Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-21, 20:23   #1
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Tack så mycket rojje. Man kan ju alltid fråga på aurans forum, om man bara visste vad tilläggstid hette på engelska; någon?
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 10:03   #2
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 16:45   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gec44-9w
Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
Beror på vilken typ av tåg du kör. Se lite i Tomas svar längre upp. Vi på pendeln i Stockholm har relativt snabba bromsar och har ett högt bromstal (bra broms), men normalt räcker 0.8-1.0 kg för en inbromsning och om man har en yrkesstolthet stannar man normalt inte på 1 kg med resandetåg (undantag finns självklart).
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 17:26   #4
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 18:07   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gec44-9w
Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
Detta finns i flowsize-sektionen:

trainbrakepipe 170000
epreservoirpipe 0.1
no3pipe 0.1
no4pipe 0.1
auxreservoirvent 0.1
auxreservoir_no3 0.1
auxreservoir_trainbrakepipe 0.1
autobrakecylindervent 0.1
auxreservoir_autobrakecylinder 0.1
equaliser_mainreservoir 0.06
equaliservent 0.06
equaliserventhandleoff 0.1
equaliserventemergency 0.1
no3pipevent 1.5
no3pipe_mainreservoir 0.1
compressor 10
trainbrakepipe_reservoir 1
trainbrakepipevent 0.06
no3pipe_autobrakecylinder 0.1
epreservoirpipe_autobrakecylinder 0.1
mainreservoir_ep 0.1
vacuumbrakepipe 0.1
vacuumbrakepipereleasevent 0.1
vacuumbrakepipevent 0.1
vacuumbrakereservoir_vacuumbrakepipe 0.
vacuumbrakecylinder_vacuumbrakepipe 0.1
highspeedexhauster_vacuumbrakepipe 0.1

Vad som ändrar vad framgår inte så tydligt och Auran ger ingen tydlig vägledning heller i Content Creators Guide. Istället står det:

rate of flow through pipes, generally leave these settings


Någon annan kanske vet lite mer, eller så kan du testa lite själv. Antingen ändra siffrorna lite och testa och se hur det reagerar eller testa lite olika lok/vagnar och se någon/några du tycker stämmer in. Kopiera då dess siffror eller ange den som engine-conig Glöm bara inte att göra en backup av config-filen innan du ändrar något.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 20:02   #6
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Beror på vilken typ av tåg du kör. Se lite i Tomas svar längre upp. Vi på pendeln i Stockholm har relativt snabba bromsar och har ett högt bromstal (bra broms), men normalt räcker 0.8-1.0 kg för en inbromsning och om man har en yrkesstolthet stannar man normalt inte på 1 kg med resandetåg (undantag finns självklart).
Hur gör man för att få en fin inbromsning då?

EDIT: Förlåt, det var en dåligt formulerad fråga. Vad jag menade var hur man gör för att få en finimbromsning. Lossar man bromsen vid låg hastighet och sen bromsar med en mycket svagare bromskraft? Om så är fallet berätta gärna vilket bromstryck/bromskraft det är.

Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 08:40.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 09:07   #7
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Talking Rätta tilläggstiden!

Jag testade lite olika tågsett som du rådde mig Rojje och jag tror att jag hittade en verklighetstrogen tilläggstid. Tågsettet som jag fick den rätta tilläggstiden på består av 6st amtrak superliner (kommer fasiken inte ihåg vad de heter, de är de som är dubbeldäckare) och ett f40ph i fronten.
Då jag inte är säker så skulle jag gärna vilja att någon till testade settet och sa vad de tyckte, tyvärr vet inte var jag laddade ner dem. Någon kanske vet?

EDIT: Testa också rc4+atsf chair carx6 (båda finns i från början i spelet) fick tilläggstiden till 7 sek.

Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 11:34.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 11:34   #8
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Vet någon var jag hittar engine specet för vagnarna som redan finns i TRS? (2004)
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 11:47   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gec44-9w
Vet någon var jag hittar engine specet för vagnarna som redan finns i TRS? (2004)
Vilken vagn är du ute efter?

Jag kan kolla i TRS2006 för där kan man öppna även de inbyggda filerna, bara ge mig ett kuid.

Antar att engine data är stort sett samma.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 17:44   #10
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gec44-9w
Hur gör man för att få en fin inbromsning då?.
I simulatorn känner du inte hur tåget bromsar och där blir det lite svårare. Några justeringar får du ju göra, men undvik att lossa helt fär att sedan bromsa igen osv.
I verkligheten går det inte att säga att om du kör i 100km/h så bromsa 0.8 kg så stannar du efter x antal meter. Det är så många faktorer som spelar in. Känsla, linjekännedom, erfarenhet, banans lutning, vädret och bromstalet på tåget. Sedan bromsar varje tåg olika, t.o.m på pendeln. I ena körriktningen har du en bra broms, efter byte av körände undrar man om det är samma tåg.
Det beror på att tågbromsventilen i hytten är olika sliten. En äldre variant av tågbromsventil består av många ventiler, kanaler, fjädrar osv. som ger en individuell bromsegenskap hos den tågbromsventilen.

Hoppas det vart någorlunda förståeligt, att ge ett rakt enkelt svar går inte
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 22:54   #11
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Tack så mycket Rojje! Jag säger som Isak3, beundrar verkligen er lokförare!
När du sa att jag skulle undvika att lossa bromsen helt menade du då att jag ska lossa men "sätta på" bromsen innan den hunnit lossas helt?
En annan sak som jag undrar är varför tågen kör in till Cst (pendeltågen ganska ofta också) i 20km/h och äntrar platformen i bara 15km/h.
Det är väl 30km/h inom banområdet? Och varför åka in på perrongen i sådan låg hastighet? Du kanske inte vet/gör detta så det kanske var en dum fråga.

EDIT: Det måste vara så himla mäktigt att köra ett tåg. Jag har åkt med ett par tåg (när jag praoade på sj) och har fått köra en t44 (några hundra meter) och att bara sitta med i förarhytten tycker jag är mäktigt

Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 22:58.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009