Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-01-09, 21:51   #1
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Bra förklarat Korvtiger!

Dock vi hastighets minskning
Man säger till eldaren jag rullar, då öppnar eldaren sotaren.
Föraren stänger först regulatorn, länkar ut, omkastare i fullt läge. Längst fram alt längst bak. Sedan bromsar som tiger skriver.

Så har jag lärt mig under min eldarpraktik för o får mer kunskap om ånglok!

Appråpå kondensånga! Pysarna vid cylindrarna ska alltid va öppna vid avgång så man får bort eventuell kondens så man inte spräcker cylindrarna
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2024-01-10, 13:38   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Tack för det uttömmande svaret, Korvtiger!

Jo, jag har ångloksläran 1949 liggandes i en byrålåda. Ärvde den efter min far.
Tjock bok med många illustrationer. Kommer ihåg den från min tid som liten knatte,
då jag var fascinerad av de fina fotografierna av svenska (liksom några utländska) ånglok.
Blir att ta fram den eller studera dess PDF fil som finns på min PC.

Vad gäller min slirning (Helt script styrt) så fick jag till den genom att:
A. Manipulera parametern animdist i config filen för bogey.
B. Sciptet SetVelocity()
C. Manipulera ljudet via det utmärkta Freeware programmet Audacity.

Och.....cylinder pysarna skall vara öppna vid start.
Intressant.
(Kan ju för att vara jävlig lägga in en spärr i CAB mode, om föraren glömmer öppna pysarna vid avgång )

Ett väldigt intressant ämne att få ta del av, både teoretiskt och praktiskt!!

Fler frågor kommer nog????
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-16, 14:17   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

För en massa år sen besökte jag ett museum i Berlin som presenterade en del ånglok.
Ett av dessa ånglok visade stationärt vevstake rörelserna, så varför inte introducera
denna egenskap på HNJ G12?
Dessutom har jag även implementerat snabb slirning till skillnad från den långsamma
slirningen i video klippet ovan. Vilket sätt avgörs slumpmässigt.

Videoklipp av ovannämnda egenskaper:

https://youtu.be/S4MAt33Xrsg
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-22, 18:32   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Har suttit och testat att köra HNJ G12 uppför en lång backe. Routen är TRS22 Schwaninger Land.
Vissa ställen i backen har c:a 30 promilles stigning.
Vad som händer är att jag knappt kommer upp i 38 km/t och sedan minskar farten undan för undan.
Har full fyllning och full regulator.
Fråga:
Hur gör man som "riktig" lokförare i en sån här situation med t.ex. fyllningen etc. ?

Har "bara" en tågvikt på c:a 200 ton.

Om jag ökar vikten så lär det bli det problem!
Kanske tillfälle för slirning ????
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-22, 22:43   #5
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Man ska absolut inte ha full fyllning i bake mm.
Starta med full fyllning och minska hela tiden! Svårt o säga men 20-30% fyllning kanske, beror lite på lok mm. Sedan är de viktig att alltid ha 12kg tryck hela vägen upp för baken! Annars blir loket slött.. sedan kan man behöva sanda lite men ska inte behövas om man har fart och kraft innan och i baken
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-23, 08:27   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Tack Edwin!
Skall göra en test.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-01-30, 16:18   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Frågor till den ånglokskunnige:

Kör uppför en brant backe med full regulator och minskar fyllningen mer och mer, men hastigheten
fortsätter att minska trots högt ånglådetryck.
Finns det nåt mer att göra i en sån här situation (förutom sandning kanske) innan oundvikligt stopp.



Samspel fyllning och ånglåda: Minskar jag fyllningen märker jag att ånglådetrycket ökar.
Regulatorn fullt på.
Skall föraren se till att ånglådetrycket är så högt som möjligt under körningen ?
Finns det nåt mer att beakta?



Slutligen, ni som kör ånglok på riktigt, hur uppfattar ni Trainz simulerade ånglokskörning ?
Långt ifrån verkligheten??
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009