Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-06, 20:51   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Sa lok i Abisko.. Borde man kanske ta tag i Bohusbanan igen?

Oavsett, tack för detta fantastiska lok!

__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-02-07, 21:06   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Har hunnit testköra lite, mycket imponerad av loket! Pumpen i sig är ett konstverk!

Har dock upptäckt att fönsterramen på den vänstra dörren försvinner när jag närmar mig loket, det verkar vara samma oavsett inställningar i Trainz, har även prövat att installera om loket ett par gånger.
Sedan så saknar jag ljud från luftpumpen.

Men som sagt, verkligen otroligt arbete!

__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 10:40   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Förmodar att problemet med fönsterramen beror på "flippade" normaler i lod0 av dörrmeshet i exteriöra modellen. Har inte observerat det själv när jag testkört loket
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 11:49   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Stinsen:
Antingen det, eller om du väntar en månad tills TRS2022 kommer ut, där lär den fungera också.

Rely:
Då får du skynda på! En annan har ju redan dragit spår till Kragenäs från Strömstad! Inte för att landskapet är något mer än grått rutmönster, så det lär väl inte ta dig någon tid att hinna ikapp och dessutom bygga snyggare än vad jag lyckats med..

Fönsterramen hade jag helt enkelt missat att exportera i LOD0 nivån. Konstig att varken jag eller Tanigardi lyckats se det. Ljudet till luftpumpen hade jag helt glömt bort! Mycket grejer att hålla koll på när man bygger ånglok, det vill jag lova!

Båda dessa sakerna är nu åtgärdade och det finns en version 1.1 av loket att ladda ned från hemsidan
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 16:51   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Det var väldigt intressant att läsa dina noteringar om S-loken och då speciellt delen som enbart handlade om Sa 1277.
Tack för detta!

Varifrån har du fått ALLA dessa uppgifter?

Har själv alltid velat sätta in mig i individuella ångloks historia, men var hitta de data, som du luskat fram?

PS. Jag har TRS22 och skall testa vid tillfälle. Är för tillfället på annan plats.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-10, 17:03   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, det är från både här och där jag hittar information. Mycket pusslande blir det. Information om ombyggnader och större ändringar (bromssystem, belysning, vedeldning, distriktstillhörighet) är framförallt från Särtryck 77/420: http://samlingsportalen.se/all/sj_sa...077_o_420.html
Man får hoppa mellan olika år och jämföra. Notera att den som heter exempelvis 1930 är utgiven 1 januari 1930 och alltså beskriver ändringarna som gjordes (eller i alla fall hann bokföras) under 1929, osv.

Information om pannor finns lite om på framlidne Stig Lundins gamla hemsida. Exempel, sidan om 1277:
http://www.stiglundin.se/anglok/sj/lok/1250/1277.htm
Ganska kryptiskt, men det betyder att mellan 1916 och maj 1929 hade den panna S 1375 och hade sedan fram till februari 1941 panna S 1378, osv. Tabellerna är inte alltid kompletta, som synes. Klicka man på någon pannas nummer kan man se vilka lok den låg i under vilka tider.

Sedan mycket om Bahr-tedrarna har jag hittat på Järnvägshistoriskt forum genom att pussla ihop information från olika trådar där, samt ifrån Str77 där man kan se numren på de tendrar som var ombyggda.

Sedan underlättar det nog mycket att Sa 1277 är bevarad och har varit under ånga under de senaste åren, det gör att intresset och därmed informationen om just den lokindividen är lite vanligare än för vissa andra individer.

Vore kul att veta att loket fungera i TRS22 också, du får gärna rapportera om det fungerar när du provkört det!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-10, 22:17   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Tack för svar!

Jo då, jag TR22 testade loket idag.
Inga problem, utom vänstra dörr fönstret som du redan känner till.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009