![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Wow! Otroligt snygg och väldetaljerad modell!
![]() ![]() Jag kan bara bidra med mer gissningar, men Stinsen kan säkert komma med direkta besked snart. ![]() Jag tror nog, precis som Mazz att spaken är till "snabbavstängningen" (Vilken verkar vara lite trasig, eftersom det ska vara wire:ar kopplade från hålet längst ut på spaken till båda sidorna av hytten, nära dörren som man kan dra i för att utlösa stängningsmekanismen.). En väldigt lik anordning finns på bild 358-359 i Ånglokläran 1949 års utgåva, fast med en lite annorlunda lösning utan fjädern. Ratten i mitten tror jag också som Mazz att den är till smörjpumpen. Ratten till höger är ju till ångvärmen (syns på säkerhetsventilen med sitt avloppsrör, markerat med blått i bilden nedan) och den till vänster går nog som du tror till ångbromsen. Men vilken kran på röret är det du menar? Tänker du på avstäningskranen till smörjblåsan? Det sitter ju en cylinderformad mässingsfärgad grej alldeles bredvid ventilhuset till ångbromsen och längst ned på den en kran som pekar rakt upp (syns i nederkant på första bilden och syns tydligt på den andra bilden, markerat med rött i min bild nedan). Det är avstängningskranen till smörjningen, där smörjoljan finns i cylindern. Träratten högst upp på smörjblåsan är för påfyllning av själva behållaren. Finns beskrivet i Ångloksläran (Bild 505 och 563 i 1949 års utgåva) i alla fall. Sedan är det frågan om det inte sitter en till ventil rakt ut till vänster på kronan, (markerat med grönt i bilden). Det låter ju troligt att detta skulle vara till generatorn, då den tillkommit senare och därför har fått kopplas på kronan. Men mer bilder kan säkert ge mer klarhet i det hela. ![]() hytt_BLJ6_ringar.jpg Den stora ratten skulle kunna vara till framdampen, men jag (som f.ö. bara stuckit in min näsa i ett påeldat ånglok en endaste gång i mitt liv, tro't eller ej! ![]() P.S. Ånglokläran finns scannad av Järnvägsmuseum och finns tillgänglig här: http://www.samlingsportalen.se/all/d...itteratur.html
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Tack för påminnelsen om ånglokläran 1949, har ju faktiskt laddat hem den för ett bra tag sen och sedan har den fallit i glömska (gaggig
![]() ![]() Naturligtvis är ju kranen på röret till ångbromsen till för smörjningen, funderade mycket på vad den där "mässingsburken" kunde ha för funktion. När jag kollade på "artikeln" om snabbavstängningen så såg jag att det fanns en bladfjäder på baksidan, den kanske motsvaras av spiralfjädern på bilden. Kollade lite om asklådor i lokläran också och det framgick att i vissa lok saknas en framdamp som istället ersatts av en "mellandamp", kanske är så fallet i "Sexan". Skall bli spännande att se vad Stinsen fått fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Hej! Jo arbetet går framåt men måste träffa mina släktingar som kan loket så ska du få en lista med bild på vad allting är!
BLJ 6 fick för övrigt sin luftpump på AGJ samt stegen bortmonterad
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Stinsen: Ingen brådska, har hur många detaljer som helst kvar på loket, som ligger och väntar på att bli fixade.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Jätte roligt att du gör ett klassiskt smalspårigt ånglok.
Man kan göra många olika varianter av dem. Men tyvärr ser de olika ut beroende på vilken privatbana... Men det är inte bara BLJ 6 som finns kvar det finns andra nämligen SÖJ 6/Np 3050 som finns i Västervik men även NKlJ 24 (långatankar) som fick hos SJ Np 3178.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
![]() |
![]() |