![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Member
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
|
![]()
Lite tweaks man kan göra om prestanda är dålig:
1. Aktivera info-displayen som ger kontinuerlig information om framerate. Detta gör man genom att i ex. Ang.xml (om man startar där, annars i motsv xml-fil) se till att taggen <INFODISPLAY> inte är bortkommenterad. 2. I View3D.xml kan man sen under <DETAILSETTINGS> laborera lite: 2.1. DOUBLEMASKS="TRUE" -> DOUBLEMASKS="FALSE" : detta stänger av ett femte texturlager, vilket är ett måste på NVidia-kort och en del äldre ATI-kort. 2.2. VEGETATION="0.5" -> VEGETATION="X" där X är ett värde mellan 0.0 och 0.5. Helst ska detta också vara 1 / en tvåpotens, dvs 0.5, 0.25, 0.125 osv. Ju lägre värde desto mindre antal träd och högre prestanda. 2.3 TERRAIN="0.5" -> TERRAIN="X" där X är ett värde mellan 0.0 och 0.5 enligt ovan. Samma sak här, lägre värde ger högre prestanda. 4. Man kan också i View3D testa att sätta FAR="700" till något lägre värde (siktavståndet) och då sätta dimman <ATHMOSPHERE VISIBILITY="700" till motsvarade lägre värde. 5. Om man har lite internminne i maskinen kan det också vara lönt att testa att köra en mindre bit av banan i taget. Detta kan man göra genom att kommentera bort delar av de <BORDERNODE> taggar som finns längst upp i Track.xml. Dessa binder ihop de olika delarna av banan, så om man tex enbart vill köra mellan Huskvarna och Tenhult så räcker det med de två översta BORDERNODE-taggarna. Jag tror ni kommer förstå systematiken där om man testar sig fram lite. /Jimmy |
![]() |
![]() |