![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Jodå Patrik, jag tolkade nog ditt svar så som du tänkt.
Jag ångrar lite att jag tog upp ett ovidkommande ämne som inte hör hemma här, skälet var bara att jag inte ville att någon skulle bli besviken och undra varför jag ibland kanske inte kommer att kunna svara som vanligt på kommentarer och annat. Jag skulle därför gärna vilja avsluta min utvikning här. Just nu ångar det på ganska bra med banbyggandet. Det är bara det att man ju hela tiden upptäcker tidigare misstag och slarv och saker som kan förbättras i rutten och som behöver rättas till, så när banan kan bli klar vet man ju inte riktigt... /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Rutten är väl körfärdig nu, men det är mycket som man vill förbättra hela tiden och mycket som skall färdigställas. Nya och bättre (?) idéer dyker upp, dessemellan stagnation och idétorka.
Sessionerna går ut mycket på att det är olika trafikföretag som kör passagerartrafik. De har sina slutstationer där ett annat företag också har sina stationer, så att passagerarna får byta tåg om de skall resa vidare. Ibland anländer AI-förarna samtidigt till samma station och då får de ibland spatt och far iväg någon helt annan stans långt borta, innan de vågar sig tillbaka. Mer spännande och oförutsätt än planerat. AI-conceptet verkar ha sina små egenheter... Själv gillar jag att köra godstrafik och möter då dessa AI-förare. Jag har mest enkelspår därför att jag gillar mötena, antingen man nu får vänta själv eller om AI-föraren lyckats hitta bromsen och snällt väntar. Rutten är såpass stor att en tågrörelse med lastning och lossning i var ände av banan, med lite möten på olika ställen, oftast tar mellan en och ibland närmare två timmar. Man får ta fika med sig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]() Citat:
Hur gör du vid mötesspår? Lägger du om växlarna själv eller har du gjort regler om gör att hela mötesproceduren sköter växlar och signaler självt? mvh
__________________
M Hauguth |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
![]()
Hej
kan bara säga,super snyggt Håmacon ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Kul att höra!
Hauguth: Ja, vid mötesspår har jag också haft samma problem som du och inte hittat någon jättebra lösning. Jag har "löst" det tillsvidare genom att lägga in ett kort säkerhetsspår med stoppbock innan växeln som ansluter till linjen. Då kan AI-föraren få låsa säkerhetsväxeln istället bäst han vill och jag får min växel fri för passage. Det finns säkert en snyggare lösning, men den har jag hittat än. Håkan Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-09 klockan 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
Den lösningen är ju dock inte så kul kanske. Jag har en lösning med skript med som faktiskt funkar bra, knepet där är att inte använda vanliga AI'n alls utan istället sätta upp allt med PathControl, AutoDrive och ev. PathTrigger för automatisk växling även för manuella tåg. En liten bugg är dock att försignalerna till infartssignaler ute på enkelspåret inte slår om efter ett tåg passerat men det kan jag leva med och är ju bara visuellt. Gjorde ju en demo-rutt innan jag la trinz till sidan, det jobbiga kvar var bara att skriva en beskrivning för det hela hehe. Får se om jag kan ta mig i kragen en dag. Det är dock ingen "snabb o enkel lösning" men i slutändan blir körningen desto intressantare.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Tack Patrik för ditt tips!
Det är dit någonstans jag vill komma och eftersom jag insett AI:ns begränsningar vill jag gärna pröva din lösning. Problemet just nu är att jag blir så avtrubbad av pågående medicinsk behandling att jag har lite svårt att ta till mig ny kunskap för tillfället. Jag får hålla nog mig till själva ruttbyggandet ett tag till. Däremot har jag en annan fråga som kanske är lite enklare att lösa? Jag har lagt in lastplatserna med de fina trailercontainrarna i rutten (containrarna med hjul), men inte kunnat lasta något. Behövs det särskilda tågvagnar och var kan man isåfall hitta dem? Är det något annat jag behöver veta för att få till det med lastningen där? Med vänliga hälsningar, Håkan |
![]() |
![]() |