![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Ljungskile
Inlägg: 7
|
![]()
Ser verkligen fram emot detta nya vägskyddssystem, hoppas på ännu mer detaljerade signaler då jag själv har riktiga signaler hemma som jag fått från gamla infrastuktursuppgraderingar, så kommer känna igen dom isåfall! Ser fram emot detta system!
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Tack Otto, hoppas på det bästa!
Innan jag börjar att berätta om HB Vägskydd tänkte jag prata lite mera om verklighetens spårledningar och lite om ett aber i Trainz! En sak som jag inte nämnde är att spårledningar också används som s.k nedbrytningsspårledningar, det betyder att en spårledning som beläggs också belägger andra spårledningar. Detta används framförallt i växelövergångar. Om växelspårledningarna inte fanns skulle ett fordon kunna finnas inom det fria rummet för spåret bredvid. Om växelspårledningarna inte bröt ner spårledningarna på angränsande spår skulle ett fordon kunna få plats enbart på växelspårledningen och då komma inom det fria rummet för bägge spåren. Detta förfarande trodde jag inte gick att återskapa i Trainz eftersom man inte kan anropa en funktion som belägger en spårledning, men utav en slump så upptäckte jag hur man kan göra, ännu en sak som inte är dokumenterad i Trainz! Nedan en bild där den övre delen ger exempel på nedbrytningsspårledningar i verkligheten och den undre visar hur man kan göra detta i T:ANE. Nedbrytningsspl.jpg Genom att lägga ut dubbla spårledningsobjekt på varje spår, ett unikt för det spåravsnittet och ett gemensamt för nedbrytningsspårledningen så kommer samtliga berörda spårledningar att beläggas. För att avsluta verklighetens spårledningar, lägger jag in en bild på en linjeplan! Linjeplan.jpg Aber i Trainz! Ett problem som uppstår är hur Trainz bedömer positionen av ett fordon. Detta gäller i alla sammanhang (alla är inte ett problem och t.o.m ibland korrekt) men problemet är uppenbart med spårledningar. I verkligheten så är det hjulen som "kortsluter" en spårledning vilket innebär att samtliga spårledningar som ett fordon/tåg har kontakt med beläggs. Två problem uppstår, vid ett ensamt fordon kan inte två spårledningar vara belagda samtidigt! Det andra problemet är att det blir ett väldigt stort överhäng (inkränkning på hinderfriheten) när man räknar från centrum istället för på sista hjulaxeln! Borde inte vara så svårt att fixa för N3V, punkterna finns ju definierade, i alla fall tillräckligt nära! Kortslutningspunkt.jpg HB Vägskydd Hela vägskyddsanläggningen styrs och kontrolleras från en vägkontrollkur som endast syns i surveyour. Så här ser propertyrutan ut hos en nyplacerad kur. Grundplacerad Vsk.jpg Namnet på kuren ger anläggningens ID och alla övriga objekt länkas till vägskyddet via dess namn. Just nu finns det inga begränsningar på vad en anläggning får heta, men funderar på att begränsa namnet till ett helt ord! Gröna rutan Här väljer man vilken typ av anläggning som kuren ska representera. Eventuella underavdelningar är inte införda än. Ett vägskydd består av minst en spårlogik med olika typer av trackside objekt och ett varierande antal sceneryobjekt. Vägkontrollkuren håller koll på att ett korrekt minimiantal av respektive objekt finns för den valda anläggningstypen, om något objekt saknas så kommer inte anläggningen att fungera och felmeddelande visas. Vsk PR.jpg Lila rutan Här redovisas de olika spårlogikerna och dess namn, pilen öppnar information om vilka objekt som ingår i respektive spårlogik. Spårlogik Spårlogiken skapas automatisk via sökning av en korrekt namngiven Vägspårledning (Sv), saknas denna, så spelar det ingen roll hur många korrekt döpta objekt det finns i övrigt! I vägkontrollkuren finns det fördefinierade spårlogiker som eftersöks, man kan även skriva in egna. Hittas inga definierade, så söks efter spårlogik för enkelspår. De fördefinierade spårlogikerna är: U, N, Sp1 - Sp20. Spårlogiken består av en ID-del och ett namn, t.ex N och Nedspår. Röda rutan Här kan man skriva in egna spårlogiker, pilen öppnar rutan som syns under, där kan man addera och radera egendefinierade spårlogiker. Inskrivningen sker med ID+kommatecken+namn, saknas namn blir ID även namnet. ID:n kontrolleras mot definierade spårlogiker och även mot mellanslag. Det är lämpligt att skriva ID:n med få och stora bokstäver. Tracksideobjekt Namngivning Namngivningen av trackside objekten är av stor vikt, de måste följa den givna namnkonventionen. Observera att stor och liten bokstav har betydelse! Det är hårdkodat i scriptet. V-signal och (V-försignal) ska döpas: kurID + mellanslag + Vs(Vf) + SpårlogikID + "extratecken". Observera att SIv, SIIv och Sv är tre separata spårledningar och måste skrivas precis som det står. Spårledningar ska döpas: kurID + mellanslag + SpårledningsID + SpårlogikID + "eventuellt (normalt liten) löpbokstav". Om SpårlogikID utelämnas betyder det "Enkelspår", men kan bara hittas om inga andra spårlogiker finns. T.ex: SIIvN, VsN1 för Nedspår blir SIIv och Vs1 för enkelspår. Vid spårledningar som har beroende mot flera vägskydd, kan man separera varje beroende med ett plustecken för att få spårledningen att länkas till flera vägskydd, som synes längst ner i den lila rutan till höger på bilden ovan. Men med möjligheten att placera flera spårledningar på samma spåravsnitt kanske denna kommer att tas bort! Gröna rutan Här redovisas sceneryobjekten, pilen öppnar information om vilka objekt som är giltigt länkade för anläggningen. Här förändrar man det vita skenet och om ringklocka ska visas hos kryssmärkestavlan, möjligheterna att förändra beror på kraven för vägskyddsanläggningen. Reflexvinkeln "flera spår" skapas automatiskt hos en länkad kryssmärkestavla beroende på antalet spårlogiker. Bommar och vägobjekt är inte färdiga ännu! Vägobjektet används till att stanna biltrafiken och kommer att fungera minst som STL-X Bilväg gör, håller på och testar en del! Sceneryobjekt Namngivning Det enda som är viktigt för sceneryobjekten är kurID + mellanslag och att det är unika namn! Vägkontrollkuren Kuren sköter som sagt om allting som har med vägskyddsanläggningen att göra. När objekt döps med kurID och ett i övrigt korrekt namn, uppdateras sökningen och objekten länkas automatiskt till kuren. För att förenkla det lite för användarna syns det på kuren vad som sker! Vägkontrollkuren.jpg På långsidorna redovisas scenery- och tracksideobjekt och på gavlarna spårlogikerna (7 st). Blåa rutan Vägskyddets namn. Röda rutan Typ av anläggning. Gröna rutan Redovisar antalet sceneryobjekt av respektive typ, vägobjekten saknas! Vita rutan Redovisar antalet tracksideobjekt av respektive typ. V-signaler 2 + 2? Se senare! Vid byte av anläggningstyp uppdateras objekten som tillhör kuren automatisk och även informationen på kuren. Observera att bara för att objektet är länkat till kuren innebär inte det att det är korrekt inställt! Här nedan en liten bild på hur skapandet av en ny kryssmärkestavla och länkning till en befintlig kur ser ut! Ny och länkad Kr.jpg En icke länkad kryssmärkestavla kan aldrig visa mer än reflexer och reflexvinklar! Vägkorsningssignal (Vs) och Vägkorsningsförsignal (Vf) Kärt barn har många namn:
