![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Wow, supersnyggt! Måste verkligen höja kvalitén på rutterna att kunna måla ut gångvägar och andra små saker med hög precision. Att kunna skippa banvallssplines och liknande hack för att få till jämna banvallar är ju toppen! Att man dessutom kan välja att bara ha ultrahög upplösning på baseboards nära spåret är ju smart också för att spara lite hårddiskutrymme!
![]() De där taket på 15-16 texturer är ju lite trist, men jag antar att man vänjer sig. Om jag förstått rätt så finns det även möjlighet att "tint:a"/färga om texturerna. Då handlar det väl snarast om att välja ut texturer baserat på typen av yta (gräs, grus, berg, ...) och sedan skapar man variation med att färga om det i lite olika nyanser för att få "fler" marktexturer. Skapa lite variation på gräsplättar och mörka till ballasten direkt under spåret. ![]() Har också sneglat på att byta upp mig till Trainz 2022, men att man bara får Surveyor 2.0 och inte HD terräng om man inte prenumererar var en deal-breaker för mig, så det blir nog av att avvakta till nästa fasta utgåva av Trainz. ![]() Jättekul att du gett dig på att bygga lite modeller i Blender också! Som Tanigardi sade, det är bara att hojta om du åker på problem, så hjälper vi till så gott vi kan! ![]() Citat:
![]()
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Var ute och åkte tåg igår och kastade en blick ut genom fönstret (sådär som man sällan gör numera när man åker tåg
![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Insåg att jag aldrig svarade på detta, woops!
Citat:
Ja jäklar vad smidigt det är! Jag provar bygga på en annan rutt också, där jag bygger en spårväg inne i ett samhälle. HD terrängen gör det så ofantligt mycket lättare att bygga snyggt och realistiskt, finns knappt något behov av splines för att gömma ojämnheter och annat man vill bli av med. Allt går att göra med texturer och terrängen. Väldigt lätt att få till en troligen miljö runt spåret. 10/10 än så länge! Inte hittat något jag inte gillar med HD-terrängen än så länge. Det är möjligen att det krävs en prenumeration, vilket känns sådär egentligen. Men, jag får se det som en stöttning till skapandet av Trainz, och det är ju aningen billigare än en modelljärnväg ![]() Citat:
![]() Däremot provkörde jag lite T43 häromdagen, väldigt fin modell!! Och passar perfekt just nu eftersom banan för det mesta är helt tom.. ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Kul att du gilla loket ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() ![]() Börjat bygga lite i Grundbro för att få nåt annat att göra, och prova lite olika texturer. Funderar på att gå över helt till PBR-marktextur, då det nästan krävs för bygge i HD-terräng (och så ser det mycket bättre ut!). Svårt att finna de bra texturer bland alla tusentals bara.. Jomenvisst passar T43 209 utmärkt tidsmässigt, men tyvärr lite fel platsmässigt, 209 gick väl mest uppe i Norrland? Fanns ju inga dieselbanor häromkring. Växling sköttes av mindre lok, typ Z43.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Mitt första försök att skapa något rullande, och som jag ändå faktiskt behöver själv, får bli att bygga SJ Xoa2, som är två elmotorvagnar ombyggda på Co5-personvagnar, som byggdes om när Värtabanan elektrifierades för en herran massa år sedan. Mot slutet användes 203 på i Mariefred, så.. den passar rätt bra i min miljö! Vi får se hur långt jag kommer innan jag ger upp. Men känns än så länge rätt hoppfullt!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() ![]() Än så länge rätt nöjd! Ska bara försöka få till underredet, känns lite svårt, men hoppas jag hittar någon bra lösning.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tjusigt! Det börjar ju ta form redan!
![]() Jag undrar hur mycket man gjorde om underredet för att orka bära upp den tunga elutrustningen. Annars kan man ju kika på ritningarna till Co5 som den är ombyggd ifrån. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() vad använder du för räls förresten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Ser verkligen fint ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Tack hörni!
![]() ![]() Verkar bli nåt knas med skalan när jag importerar objekt från blender till Trainz, gjorde en Lastområdesskylt (som jag länge saknat i Trainz), och trots rätt storlek i Blender (tror jag iaf..) blev den för stor i Trainz. Och vissa texturer hamnade jättekonstigt?? Vissa blev genomskinliga, andra hamnade texturen på insidan istället för utsidan..
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |