![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Bra förklarat Korvtiger!
Dock vi hastighets minskning Man säger till eldaren jag rullar, då öppnar eldaren sotaren. Föraren stänger först regulatorn, länkar ut, omkastare i fullt läge. Längst fram alt längst bak. Sedan bromsar som tiger skriver. Så har jag lärt mig under min eldarpraktik för o får mer kunskap om ånglok! Appråpå kondensånga! Pysarna vid cylindrarna ska alltid va öppna vid avgång så man får bort eventuell kondens så man inte spräcker cylindrarna
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Tack för det uttömmande svaret, Korvtiger!
Jo, jag har ångloksläran 1949 liggandes i en byrålåda. Ärvde den efter min far. Tjock bok med många illustrationer. Kommer ihåg den från min tid som liten knatte, då jag var fascinerad av de fina fotografierna av svenska (liksom några utländska) ånglok. Blir att ta fram den eller studera dess PDF fil som finns på min PC. Vad gäller min slirning (Helt script styrt) så fick jag till den genom att: A. Manipulera parametern animdist i config filen för bogey. B. Sciptet SetVelocity() C. Manipulera ljudet via det utmärkta Freeware programmet Audacity. Och.....cylinder pysarna skall vara öppna vid start. Intressant. (Kan ju för att vara jävlig lägga in en spärr i CAB mode, om föraren glömmer öppna pysarna vid avgång ![]() Ett väldigt intressant ämne att få ta del av, både teoretiskt och praktiskt!! Fler frågor kommer nog???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
För en massa år sen besökte jag ett museum i Berlin som presenterade en del ånglok.
Ett av dessa ånglok visade stationärt vevstake rörelserna, så varför inte introducera denna egenskap på HNJ G12? Dessutom har jag även implementerat snabb slirning till skillnad från den långsamma slirningen i video klippet ovan. Vilket sätt avgörs slumpmässigt. Videoklipp av ovannämnda egenskaper: https://youtu.be/S4MAt33Xrsg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Har suttit och testat att köra HNJ G12 uppför en lång backe. Routen är TRS22 Schwaninger Land.
Vissa ställen i backen har c:a 30 promilles stigning. Vad som händer är att jag knappt kommer upp i 38 km/t och sedan minskar farten undan för undan. Har full fyllning och full regulator. Fråga: Hur gör man som "riktig" lokförare i en sån här situation med t.ex. fyllningen etc. ? Har "bara" en tågvikt på c:a 200 ton. Om jag ökar vikten så lär det bli det problem! Kanske tillfälle för slirning ???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Man ska absolut inte ha full fyllning i bake mm.
Starta med full fyllning och minska hela tiden! Svårt o säga men 20-30% fyllning kanske, beror lite på lok mm. Sedan är de viktig att alltid ha 12kg tryck hela vägen upp för baken! Annars blir loket slött.. sedan kan man behöva sanda lite men ska inte behövas om man har fart och kraft innan och i baken
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Tack Edwin!
Skall göra en test. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Frågor till den ånglokskunnige:
Kör uppför en brant backe med full regulator och minskar fyllningen mer och mer, men hastigheten fortsätter att minska trots högt ånglådetryck. Finns det nåt mer att göra i en sån här situation (förutom sandning kanske) innan oundvikligt stopp. Samspel fyllning och ånglåda: Minskar jag fyllningen märker jag att ånglådetrycket ökar. Regulatorn fullt på. Skall föraren se till att ånglådetrycket är så högt som möjligt under körningen ? Finns det nåt mer att beakta? Slutligen, ni som kör ånglok på riktigt, hur uppfattar ni Trainz simulerade ånglokskörning ? Långt ifrån verkligheten?? |
![]() |
![]() |