![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Allvarligt, själva exporten är ju inget konstigt med, bara trycka på exportera och hoppas på att det inte blir felmeddelanden. Sen kommer man ju till att sätta upp bluepritsen. Där är det fullt möjligt att få gråa hår. Det finns väl hyggligt beskrivet (ja inte från DTG då... ) Men det är just all snubbeltråd man råkar ut för. En lurig en är att när du namnger dina olika objekt, så se till att allt är unikt på riktigt. T.ex följande: 1_0100_nit 1_0120_nit Det accepteras av exporteraren, eftersom den tycker det är unikt. Men TS vill inte kännas vid modellen eftersom "nit" är dubbelt. Någon felhantering har DTG inte begåvat sina grejjer med som vi vanliga dödliga kommer åt i alla fall. Har man då 50+ olika objekt är det lurigt att verkligen välja unika namn, t.ex: 1_0100_buffertnit 1_0120_ramverksnit Undvik alltså när du bygger allt för enkla namn, då blir det i alla fall lättare att spåra sådana fel. Sedan är det väl som vi alltid säger, börja med nått enkelt objekt, typ brevlåda eller liknande. Kör hela vägen från modell till export-bluprints med hjälp av de tutorials man hittar på nätet. Tyvärr vet jag inte nått sånt där "där finns precis allt du behöver"-ställe. Sen när du bygger, posta frågor när det ställer sig på tvären, då kan även andra ha nytta av den hjälpen som du då får. när du sen blir varm i 3D-kläderna, lägg lite tankar och egna tester på synbarhetsgränserna... Du kan lägga på egentligen mängder med polygoner på din modell om du bara ser till att dom "ramlar bort" med avståndet... En nit som jag råkade ta som exempel ska ju för tusan inte bearbetas på 100 meter, antagligen skulle 10 meter räcka väl utan att man ser att den försvinner. På det sättet kan du bygga i princip hur detaljerade modeller som helst utan att en medioker dator suckar. Senast redigerad av Mazz den 2021-04-10 klockan 15:15. |
|
![]() |
![]() |