Alla mina signaler är ju trackside så ingen master/slave funktion som hos STL:s signaler. En V-signal kan ju vara både enkelriktad (väldigt sällan) och dubbelriktad (oftast), men alla signaler i Trainz är ju enkelriktade så hur göra? Svaret beror egentligen på vad man vill åstadkomma, vill man att tågtrafiken ska påverkas av vägskyddet, eller bryr man sig inte om sådana trivialiteter! Jag har skapat en osynlig signal (egentligen korvtiger, eftersom det är hans modell som äntligen kommer till användning) som länkas till den dubbelriktade Vs:n via placering på ett korrekt avstånd rygg mot rygg och namn. Den kan också användas till att ge anläggningstyper utan Vs möjligheten för fordon att stanna innan plankorsningen. I så fall placeras två osynliga Vs på var sin sida om plankorsningen med ryggen mot varandra på korrekt avstånd. Anläggningstyperna E och K är sådana, där K endast fyller en funktion med osynliga V-signaler annars kan man lika gärna bygga utan kuren! Det är detta som redovisas på sidan hos vägkuren vid V-signaler där första siffran är synliga Vs och den andra siffran är osynliga Vs! Se bilden ovan. VsVf påverkar.jpg Gula rutan Här bestämmer man ifall Vs och Vf ska påverka tågtrafiken, inställningen gäller samtliga Vs och Vf för hela vägskyddet. Eventuellt kommer det att bli ett val per spårlogik, vet inte om det behövs. Om man inte har några osynliga Vs och inte kryssar bort rutan kommer tågtrafiken att påverkas i den ena riktningen men inte i den andra. Turkosa rutan Val av dubbel-eller enkelriktad Vs. V-signal och V-försignal gällande för två parallella spår I verkligheten så gäller en Vs eller Vf som är placerad mellan två spår utan piltavla för bägge spåren. Reglerna för Vs är dock väldigt speciella och kräver att inget av spåren kan ha separata tågrörelser över plankorsningen vilket gör användningen av den funktionen väldigt begränsad. Jag hade tänkt att använda mig av den osynliga signalen även för detta ändamål men är lite emot osynliga signaler och tavlor eftersom de tenderar att användas för att frångå regler och tänkta användningsområden, därför vill jag ha kontroll på objekten så mycket som möjligt. Eftersom den här funktionen sker på ett parallellt spår är konrollen på korrekt placering nästan omöjlig, eventuellt så kommer den att finns för Vf. Så där, ett litet nätt inlägg igen ![]() mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Jag nämnde i byggtråden att jag skulle berätta om de ingående objekten som skapar ett svenskt vägskydd när relevant scriptande hade utförts. Tyvärr så får jag alldeles för mycket ideér när jag håller på så blir aldrig "färdig", men skriver ändå även fast en del detaljer inte är införda ännu!
Jag tänker i första hand berätta om de olika objekten som ingår och som undertecknad är skyldig till (förkortningar som används i texten nedan):
Jag kommer också att berätta lite om de olika anläggninstyperna som finns att välja på. Objekten är ju i många fall hårt knutna till dem så kan ju vara lämpligt! Samtliga anläggningstyper kan ha en vägbit som stannar vägtrafiken kopplade till sig. Bara för att börja baklänges, så har jag utelämnat objekt som hör till anläggningstypen "Plattformsbommar". Detta beror på att PLF har en del hyss för sig och behöver lite extra uppmärksamhet, dessutom så är inte alla objekt gjorda ännu. I grund och botten är dock funktionaliteten samma. Vägkontrollkuren håller koll på så att rätt typ av objekt och ett korrekt antal finns för varje anläggningstyp. Kryssmärkestavla med Vägljussignal Är antagligen det vanligaste objektet hos ett svenskt vägskydd. Minst två länkade Kr+Si ska finnas till alla A, B, C, CD anläggningar och minst två länkade Kr till D och K anläggningarna. Kr+Si är ett sceneryobjekt och placeras vid sidan av spåret. När en Kryssmärkestavla med Vägljussignal placeras ut för första gången så är den inte länkad till ett befintligt vägskydd och har då utseendet med enbart kryssmärkestavla, det är först när den länkas till ett vägskydd med korrekt anläggningstyp som den också får en vägjlussignal, det finns en bild i föregående inlägg om detta. Nedan visas en bild på en Kr som inte är länkad. Kr.jpg När en Kr inte är länkad ges möjligheten att ta bort stolpen, ifall stolpen göms kan man också ta bort stolpreflexerna, detta möjliggör placering av Kr mot andra objekt. Bilden ovan visar ett sådant exempel! Hos en icke länkad Kr kan man också välja till reflexvinkeln för flera spår. Går igenom lite snabbt några av de enklare anläggningstyperna: K-anläggning / Kryssmärkestavla Denna anläggningstyp används för att få vägtrafik att stanna vid en plankorsning utan signaler eller bommar för vägtrafik. Om man inte vill ha den funktionen så går det lika bra att bygga utan ett beroende till en vägkontrollkur. C-anläggning / Ljussignal Denna anläggningstyp betsår av minst två Kr+Si. Minst en dubbelriktad eller två enkelriktade Vs per spårlogik måste också finnas. Måste vara länkad mot en vägkontrollkur för att fungera. D-anläggning / Ljudsignal Denna anläggningstyp betsår av minst två Kr med tillhörande ringklockor. Minst en dubbelriktad eller två enkelriktade Vs per spårlogik måste också finnas. Måste vara länkad mot en vägkontrollkur för att fungera. C/D-anläggning / Ljus-/Ljudsignal Denna anläggningstyp betsår av minst två Kr+Si med tillhörande ringklockor. Minst en dubbelriktad eller två enkelriktade Vs per spårlogik måste också finnas. Måste vara länkad mot en vägkontrollkur för att fungera. Nu när de basala anläggningstyperna är redovisade kanske någon undrar hur man får Vägljussignalen att visa sig? Jo, genom att länka till vägskyddets namn! Hur detta görs och vilka regler som gäller framgår i inlägget innan. Jag funderar skarpt på att göra kontrollerna på namngivningen hårdare än va de är idag. När en Kryssmärkestavla med Vägljussignal är länkad ges andra inställningar att göra, vissa funktioner går endast att påverka inifrån vägkontrollkuren eftersom ett minimikrav finns på objekten. Nedan en bild på länkade Kr+Si: Kr+Si.jpg Gröna rutan Den första delen, innan mellanslaget ska vara samma som vägskyddets namn. Det är endast hos Kryssmärkestavlan som det har någon betydelse för vilka inställningar man kan göra om objektet är länkat eller ej. Länkningen bestämmer funktionaliteten hos objekten i förhållande till anläggningstypen. Vid dubbla vägljussignaler kan man rotera dessa var för sig +/- 30° Fällbommar Sceneryobjekt som placeras vid sidan av spåret. Nedan en bild på propertyrutan för fällbommarna Bommar.jpg Bommarna finns i två typer, Helbom och Halvbom som väljs i propertyrutan, och kan placeras till höger eller vänster, vilket har betydelse för åt vilket håll bommarna fälls. Gångtiden för bommarna är i nuvarande exportering 8s, eventuellt ska jag dra ner den till 7s. Jag har tänkt att införa en individualisering med 0-20% på gångtiden som ges vid skapande hos bommarna och som går att stänga av i propertyrutan men som inte går att ändra på. Bomstöd finns i form av Klyka, Pinne och inget, vad som är giltigt bestäms beroende på bomtyp. De röda bomreflexerna finns alltid och man kan välja till gula, hängreflexerna går att välja bort. Gula rutan Vid byte mellan helbom och halvbom förändras informationen för att motsvara respektive bomtyp. Längden på den yttersta brädan går att ändra enligt bild, den yttersta bomlyktan flyttas med för att hamna längst ut på bommen. Det ska även framgå bommens totala längd i propertyrutan (har inte mätt upp den än). De olika bomlyktornas inbördes positioner som finns att välja på syns enligt bilden. Har förberett för en femte