![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Där ser man!
Min ritning var hämtad från SJ Särtryck 421 Ångloks ritningar. Kollade egna bilder på E2 1333. Bifogad bild visar tydligt hur fjädrarna sitter, så det blir att rätta till när jag får tillgång till Ekankals fina E2 lok Hittade samtidigt en bild på E2 1184 i Landeryds lokstall från 2016. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Varför hade de bakre två kopplade axlarna fjädrarna nedtill medan den främre har fjädern upptill, andra axel är tydligen drivaxeln och måste vara ofjädrad.
Hade detta något med gångegenskaperna att göra? E2 var tydligen ett lok med goda gångegenskaper. Kanske Korvtiger vet ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
E-lokets goda gångegenskaper är bl.a inneliggande cylindrar, rörelserna samlas mot mitten av loket och skapar en lugnare gång. De mittre hjulen har dessutom en god sidoförskjutningsmöjlighet, så loket fungerar bra på kurviga banor vilket t.ex. B eller Sb inte gör i samma grad. E är därmed snällare mot spåret än vad B/Sb är på en kurvig bana. Med inneliggande cylindrar blir dock utsmörjningen lite bökigare... Senast redigerad av Mazz den 2018-03-11 klockan 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Mazz för denna utmärkta förklaring och bild.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Fin modell Vovven och makalöst snygg textur Ekan!
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2018-03-11 klockan 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Haha, ja det kan jag mycket väl tänka mig... E-hojjen är egentligen en väldigt bra övningsmaskin, goda resurser för att förlåta misstag av en ovan eldare, mycket gott om utrymme i hytten på E2 som gör att fler än bara lokpersonalen får plats. Och som sagt, man får plats mellan ramarna oxå...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som grund har jag tillämpat lite arbete på 1184, med lite ljusare boggier och skönjbar blånering av pannan. Tack Ekan, Mazz och vovven.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Och nu är också B loken omtexturerade av Ekankal:
![]() ![]() ![]() Räknar med att släppa dem imorgon....... |
![]() |
![]() |