Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-12-03, 09:36   #37
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 351
Standard Uppdaterade STL SJ Tb diesel för TANE eller senare versioner.

SJ Tb 286 i Gävle 1989(www.jarnvag.net):


Nytt:




OBS! Ej en Tb hytt
Kanske finns nån som vill göra en

Det uppdaterade paketet innehåller funktioner såsom:
Motor Start/Stopp-kontroll – Starta eller stäng av motorn sömlöst, med realistiska effekter — ingen förare, inget ljud, ingen rök när motorn är avstängd.
Start på 3 sätt:
Panto-symbol
Tangentkommando "alt a"
Knapp i hytten

Stopp på 3 sätt:
Panto-symbol
Tangentkommando "alt b"
Knapp i hytten

Bränslehanteringssystem – Övervaka och kontrollera bränslenivåer för en verklighetstrogen drift.
Motorn stannar när bränslet tar slut. Läs mer i bifogad ReadMe-fil.
Bränsleförbrukning i hyttläge, uppdateras var 5:e sekund. Se röd markering i bilden nedan:


Bogserläge – Växla till bogserläge för extra flexibilitet.

Lokvändning på linjen

Autentiska broms- och kompressorljud – Upplev detaljerade mekaniska ljud för ökad realism.

32 steg för exakt gasreglering – Njut av precisa hastighetsjusteringar med ett finjusterat stegsystem.

Nödstopp-procedur – Alternativ metod.

Nytt motorljud.

Läs mer om hur du aktiverar ovanstående funktioner i bifogad ReadMe-fil.



Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia (Flesta delar AI skapade):
https://www.mediafire.com/file/3ltpt...SJ_Tb.pdf/file

Affisch i 60-tals stil:


Ladda ned lok och hytt:
https://www.mediafire.com/file/ccpvn...11_24.cdp/file





Här följer en intressant sammanfattning om historien kring SJ Tb-diesel:

Allmän information om SJ Tb
Typ: Dieselelektriskt lok, byggt för både godstrafik och snöröjning.
Tillverkare: Nohab (1969–1970).
Antal byggda: Endast 10 lok, vilket gör serien relativt liten och unik.

Tekniska specifikationer
Motor: GM EMD 12-645E dieselmotor, en kraftfull amerikansk konstruktion som använts brett i lok världen över.
Traktionsmotorer: EMD D77, kopplade till generatorn för att driva axlarna.
Effekt: 1215 kW (ca 1650 hk).
Längd: 17 meter.
Hjularrangemang: B-1B (fyra drivande axlar + en löpaxel).
Tjänstevikt: 86 ton.
Maxhastighet: 105 km/h.

Särskilda egenskaper
Vändbar på centralt placerad lyftplatta: Gjorde det möjligt att vända loket, användbart för snöröjning och dubbelriktad drift.
Flerlokskörning: Kunde köras tillsammans med andra lok från en enda hytt.
Snöröjningskapacitet: Utrustat för att klara hårda vinterförhållanden och hålla spåren öppna.

Historisk roll
Tb-loken var en del av SJ:s moderniseringsprogram under slutet av 1960-talet.
De användes främst i norra Sverige, där snöröjning var avgörande, men tjänstgjorde även i godstrafik på andra håll.
Flera enheter byggdes senare om och omklassificerades för Banverket och Infra, vilket förlängde deras livslängd.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009