position vid lång toppbräda. Varje bomlykta går att rotera individuellt +/- 30°, endast de som är synliga går att påverka. Någon kanske undrar om Plattformsbommarna, dom finns också men är samma typ av objekt bara en annan textur. Tanken är att PLF-bommarna ska väljas automatiskt när den anläggningstypen väljs, så det finns inget sådant val hos bommarna. Vägkorsningssignal och Vägkorsningsförsignal Visar dessa båda samtidigt, egentligen finns det ett tredje objekt, den osynliga V-signalen. Det står en del om den i det föregående inlägget. Vs:Vf.jpg Trackside objekt som placeras på spåret. Utseendet på propertyrutan motsvarar det som övriga Trackside-objekt har hos mig där det går att göra justeringar i alla riktningar. Det finns även en roteringsmöjlighet, får se om den blir kvar hos Vf:n, kanske vid placering på äldre/ny stolpe. Vs går att välja som Enkel- eller Dubbelriktad, det normala är dubbelriktad och enkelriktad ska endast väljas när det enligt föreskrifterna finns behov för det. Det som saknas är Piltavla som tilläggstavla hos Vs och steghållare för Vf. Även tilläggstavla för flera plankorsningar till Vf är tänkt att den ska in, men det vill jag ska ske automatiskt, så krävs en del scriptande! Ett par stycken anläggningstyper till: B-anläggning / Halvbommar Samma grundkrav som en C/D-anläggning, dessutom två stycken halvbommar. Problemet med en halvbomsanläggning är att detta är kravet för vägtrafiken men anläggningen kan också sköta om en parallell gång- och cykelväg och då ha flera objekt, i allmänhet två bommar och Kr+Si, till. Hur jag ska göra har jag inte bestämt än! A-anläggning / Helbommar Samma grundkrav som en C/D-anläggning, dessutom minst två stycken helbommar och kanske också alternativet med (minst) fyra stycken halvbommar. Dock går det inte att blanda bomtyper. Förringningstider, sicksackfällning och liknande inställningar görs hos vägkontrollkuren och inte hos objekten. Ägovägssignal/Enkel signal Sceneryobjekt som placeras vid sidan av spåret. Är en specifik signal för den anläggningstypen och används endast där. Ägo.jpg Det går att välja till ringklocka för E-signalen. Eftersom kravet finns på tilläggstavla på bägge sidor om spåret så kan man välja endast tavla. Då finns också möjligheten att ta bort objekt för att placera tavlan på lite olika ställen som passar. Jag har inte skapat någon annan stolpe än det som finns på bilden. Har ju dock stolpar redan i tavelpaketet och signalpaketet så kanske inte är så svårt att lägga till flera val, får se hur det blir! E-anläggning / Ägovägssignal/Enkel signal Är en anläggningstyp som ska användas sparsamt och där det är få som berörs. Den består av endast en spårledning (som kan bestå av flera delspårledningar förstås) som ska ge en varningstid på minst 30s (förr 20s). Vägskyddet kommer att vara aktiverad under hela fordonets passage även motsvarande tid bort från vägskyddet. Vid flera spår ska det finnas minst en Es på varje sida om spårområdet med tilläggstavla "Passera Ej...". Vid enkelspår ska det finnas minst en Es för hela vägskyddet, men minst en tilläggstavla på varje sida. Anläggningen kan kompletteras med Kr och Bommar (få se om det blir så även i Trainz). Vs/Vf och Kr+Si är ej tillåtna. Crossing-objekt I texten ovan nämns frekvent möjligheten att vägtrafiken ska påverkas när en vägskyddsanläggning är aktiverad, detta sker med hjälp av ett s.k. "Crossing-objekt", hos STL är den benämnd STL X-Bilväg XX. Inbyggt i Trainz finns funktioner för att kunna påverka vägtrafiken utan något speciellt kodande men då måste hela vägskyddet vara samma objekt vilket gör det väldigt stelt, och varje egen variant av vägskyddet måste byggas specifikt. Om man istället använder sig av fristående objekt som sedan länkas ihop, där "vägbiten" är en del av objektskaran och använder sig av de inbyggda funktionerna så fås ett system som funkar men som ändå är flexibelt. För att vägtrafiken ska stanna så krävs ett Crossing-objekt med mitt script. Jag har byggt objektet (som är annorlunda än gängse standard) men inte scriptat klart eller testat det ännu! Observera att Crossing-objektet endast har med vägtrafiken att göra! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Ljungskile
