![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Linköping, , .
Inlägg: 141
|
![]()
Nädå Dson, 80 har inte med MSTS utan med verkligheten att göra..
Sth 80 är den svenska SÄO-regeln utan ATC. Anledningen är att en signal som visar "Kör" (en grön) kan ge hastighetsbesked ner till 80 km/h genom ATC:n. Exempel: En växel kan ligga i kurvläge och bara tillåta 80 km/h eller i rakläge och tillåta 200 km/h, men signalen visar i båda fallen en grön = "Kör". Om man kör utan ATC, kan man inte se skillnad på om det är 80 eller 200... alltså gäller max 80 km/h. Om hastigheten i växelkurvan skulle vara lägre än 80, då krävs signalbesked med två (eller tre) gröna = Kör 40. Här kan alltså ATC ge ett högre besked (t ex 70 km/h). (Tillägg: Det här gäller alltså på banor som är utrustade med ATC. Om banan tillåter 120 km/h och inte har ATC, är det tillåtet att köra 120 - och då kan inte signalerna ge några "extra" hastighetsbesked utan det är skyltad hastiget/40/stopp som gäller). ![]() |
![]() |
![]() |