|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 420
|
Supersnyggt Jocke
![]() Att bygga är kul tycker jag, men att skapa något efter verkligheten är för svårt för mig. Du har ambitionen och tydligen bra verktyg (Blender) för att fixa och dona till det. God fortsättning ![]() Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 168
|
Väldigt snyggt jobbat Jocke, din bana blir otroligt fin. Du går framåt med stormsteg med byggandet, inte minst av byggnaderna. Att bygga utan ritning är väl nästan mer regel än undantag, åtminstone när det är frågan om byggnader men samtidigt är det en spännande utmaning att försöka få till det så realistiskt som möjligt. Baksidor av framför allt stationsbyggnader kan man skatta sig lycklig om man lyckas finna bilder av, har man tur kan man ibland på gamla flygfoton lyckas få en hint om hur det har sett ut. I de flesta fall får man nog ta till sin fantasi och försöka få till något som ser troligt ut, dessutom så är det nog väldigt få som har en tydlig minnesbild av hur baksidorna på byggnaderna såg ut, framför allt när det gäller hus som inte finns kvar längre.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Citat:
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
![]() Såhär ser nu stationshuset i Strängnäs ut! Rätt många polygoner, men kanske inte gör så mycket på ett stationshus, får försöka göra lite lod-nivåer...
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Och såhär blev det i Trainz!
![]() ![]() ![]() Tror taket är lite för högt, för logotypen borde gå över takknoppen med halva kronan. Men det får ni leva med ![]() Fortfarande lite texturjobb kvar, men nu börjar det åtminstone likna ett stationshus!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 420
|
Supersnyggt Jocke!!
![]() Du verkar ha mycket goda kunskaper i Blender, långt bättre än mina som just nu är väl 5%. Alltså - jag har bestämt mig för att lära mig Blender i grunden och det gör jag genom att skapa ett dokument, baserat på Korvtigers Blender-guide från år 2010. Men den är baserad på en mycket gammal version av Blender Så jag tänker försöka skriva en helt ny. Förhandstitt på första sidorna. Inte så mycket att titta på ännu. Det kommer att ta tid, men det har jag ju gott om. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Härligt att du kämpar på med Blender ändå Presidenten!
Kul med en uppdaterad guide också, hoppas fler provar på. Med nyare varianter av Trainz är det hur lätt som helst att importera objekt.![]() Nu börjar jag bli rätt nöjd faktiskt, även om Polygontalet är högt (delsvis pga neon-skyltarna), det ligger på strax över 10000. Men då saknas fortfarande lite detaljer som skrotstenar och sånt... ![]() Baksidan. Som synes fick stationen en liten inredning, men det kanske är helt onödigt? Funderar på att skippa den bara, fyller liksom ingen riktig funktion, mer än att det var kul att prova på. Provade lägga på lite lod-nivåer, men då försvann rummen inne i huset (eller ja, de fanns kvar, men texturen blev jättesuddig och transparent. Så får se om jag skippar insidan av huset helt. Ett annat problem jag fått däremot att allt pill i Blender har fått mitt scrollhjul på musen att gå bananas, så nu måste jag införskaffa en ny datormus...
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2025-10-12 klockan 01:08. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Kolla, tjusigt bygge! Jag tycker absolut att man kan kosta på sig 10000 polygoner och mer än så på en stationsbyggnad, det är ju en central del av en bana. Fixar man bara till en bra LOD så är det inga större problem för datorn att rendera.
![]() Det är svårt att veta hur man skall göra med interiören. Det ger ju detaljrikedom och djup om man lyckas få till det bra. Dock är det inte lika uppenbart på en bild som i 3D-världen, så jag hade nog inte sett det om du inte skrivit att det var en interiör där innanför... ![]() ![]() Men det är ju detaljer som man inte tänker på men som finns där som oftast skapar illusionen av realism.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Ja, skippade interiören tills vidare. Den finns ju kvar i Blender, och är såklart något man kan ha ifall man ändrar sig
Och LOD-nivåer har jag som sagt var skapat, tar man bara bort Strängnäs-texten och SJ-logotypen på huset så försvinner nästan 5000 polygoner.Har börjat pilla allt mer på Strängnäs nu, placerat ut en hel del hus och sånt, särskilt ner mot Visholmen. Här kommer lite utav framstegen. ![]() Stationshuset. ![]() Ner mot Visholmen. ![]() Här brukade det lastas pansarvagnar. Vilka sådana var vanliga på 60-talet? ![]() Översikt över stationen. ![]() Och en sista över området. //Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|