Inlägg: 7
|
![]()
Riktigt snygga blir krysstavlor, Bommar m.m, kommer du använda den ljudfil som finns just nu på svenska klockor eller kommer det bli ett ljud med bättre kvalitet? Måste säga att jag ser fram emot när det släpps!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Ljungskile
Inlägg: 7
|
![]()
Jag har en del frågor och ideér som jag kommit på sedan senast
Kommer Enljussignaler för biltrafiken finnas? Hur många bomdrivsmodeller finns med i HB Vägskydd? (ÅSSA, Bredaryd, DSI) Kommer man kunna välja olika typer av klockor? t.ex Elektroniska, Äldre AGA "Cowbell" och L:M Ericsson KLD-43 (Den vanligaste)? Kommer nya bondfångare att göras åt moddet? För dom som finns är oftast för små för större vägar. Ser verkligen fram emot detta nya mer realistiska vägskyddsmod! ![]() ![]() Senast redigerad av ottoloppan@gmail.com den 2019-08-22 klockan 15:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Tack Otto!
Ringklockor Jag har spelat in egna ljudfiler för klockorna (och en del annat) som säkert kommer att användas. Samplingsfrekvensen på klockorna i STL:s system är 11k medan en del andra ljud ligger på 22k, jag kommer säkert att använda den högre siffran, om det är någon idé att gå upp ett snäpp till är väl tveksamt. Högre frekvens borde ge bättre kvalité på ljudet men handlar ju också om inspelningen! I dagsläget finns det bara en typ av klocka, men ny eller gammal, för Kryssmärkestavlan, sedan finns det en annan typ till Ägovägssignalen och truckövergången. Vad klockorna har för typ-beteckning vet jag ej. Men var samma som fanns på trafikverkets materialhemsida (som numera kräver inloggning för allmänheten).Klockor.jpg Vägljussignaler Endast de moderna signalerna kommer att finnas eftersom reglerna säger så! Eftersom vägskyddsystemet är ett koncept som byggs ihop av flera delar blir det lättare om det är enhetligt. Ska man införa "alla" varianter som har funnits måste också systemet anpassas så att det inte går att blanda på ett otillåtet vis! Ingenting säger att det inte kan ske (långt in) i framtiden! Bomdriv Den bomdrivstyp som finns i systemet heter JEGD 601 och är den dominerande i Sverige och som också fanns på trafikverkets materialhemsida. Jag är dock intresserad av flera bomdrivstyper, men då krävs det mått/ritningar och bilder på hela bomdrivsanläggningen (driv, armar, fästen osv). Om det finns så kan man skicka PM eller skriva i min byggtråd! Bondfångare Jag håller med om att de bondfångare som finns saknar en del saker och går att förbättra. Planen finns att göra egna, men kommer i så fall att göras efter att vägskyddet är släppt (finns ett uppdämt behov att fortsätta med signalsystemet). Eventuellt kan det gå att hitta på något med de befintliga, ska spana på det! Vad har hänt sedan sist med Vägskyddssystemet? Ganska mycket, om jag får säga det själv! Eftersom den största förändringen för med sig en del i kölvattnet så tänker jag ta den sist och börjar därför med några korta nyheter! Det står mera information i bilderna än annars så att jag kan få med flera uppgifter i texten! Kr-hjälp Infört placeringsregler för Ägovägssignalen! Kr-hjälp ny.jpg Namngivning Vägkontrollkuren har bytt namn