|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#37 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 351
|
SJ Tb 286 i Gävle 1989(www.jarnvag.net):
![]() Nytt: ![]() ![]() OBS! Ej en Tb hytt Kanske finns nån som vill göra en ![]() Det uppdaterade paketet innehåller funktioner såsom: Motor Start/Stopp-kontroll – Starta eller stäng av motorn sömlöst, med realistiska effekter — ingen förare, inget ljud, ingen rök när motorn är avstängd. Start på 3 sätt: Panto-symbol Tangentkommando "alt a" Knapp i hytten Stopp på 3 sätt: Panto-symbol Tangentkommando "alt b" Knapp i hytten Bränslehanteringssystem – Övervaka och kontrollera bränslenivåer för en verklighetstrogen drift. Motorn stannar när bränslet tar slut. Läs mer i bifogad ReadMe-fil. Bränsleförbrukning i hyttläge, uppdateras var 5:e sekund. Se röd markering i bilden nedan: ![]() Bogserläge – Växla till bogserläge för extra flexibilitet. Lokvändning på linjen Autentiska broms- och kompressorljud – Upplev detaljerade mekaniska ljud för ökad realism. 32 steg för exakt gasreglering – Njut av precisa hastighetsjusteringar med ett finjusterat stegsystem. Nödstopp-procedur – Alternativ metod. Nytt motorljud. Läs mer om hur du aktiverar ovanstående funktioner i bifogad ReadMe-fil. ![]() Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia (Flesta delar AI skapade): https://www.mediafire.com/file/3ltpt...SJ_Tb.pdf/file Affisch i 60-tals stil: ![]() Ladda ned lok och hytt: https://www.mediafire.com/file/ccpvn...11_24.cdp/file ![]() Här följer en intressant sammanfattning om historien kring SJ Tb-diesel: Allmän information om SJ Tb Typ: Dieselelektriskt lok, byggt för både godstrafik och snöröjning. Tillverkare: Nohab (1969–1970). Antal byggda: Endast 10 lok, vilket gör serien relativt liten och unik. Tekniska specifikationer Motor: GM EMD 12-645E dieselmotor, en kraftfull amerikansk konstruktion som använts brett i lok världen över. Traktionsmotorer: EMD D77, kopplade till generatorn för att driva axlarna. Effekt: 1215 kW (ca 1650 hk). Längd: 17 meter. Hjularrangemang: B-1B (fyra drivande axlar + en löpaxel). Tjänstevikt: 86 ton. Maxhastighet: 105 km/h. Särskilda egenskaper Vändbar på centralt placerad lyftplatta: Gjorde det möjligt att vända loket, användbart för snöröjning och dubbelriktad drift. Flerlokskörning: Kunde köras tillsammans med andra lok från en enda hytt. Snöröjningskapacitet: Utrustat för att klara hårda vinterförhållanden och hålla spåren öppna. Historisk roll Tb-loken var en del av SJ:s moderniseringsprogram under slutet av 1960-talet. De användes främst i norra Sverige, där snöröjning var avgörande, men tjänstgjorde även i godstrafik på andra håll. Flera enheter byggdes senare om och omklassificerades för Banverket och Infra, vilket förlängde deras livslängd. |
|
|
|