![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Tack så mycket rojje. Man kan ju alltid fråga på aurans forum, om man bara visste vad tilläggstid hette på engelska; någon?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
trainbrakepipe 170000 epreservoirpipe 0.1 no3pipe 0.1 no4pipe 0.1 auxreservoirvent 0.1 auxreservoir_no3 0.1 auxreservoir_trainbrakepipe 0.1 autobrakecylindervent 0.1 auxreservoir_autobrakecylinder 0.1 equaliser_mainreservoir 0.06 equaliservent 0.06 equaliserventhandleoff 0.1 equaliserventemergency 0.1 no3pipevent 1.5 no3pipe_mainreservoir 0.1 compressor 10 trainbrakepipe_reservoir 1 trainbrakepipevent 0.06 no3pipe_autobrakecylinder 0.1 epreservoirpipe_autobrakecylinder 0.1 mainreservoir_ep 0.1 vacuumbrakepipe 0.1 vacuumbrakepipereleasevent 0.1 vacuumbrakepipevent 0.1 vacuumbrakereservoir_vacuumbrakepipe 0. vacuumbrakecylinder_vacuumbrakepipe 0.1 highspeedexhauster_vacuumbrakepipe 0.1 Vad som ändrar vad framgår inte så tydligt och Auran ger ingen tydlig vägledning heller i Content Creators Guide. Istället står det: rate of flow through pipes, generally leave these settings Någon annan kanske vet lite mer, eller så kan du testa lite själv. Antingen ändra siffrorna lite och testa och se hur det reagerar eller testa lite olika lok/vagnar och se någon/några du tycker stämmer in. Kopiera då dess siffror eller ange den som engine-conig Glöm bara inte att göra en backup av config-filen innan du ändrar något.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]() Citat:
EDIT: Förlåt, det var en dåligt formulerad fråga. Vad jag menade var hur man gör för att få en finimbromsning. Lossar man bromsen vid låg hastighet och sen bromsar med en mycket svagare bromskraft? Om så är fallet berätta gärna vilket bromstryck/bromskraft det är. Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Jag testade lite olika tågsett som du rådde mig Rojje och jag tror att jag hittade en verklighetstrogen tilläggstid. Tågsettet som jag fick den rätta tilläggstiden på består av 6st amtrak superliner (kommer fasiken inte ihåg vad de heter, de är de som är dubbeldäckare) och ett f40ph i fronten.
Då jag inte är säker så skulle jag gärna vilja att någon till testade settet och sa vad de tyckte, tyvärr vet inte var jag laddade ner dem. Någon kanske vet? EDIT: Testa också rc4+atsf chair carx6 (båda finns i från början i spelet) fick tilläggstiden till 7 sek. Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Vet någon var jag hittar engine specet för vagnarna som redan finns i TRS? (2004)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
Jag kan kolla i TRS2006 för där kan man öppna även de inbyggda filerna, bara ge mig ett kuid. Antar att engine data är stort sett samma.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
I verkligheten går det inte att säga att om du kör i 100km/h så bromsa 0.8 kg så stannar du efter x antal meter. Det är så många faktorer som spelar in. Känsla, linjekännedom, erfarenhet, banans lutning, vädret och bromstalet på tåget. Sedan bromsar varje tåg olika, t.o.m på pendeln. I ena körriktningen har du en bra broms, efter byte av körände undrar man om det är samma tåg. ![]() Det beror på att tågbromsventilen i hytten är olika sliten. En äldre variant av tågbromsventil består av många ventiler, kanaler, fjädrar osv. som ger en individuell bromsegenskap hos den tågbromsventilen. Hoppas det vart någorlunda förståeligt, att ge ett rakt enkelt svar går inte ![]()
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Tack så mycket Rojje! Jag säger som Isak3, beundrar verkligen er lokförare!
När du sa att jag skulle undvika att lossa bromsen helt menade du då att jag ska lossa men "sätta på" bromsen innan den hunnit lossas helt? En annan sak som jag undrar är varför tågen kör in till Cst (pendeltågen ganska ofta också) i 20km/h och äntrar platformen i bara 15km/h. Det är väl 30km/h inom banområdet? Och varför åka in på perrongen i sådan låg hastighet? Du kanske inte vet/gör detta så det kanske var en dum fråga. EDIT: Det måste vara så himla mäktigt att köra ett tåg. Jag har åkt med ett par tåg (när jag praoade på sj) och har fått köra en t44 (några hundra meter) och att bara sitta med i förarhytten tycker jag är mäktigt ![]() Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 22:58. |
![]() |
![]() |