till Vägkur, blev så jobbigt att skriva i manualen ![]() Reglerna för hur objekten ska namnges har stramats åt: Namngivning.jpg Bommar En del nyheter hos bommarnas inställningar i Vägkurens propertryruta: Bominfo.jpg Gröna rutan Vid Helbom- och Halvbomsanläggningar ska det finnas en förringningstid. Tiden består av flera delar: Grundtid: Ställs in automatiskt beroende på anläggningstyp. Långt avstånd: Ställs in av användaren, baserat på avståndet mellan Kryssmärkestavlan och det bortersta spårets mitt. Lite olika regler beroende på epok, men går att praktisera den äldre, en sekund läggs till för varje påbörjad meter från 8 m. Förlängd förringning: Ställs in av användaren, t.ex. om det finns långsamtgående fordon. Dock minst 5 sekunder. Röda rutan Nu finns möjligheten till ingång- utgångsbommar. Om en bom ska agera som ingångsbom kryssas rutan i under kolumn "In". En ingångsbom har förringningstiden 10 sekunder medan utgångsbommarna har den totala tiden. Det går endast att välja ingångsbom om det finns minst fyra stycken bommar. Ingångs- och utgångsbom agerar inte parvis utan alla bommar agerar efter sina inställningar. Namnet på bommen har ingen betydelse för funktionen. Gula rutan Varje bom får en slumpmässig faktor när den skapas som ger en individualisering av bommarnas gångtid. Gångtiden för en bom är 8 sekunder gånger faktorn som syns inom parentesen efter bomnamnet. Om rutan inom parentesen i rubriken kryssas ur tas individualiseringen bort och faktorn 1.00 kommer att visas istället och alla bommar går lika fort. Texturgrupper I stort sett alla objekt har fått texturgrupper så att man slipper skapa en uppsjö olika objekt. Det är också gjort så att det räcker att ändra i texturgruppen när man lägger in flera texturer. Principen är samma hos alla objekt, men kan se lite olika ut beroende på vilka detaljer som finns. Texturer.jpg De två övre bilderna visar en bom till vänster och en E-signal till höger, dessa två representerar (just nu) de objekt med flest och minst antal texturval. Observera att bommen är uppdelad i två huvudgrupper av texturer som påverkas separat. Gröna rutan Klick på pilen visar och gömmer texturinformationen. Gula rutan Länken bredvid "Alla" förändrar samtliga ingående texturgrupper på en gång. Röda rutan Här finns möjligheten att förändra varje enskild detaljgrupp till det man behagar. Tanken är att det ska följa med runt 4 st olika texturer per texturgrupp i det första släppet. Vägbitar Jag nämnde i mitt tidigare inlägg om mina försök att skapa egna "vägbitar", tyvärr utföll det inte till belåtenhet (Trainz fel!), så det ligger på is. Därför så blir det samma typ av objekt (fast mina) som hos STL och med samma längder plus en 1 meters bit! Dock så ska jag försöka att göra några förbättringar om Trainz tillåter. Vägbitar.jpg Tågdatamottagare(TDM) och ATC TDM och givare kommer att finnas för selektiv fällning av vägskydden. Namngivningen finns i tidigare bild. Vägbaliser kommer också att finnas som redovisar vägskyddets status. Detta är passiva objekt, men kommer att kunna byggas med, jämför baliserna hos tavelpaketet. TDM och Vägbaliserna släpps i en uppdaterad version av Balisgruppen tillsammans med uppdaterade manualer. Insulator Jag har gjort en egen Track Circuit Insulator, syns dock inte under Trackmark utan under Trackside. Objektet har exakt samma funktion som den inbyggda men fungerar som ett hjälpmedel vid uppmätning av ringsträckor. Insulator.jpg Objektets funktioner är i stort samma som Trackside Measuring Device (TMD) och bara det som skiljer redovisas här. Gröna rutan Här väljer man ifall man vill söka efter mina spårledningsobjekt eller alla spårledningsobjekt. En spårledning består