Mycket att reparera här både från min och fippes sida. Denna rutt är klonad så det kommer inte skriva över våra tidigare alster! Jag har en del spår att laga, fippe har nog mera landskap att fixa till. Det går att flöytta över landskaps- och objekt filer från orginalrutten, men ta gärna reda på vilka tiles det handlar om. T.ex. i Skinnskatteberg så är det följande tiles det handlar om (De är placerade relattive till Västerås, som är ruttens nollpunkt): -000047+000023, -000048+000022, -000047+000022 & -000048+000023. man kan se vart man är tile-mässigt genom att kolla i nedre vänstra raden längst ner i editor-läget!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2017-12-15 klockan 08:55.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009