![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
När jag skrev att det var MSTS fel tänkte jag mest på att orginalrutterna inte allti var några höjdare på radie v.s sth. Om man inte tar reda på det på annat sätt misstänker jag att en hel del ruttbyggare kollar i orginalrutterna och sedan bygger där efter.
Då skall jag se till att skanna den så fort jag hinner iväg till en skanner. Magnus Som i veckan kunnat konstatera att bygga spår i verkligheten är rejält tyngre än i RE ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
![]() Lite nytt härligt vatten kan man ju kosta på sej, så här i väntans stunder... ![]()
![]() |
#3 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Så att vi andra dör av längtan? En anann vill köra TMZ på den rutten snarast ju!
![]() ![]() ![]() Mycket bra arbete, hoppas det hela fortlöper bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]() ![]() Goda nyheter, de ser ut å lösa sej mä surtilsen, ta i trä.... ![]() Här ett par nya bilder. ![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Det här gillar jag! B-loket skulle se grymt snyggt ut med ett museietåg på den banan!
/Jonatan
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Ser riktigt riktigt snyggt ut
![]() Längtar enormt tills man får köra på denna rutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Grymt snyggt Hawk, ett verkligt mästerverk.
![]() Rutten har verkligen fått ett rejält svenskt utseende nu (natur, byggnader mm) och hoppas sur-tilesen ger med sig till slut. Fortsätt med detta ypperliga arbete. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hej, när jag har laddat ner rutten och ska klistra in mapparna så kommer det upp ett "file not found" meddelande :S Och då går det inte att kör a rutten
![]() Det är i denna mappen som det är NMJ.v.1.0_04_12/NMJ version.1.0_komplett med aktiviteter-och-tag/komplett_tagpaket_2-och-act_NMJ/Train Simulator/ROUTES Nån aning nån? Jag har laddat ner det flera ggr från bb..
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() ![]() Citat:
![]() Du har helt rätt Magnus, en rutt i original tjänar nog som förebild för många. Va inte meningen att märka ord, där tidigare... ![]() ![]() Aha, så det är tyngre alltså... ![]() ![]() ![]() Ser fram mot tabellen, en hel del spår ligger med 250m radie här, lär försöka räta ut dom så gott det går, där det är en rimlig arbetsinsats. Ska lägga på nyare Xtracks oxå, då den innehåller betydligt fler radier än den version jag för tillfället har installerad... Det lär behövas här. En fråga till dig Magnus; Jag gissar svaret redan, men när man har en kurva som är t.ex totalt 50 graders ändringsriktning. Det görs genom 2st 10-graders 1000m radie, 25-grader med 500m radie och slutligen på mitten EN 250m radie i 5 grader. Ordningsföljden på radierna är 1000 - 500 - 250 - 500 - 1000. Vad sätter man för sth i en sån här kurva? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]() ![]() Om nu någon tycker att alla mina bilder e för mörka, så beror de på att alla bilder e tagna kl. 10,00 på morgonen, ren slöhet av mej. Om man ändrar tiden till typ 14.00, då blir de ett helt annat ljus på bilderna. Här en bild tagen Kl. 14.00
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det är lungt ingen skada skedd ;-) Jo det kan jag lova, jag var ute på en veckas praktik för att se hur det fungerar i verkligheten. Annars blir det nog inte mycket med spårbygge för min del senare i utbildningen. Planering av järnvägar med kurvradier mm blir det desto mer av. Alltid kul att hjälpa till så fråga på bara jag skall svara efter bästa förmåga. Jag skall se om jag kan komma iväg till en skanner i veckan annars kan jag helt enkelt ta att skriva av tabellen i en wordfil. Nu över till kurvan. Svaret på sth blir 40 km/h genom 250 m delen. Så små radier ligger inte normalt på en linje. helst skall man inte bygga under 400 m över huvudtaget men. 500 delen klarar 100 km/h och 1000 m ger 145 km/h. Du bör alltså minst försöka få ut kurvan till 400 m vilket ger sth 90 km/h. Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Banan som sådan är ju av karaktären mindre bibana och jag tror jag vill sikta på då typ en sth på 80 eller så, bör väl ha då en minsta radie på typ 340m kanske? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Aj tusan kurvan låg i en söttile då skall den nog inte röras. Men visst är det på en bibanan kan det faktiskt hända att sådant förekommer. Vi får väll njuta av den vackra naturen.
Skall du ha sth 80 klarar du dig med 310 m radie men absolut inte mindre, sth 85 har 350 m som minsta radie. Om inte 310 m finns så ger en radie på 300 m en sth på max 75 Km/h. Lycka till med rätningen. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
|
![]()
Perfekt, tack Magnus!
Kollade på Xtracks hemsida och i denna radie-region, så verkar det vara 300m och 375m som gäller... ScaleRail har dock mer o välja på här, radierna 280m, 340m, 380m, 400m mellan 250m och 500m... hmmm... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Grattis Hawk! Du har verkligen lyckats bra med rutten. En intressant fråga bara, är den felfri? Jag menar om efter tre avslutkörning skall det visas menysida. Jag själv brottas med min rutt angående felen. Fruktansvärt jobbigt att rätta till felen. Läs vidare i Trollhättanrutt. |
![]() |
![]() |