Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-19, 15:48   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Låter väldigt bra med digitalt! Kanske skulle börja med en digital start-sats då...

Har gjort (eller försökt göra) en spårplan i Paint:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sparplan1.jpg (78.1 KB, 250 visningar)
Gammal 2006-02-19, 15:54   #2
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Med en "timesaver" på mellannivån, så skulle man kunna växla vagnar där medans det rullar 3 tåg på dom 3 nivåerna... Allt oberoende av varanndra!
Gammal 2006-02-19, 17:01   #3
jimsom
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Standard

Du kan ju alltid försöka bygga en kopia av Tekniska Museets modelljärnväg,
om du har sett den.

Den är riktigt välgjord!

Annars säger jag bara "Lycka till" till dig, Pierre!!
Gammal 2006-02-19, 18:59   #4
mattias_train
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Själv hade jag valt Märklin och en digital bana.

Fördelen med Märklin är att det är högkvalité på Lok, vagnar, spår digital m.m.

Fördelen med Digitalt är att Tekniken går otroligt snabbt framåt. Nu mera kan man inte köpa lok som är "Analoga"(Icke digitalt). Det finns bara digitalt. Märklin lanserade förra året sitt nya digital system. Med Mobile Station, Central Station m.m. Nu kan man köpa digitala startsatser där man får Mobile Station med. Nu mera finns det inga transformatorer med "körreglage"(eller vad det heter) utan man får nöja sig med Mobile Station som är i stort sätt lika stor som ett "DVD omslag" och är inte alls klubbigt utan du kan stå och hålla den i handen samtidigt som du t.ex. växlar.
En annan fördel är ju att du kan hantera ca 5-8 lok där du som en annan skrev innan att du slipper bygga blocksträckor utan kan ha alla tåg på samma linje. Och att du har möjlighet att köra Multade tåg. Det kan man tyvärr inte göra med en analoga bana.

Och så det här med platsen.
Ett alternativ till att bygga en bana är ju att bygga på IKEA bokhyllor. Kan inte namnet på vad bokhyllan heter, men den är inte mer än ca 30-50cm bred. Och är mycket smart att bygga på om man har liten plats.
Ett annat alternativ är att bygga den på en egen designad Hylla/bord.

Vill du ha mer hjälp med vad du ska välja och vilka fördelar så tycker jag att du ska ta i kontakt med olika Modelljärnvägsbutiker. Som kan ge dig råd om vad som är bäst att välja antingen Digitalt eller analogt.

Jag hade själv valt att ha Märklin H0 och en digital bana.
Gammal 2006-02-20, 06:29   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Får tacka igen för era tankar kring detta!

Tror det blir digitalt i skala H0 nu. Då är ju frågan, vilket märke? Nån som vet av nån bra startbox?

Funderar på att köpa på mig några Y6 kåpor från Jeco... Nån som har nån erfarenhet av dessa? Bra eller dåliga?
Gammal 2006-02-20, 06:35   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Uno Miltons anläggning på Tekniska har jag allt sett. Tror inte jag kommer i närheten av den!? Men det är ju så man vill det ska se ut!
Gammal 2006-02-20, 10:23   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre

Tror det blir digitalt i skala H0 nu. Då är ju frågan, vilket märke? Nån som vet av nån bra startbox?
Märke har ingen betydelse bara du är förnuftig nog att låta bli Märklin.
Det viktiga är hur kul du tycker det är att bygga saker själv och hur nöjd du är med resultatet när du gör det. Mitt förslag är att du tittar lite på vad som finns som byggsatser och provar att bygga någon vagn i lugn och ro.
Du skrev ju att du ville ha bara några få och små fordon så då kanske smalspår är rätt för dig. Sen har du inte nämnt det viktigaste, förebild och tidpunkt.
En bra början är att köpa några MJ tidningar och läsa lite innan du sätter igång.
Gammal 2006-02-20, 11:29   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Kennys råd om smalspår är nog inte dumt om du tänker bygga mera själv! En till fördel då är ju att du kommer undan med betydligt snävare kurvor än i vanlig HO.

Nackdelen för en mindre händig som mig är väl att utbudet i smalspår är ännu mindre men i övrigt har det ju nästan bara fördelar på mindre ytor. Som plus så är ju fordonen mera charmiga med

Den billigaste början på digitalt i 2R får man väl med Rocos Locomouse i en startsats, den räcker nog långt om man "bara" vill köra manuellt. Har du tänkt dig att även kontrollera växlarna via digitalt "ställverk" eller knappsats så får man nog gå upp ett steg till Lenz eller IB. Kan löna sig att tänka igenom hur mycket du vill kontrollera digitalt eftersom ex Rocos system är nästan dyrare att bygga ut och då kanske man lika bra skall satsa ett steg längre från början.

Angående Märklin så visst har det fördelar med driftsäkerhet och slippa polvändning osv men personligen kan jag inte med dom där små tapparna i mitten... Har faktiskt en Märklinanläggning nerpackad på loftet men den har en 20 år på nacken nu och tänkte att brorsans ungar kan få leka med den sen. Den gör sig bättre som leksak än mina N-skale lok
Gammal 2006-02-20, 12:01   #9
mattias_train
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre

Funderar på att köpa på mig några Y6 kåpor från Jeco... Nån som har nån erfarenhet av dessa? Bra eller dåliga?

Om det bli H0 så tycker jag startsatserna från Märklin är trevliga.
Där får du ju direkt digitala saker.
Om du nu köper de senaste startsatserna.
Gammal 2006-02-20, 15:02   #10
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Jag kommer tillbaka till mitt grundtips. Köp några bra tidningar och skaffa dig en bild av vad som andra håller på med och se om det är något som tilltalar dig.
Det sämsta du kan göra är att köpa en startsats innan du vet vad du egentligen vill ha.
Några tidningar som är ett absolut minimikrav är
Narrow gauge and shortline Gazette
Continental Modeller
Railway Modeller
Model Railroader
Railroad Model Craftsman
samt någon av de tyska
Eisenbahn Kurir
Eisenbahn magazin
MIBA.
Glöm inte heller svenska Allt om Hobby och Smalspårigt.
Läs titta på bilder och annonser och se vad som finns. Gör så några månader innan du slår till vad gäller skala. Under tiden kan du spara lite pengar till första loket, köpa på dig lite verktyg och ordna en bra plats att bygga på.
Tänk på att du troligen kommer att tillbringa mycket tid vid byggplatsen så en stadig skiva, hurtsar för verktyg och material, bra belysning, plats för att lägga upp ritningar och en ordentlig stol är ett måste.
Passa också på att bygga några modeller i olika material så du ser vad som passar dig.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.