![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Vackert.
Du närmar dig Ekan / Rely klass med omgivningen. Vad blev det för träd, som du kom fram till? EDIT: Ena hamnspåret. Ska inte det gå ända ut till ångbåtsbryggan?
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2022-02-12 klockan 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]() Träden är de som i DLS börjar med "st_rmm", ryska träd men funkar väldigt bra tycker jag. Använt de till många andra rutter. Hamnspåret gick som jag förstått det, inte ut till ångbåtsbryggan på 60-talet. På gamla flygfoton från 60-talet syns det inte, och på den ekonomiska kartan syns det inte heller. Slutar ungefär där det slutar nu. Se kartbild.com, och jämför med bla. 1960 och ekokarta2: https://kartbild.com/#19/59.25740/17.22350/0x10004
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Längesen sist! Nya jobbet har tagit tid och energi, men nu är jag klar och åker själv, och denna vecka har varit lugn och rätt få dagar att jobba, så det har funnits tid för lite Trainzande!
Byggt lite i Läggesta, kom en bit, men än återstår en massa! ![]() ![]() ![]() Jämför gärna med denna bild: https://digitaltmuseum.se/0210181923.../media?slide=0, enda som saknas till Trainz är ju typ Enok... ![]() //Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Wow !
![]() ![]() Fortsätt i din goda byggaranda för det ser verkligen imponerande ut. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Supersnyggt! Kul att bygget fortsätter!
![]() Kul med jämförelsebilden också, syns att det är samma station. ![]() ![]() Har dålig koll på Enok, men är den en av elmotorvagnarna som på prov byggdes om från Co5-vagnarna 1391 och 1393 runt år 1905? Tycker mig känna igen fönsterindelningen som är ganska typisk för Co5-vagnarna nämligen. ![]() https://digitaltmuseum.se/0210181606...personvagnarna
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]() Gräsmattorna är just gräsmattor, jag har använt "EMT Ground Spline Grass xx" med tillhörande "EMT Ground Texture Grass xx". Det blir väldigt snyggt och lätt att matcha! Men ett jäkla pill att få det snyggt i sluttningen, men jag blev faktiskt väldigt nöjd! Till det har jag använt "VTL trotuar 1 bordur" och sedan valfri grustextur som själva parkeringsytan. Allt finns på DLS! Precis, D-lok får ju duga i värsta fall! ![]() Precis, Enok är gamla Co5 1391! Citerar ett inlägg från Järnvägshistoriskt forum: "Denna var ursprungligen personvagnen Co5 1391. Ombyggd till motorvagn för försöksdriften med el ca 1907. Gick sedan som personvagn till 1929 då den fick ny elutrustning och blev motorvagn igen. Användes bland annat i lokaltrafik i Malmö och Göteborg innan den hamnade i Mariefred. Slopad 1964 och skrotad 1967. Allt enligt boken Svenska Elmotorvagnar."
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Aha, det förklarar varför jag hade fått för mig att de byggts om tillbaka till personvagnar, vilket ju stämde då.
![]() Bilden du länkade till är tagen 1965 och just den dagliga grafen för 1965 råkar finnas på Gunnar Ekevings hemsida: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/6_2-3.pdf Baserat på skuggorna borde bilden vara tagen runt klockan 11-12 på dagen. Då passar detta möte bara in på ett ställe, nämligen exakt klockan 12:00 då tåg 304 mot Stockholm "möter" tåg 376X med Enok mot Mariefred som ska avgå 12:02 och som ankommit Läggesta 3 minuter tidigare. (Snabba vändningar här, vilket tyder på att man aldrig hade någon extra personvagn som skulle gås runt ![]() Kollar man vidare i denna graf så ser man inga ordinarie godståg och alla tågnummer har ett X i sig vilket betyder elektrisk motorvagn, så troligen hade man bara Enok som körde fram och tillbaka där. Banan övertogs ju av ÖSlJ i november detta år, så godstrafiken var säkert nedlagd redan. En del tidigare grafer, bland annat från 1959 och några från 40-talet finns här om man vill jämföra: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graftdt.html Dock förtäljer de ju inte så mycket om vilket lok som drog tågen, men man kan se om det är motorvagnståg eller loktåg i alla fall. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Oj, grafen från 59 (vilket lär bli ungefär den tidsepok jag försöker bygga efter, även om det säkert finns några för moderna saker på sina ställen) var svår att tyda om det står något X eller inte
![]() Hittade även en tidtabell från 1964: https://timetableworld.com/ttw-viewe...f-99236668083d Nu till en fråga, visst blev det bättre med bank nummer två? (den med gräs på kanterna och mörkare grus) ![]() En till bild, men där blev visst bank 2 nummer 1 ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |