Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-08, 18:00   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, det är lite bökigt att spegla animationen.
Jag tror att det är enklast att spegla och rigga högersidan utan att kvarta den först. För kvartningen är ju bara att rotera ett par emptys i förhållande till ett drivhjuls empty. Det känns enklast att rigga allt i samma läge på höger och vänster sidan.

Själv löste jag det såhär (vill jag minnas):
1. Modellerade hela slidstyrningen på vänstersidan
2. Riggade/animerade allt på vänstersidan
3. Speglade över alla mesher till högersidan (mirror-modifier + apply + markera meshdelar på högersidan + Separate selection)
4. Animerade högersidan (utan att först kvarta den) genom att kopiera emptys och armaturer från vänstersidan, flippa minustecken på X-position och ändra targets på IKs, parents osv till motsvarande på högersidan.
5. När hela högersidan är riggad och snurrar i synk med vänstersidan är det dags att kvarta den.
a) Markera den empty som roterar det drivhjul där vevstaken och excenterstången är kopplad till. Flytta 3D-cursorn dit (Shift-S>Cursor to selected) Avmarkera emptyn.
b) Välj Transform pivot point till 3D-cursor så att all rotation sker runt 3D-cursorn istället för de markerade objekten (https://docs.blender.org/manual/en/2...int/index.html)
c) Markera de två-tre emptys (eller armaturer, beroende på hur du har riggat och animerat) som driver hela högersidans animation, dvs de som ger rörelsen till koppelstången, vevstaken och excenterstången.
d) Om du nu roterar de markerade emptysarna runt X-axeln så ska enbart högersidan av animationen snurra, helt löskopplad från den vänstra. Bra sätt att kolla att man inte har glömt att byta någon copy location/rotation referens när man speglade! Sedan är det bara att skriva in 90 för att rotera ett kvarts varv och så ska allt vara klart!

Om man behöver justera något på båda sidor så är det enkelt att utföra detta baklänges (något som jag gjorde flera gånger) och kvarta-tillbaka högersidan så att sidorna är i synk, sedan justera båda sidorna. Det är oftast enklare att få rätt på båda sidorna.

Oklart varför det vobblar i spelet dock. Tror inte att jag har sett något sådant beteende på min animation.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009