av insulatorer som avgränsar spårledningarna och detektorer som "är" spårledningarna. En inbyggd detektors plats i Trainz har ingen betydelse utan representerar endast spårledningens Trackside objekt, därför hittas den inte i sökningen. Min detektor hittas alltid (se mera nedan). Insulatorerna söks efter, kan vara bra att namnge dem ifall man vill veta vilka man hittar, speciellt vid start av ringsträcka. Röda rutan Vid klick på länken flyttas kameran till objektet. Klick på "Återställ..." flyttar tillbaka till insultatorn. Gula rutan Redovisar data om sökningen, se mera i verktyget TMD:s manual. Spårlogiker Nu till den stora förändringen, spårlogiken! Tidigare skapades spårlogiken automatiskt internt hos vägkuren, det fungerade utomordentligt men fick ett par följdegenheter. Bl.a gick det inte att spara variabler inom spårlogiken, inget större problem eftersom vägkuren endast redovisar statusen på de objekt som hör till spårlogiken. När jag sedan började klura på lite extrafinesser så blev det mycket mer komplicerat! Så hur göra? Jo jag flyttade helt enkelt spårlogiken till ett helt eget objekt och då föddes min egna Track Circuit Detector. Även denna är samma typ av objekt som originalet men hittas i Trackside listan. Detektorn ska placeras på mitten av plankorsningen eftersom den kan användas som referenspunkt vid mätningar och för automatisk inställning av vägbaliser. Den ska namnges som en vägspårledning, t.ex Vsk SvN för Nedspår, om det behövs flera vägspårledningar så namnges de med löptecken. Om en vägspårledning med min detektor även gäller för ett annat vägskydd måste det placeras en inbyggd detektor med korrekt namngivning för det vägskyddet eftersom min Detektor inte stödjer namngivning för flera spårledningar. Tanken från början var att signalberoendet (bortkoppling av spårledningar) enbart skulle ske via signalsystemet, men eftersom det behövs en kontroll på att undvika efterringning så blev det ett komplett(!) signalberoendesystem. Varje spårledning består av noll till ett teoretiskt oändligt antal villkor. Spårlogik.jpg Det mest hoppas jag framgår av bilden, men några kommentarer blir det! Gröna rutan Vid korta stationsträckor eller vid stationsgränser utan mellanliggande linjer kan det finnas behov av flera signaturer annars kommer det knappast att behövas. Växlar inom villkoret Kommer sällan att behövas men finns för att tillgodose komplicerade situationer. Felaktigt villkor De giltiga objekt som hittas utgör fortfarande ett villkor och kommer att bestämma ifall vägskyddet får aktiveras. Om fellistan visas när nya villkor skapas eller villkor ändras i samma spårledning uppdateras fellistan automatiskt. En spårledning som har ett villkor som inte aktiverar vägskyddet kommer heller inte att påverka den samlingsspårledning den ingår i. Inte alla funktioner går att införa i vägskyddssystemet utan måste införas i signalsystemet. Provbygge! Jag har spenderat en del tid också med att provbygga med systemet och tycker att det fungerar bra! Nu är jag förstås jäv(l)ig men ändå ![]() Att projektera vägskydd i verkligheten är ju inte speciellt lätt och ju närmare stationer man är ju mer komplicerat blir det. Dock är systemet konstruerat så att man kan till viss del bestämma själv hur komplicerat man vill bygga! Jag hade tänkt att visa lite exempel men det får inte rum, kommer senare! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Håkan, det är helt otroligt det du håller på med och redovisar för oss. Himla kul att läsa, och det ökar lusten enormt att hålla på med Trainz. Ska bli kul att prova på och använda när jag köpt en ny dator och detta blir släppt!
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |