![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2018
Ort: Netherlands, Schagen
Inlägg: 11
|
![]()
Bra jobb, det ser bra ut också. vi behöver rutter som denna
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2019
Ort: Gävle
Inlägg: 49
|
![]()
väldigt snyggt bra jobbat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 364
|
![]()
Ser veldig fint ut
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
|
![]()
Idag möttes min del, Norrköping - Mantorp med Kevpas del, Tranås - Mantorp.
För att vi båda ska kunna bygga när vi vill har vi inte mergat rutterna än, bilden är redigerad. Spår till Motala kommer inkluderas för att få med alla Östgötapendelns sträckor; Norrköping - Motala och Norrköping - Tranås. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Imponerande! Det vore intressant att höra hur ni gör när ni bygger spår. Något jag har lärt mig efter 9 år (!) med Jönköpingsbanan är att det är väldigt viktigt att det blir rätt från början då det är väldigt mycket jobb om man behöver korrigera redan lagt spår, speciellt om man redan har lagt ut kontaktledning, signaler/skyltar och landskap. Exempelvis är de äldsta delarna av Jönköpingsbanan inte byggda med easements, så det går inte att bygga in rälsförhöjning i kurvorna. Bygger ni med easements i kurvorna? Har ni kollat på data från Lastkajen för kurvradier, lutning osv?
Jag kan meddela att Jönköpingsbanan har spår lagt fram till Nässjö, dock har jag inte börjat med själva Nässjö C. (Den senaste Google Maps-uppdateringen har tyvärr en förskjutning på någon meter vilket gör att inget stämmer med de spår som redan är lagda, så jag väntar på nästan uppdatering för att se om det blir bättre och bygger tills vidare i andra ändar av banan.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
|
![]()
Tack Hgv!
Jodu, banan byggs med easements. Dock så saknar sjävla Linköping C och spåren över Stångån det. (Första spåren som lades ut) Det är ju rätt mycket överskridande för X2 i de flesta kruvor... Även jag har bråkat med utlagt spår, speciellt kurvor. Ofta ett helvete att få till så att lutningen blir rätt. ![]() När det kommer till lastkajen och kurvor så brukar jag endast kolla om hela kurvan använder samma radie, eller om det finns olika radier i samma kurva. Bra att du sa till om Jönköpingsbanan. Vi väntar med spår till Nässjö ![]() Jäkla skit det där med Google Maps... Hoppas verkligen att jag slipper sånt och att det löser sig för dig! Lycka till med din bana! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Ja easements är ju rätt bökiga men när man väl har vant sig går det bra att bygga med den metoden tycker jag. Mycket enklare också när man kan kolla i datan vilken kurvradie det ska vara istället för att gissa sig till var kurvan ska börja och sluta.
Om vi funderar på att slå ihop banor framöver så är väl det viktiga (förutom startkoordinaterna) att använda samma track rule. Ni kör med SE Wire track rule? Nåt annat man måste tänka på inför en hopslagning av rutter? Nån som har provat att slå ihop rutter så man vet hur det blir och inte åker på några otrevliga överraskningar? Det vore ju häftigt om vi kunde slå ihop SSB med Jönköpingsbanan! När det gäller Google Maps är det väl inte hela världen om det är skiftat med någon meter, men nu hade jag redan lagt spåren och sedan ser jag att spåren ligger "fel", men efter att ha stämt av med Google Earth är det senaste flygbilden som tyvärr inte ligger helt rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
rw-rutter, södra stambanan |
|
|