Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-22, 18:49   #1
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Otroligt välgjort.

Innebär detta att det går att köra X2000 från Södertälje till Nässjö? Vilka assets behövs får att få det att funka?

Senast redigerad av Akki den 2021-06-22 klockan 18:52.
Akki besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 21:10   #2
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Otroligt bra jobbat, åkte förbi där för ett par timmar sen, väldigt likt
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 12:54   #3
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Akki Visa inlägg
Innebär detta att det går att köra X2000 från Södertälje till Nässjö? Vilka assets behövs får att få det att funka?
Delvis går det att köra hela vägen Södertälje - Nässjö. Det saknas ungefär 30m spår norr om Katrineholm, och söder om Tranås, men det kan enkelt fixas. Jag har kollat hela sträckan och den ska i övrigt vara körbar. Dock så är det nästan bara platt spår utan landskap, ända stället med lite landskap på VSB är Gnesta.
Därför rekommenderar jag att man som längst kör mellan Graversfors-tunnlarna norr om Åby (norr om Norrköping) och Tranås.

När det kommer till assets så är det ju tyvärr en del som krävs. Jag håller på att lista allt som krävs, men det tar ett tag. Enkelt sett kan jag väl säga att om Jönköpingsbanan och Trollhättan fungerar så kommer SSB fungera någorlunda.
Tack för kommentarerna!

Senast redigerad av germundal den 2021-06-23 klockan 12:58.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-09, 14:17   #4
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

Jag har gett Kevpa tillstånd att fortsätta bygga söderut, hela vägen till Malmö. Just nu har fokus varit på Nässjö, och några bilder på hur det ser ut just nu finns här under.

Tidigare har vi avvaktat med att bygga till Nässjö, då vi ville låta Hgv bygga Nässjö. Eftersom inget hänt pga olika problem som vi har full förståelse för, beslutade jag mig för att låta stambanans spår fortsätta söderut. Eftersom att Nässjö är en viktig punkt för både Jö-banan och SSB så var detta ganska väntat, båda banor vill ha med Nässjö vilket i sig inte är något problem. Problemet kommer vid mergande, som varit något jag velat göra sedan jag började projektet. Vid merge kan bara ett Nässjö finnas, och vi kom fram till att det vore bäst om det blev SSB's egna Nässjö, hade vi använt Jö-banans Nässjö så hade det lämnat ett hål mitt i stambanan som hade behövts fyllas I varje gång vi vill släppa rutten.

Min tanke är att vid nästa släpp kommer jag försöka merga Jö-banan med Project SSB, och lägga till/ta bort spår som behövs. Men det kommer inte gå helt enkelt;

Tyvärr fungerar inte Jö-banan längre i 64bit. Att banan fungerar i 64bit är ett krav för Project SSB, då projektet är omöjligt i 32bit. När jag mergar Jö-banan och "Kevpas del" (Södra, södra stambanan) finns det en stor risk att även Kevpas del slutar fungera i 64bit. Då kommer jag behöva kontrollera alla vägskydd och kanske vissa signaler på Jö-banan, och göra mitt bästa för att hitta trasiga länkar.
Ett annat generellt problem vi har med merge är att markers inte följer med rutten vi mergar, så i detta fall skulle alla markers försvinna på Kevpas del samt Jö-banan. Jag misstänker att markers är inkluderat i Tracks.bin och jag ska göra mitt bästa för att lösa det här problemet tills nästa version.

Här är några bilder från Kevpa och hans arbete.



germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-09, 20:39   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Jag misstänker om RW64 inte funkar är omkring i Stockholm. Vad menar du trasiga länkar? Är det signaler eller V-signaler?

Senast redigerad av Totte den 2021-07-09 klockan 21:08.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 00:09   #6
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Vad menar du trasiga länkar? Är det signaler eller V-signaler?
Tidigare när rutten slutat fungerat i 64bit så har det varit V-signalers länkar som varit "trasiga", och efter att jag tagit bort eller ändrat signalen så fungerar rutten i 64bit igen. Dessa krascher märks av redan i laddningsskärmen, och brukar vara att spelet fryser sig.
Ibland kan det vara så att du lyckas ladda in rutten och börja köra, men spelet kraschar på ett specifikt ställe. Då har det ofta varit en länk vid just det stället som orsakat kraschen, och som behöver justeras. Dessa länkar kan vara ifrån mycket; vanliga signaler, bommar, vägsignaler, V-signaler...
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 11:22   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hur hittar man felet? Finns det felsökningsprogram?
MSTS har det, uppger var nånstans som krånglar med rebuildfunktionen.

Senast redigerad av Totte den 2021-07-10 klockan 11:26.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-10, 18:14   #8
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

Görs manuellt tyvärr. När jag bygger rutt och ska göra ett vägskydd, testar jag det så att det fungerar i 64bit innan jag sen går vidare och sätter ut mer signaler/vägskydd.
När man har flera vägskydd placerade som man inte testat i 64bit så blir det svårare att hitta orsaken, det kan vara 1 av 10+ vägskydd som är problemet. I det fallet så är det bara att gå igenom varje vägskydd en efter en, ta bort vsi, testa i 64bit, det fungerar/inte, repeat. Man måste fråga sig om det är värt att lägga massa tid på felsökning,
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter, södra stambanan


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009