Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-14, 17:32   #16
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Funderar själv att skaffa en EOS 350D faktist. Den verkar vara Grym!
Köp den inte om du bara tänker köra på auto-läget! Då finns det mycket bättre och kompetenta komapktkameror som gör ett bättre jobb!
Gammal 2006-05-14, 21:23   #17
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

okej, men jag orkar inte hålla på med detta, jag har fått dom bilder jag vill ha och jag har testat andra Isotal än 400 som det är i autoläge, men kommit fram till att 400 är solklart bäst, här ska du få se en bild i världsklass absolut, inget fel på den överhuvudtaget, jag är så stolt över den:

Den bilden är svårslagen, eller hur, skärpan, ljuset och färgmättnaden, allt är perfekt med den, inte sant? Mvh Johnny Nilsson
PS Snart kanske jag även har ett zoomobjektiv till kameran
DS
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-14, 21:39   #18
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag tog mig friheten att redigera din bild lite. Lite mer studs i färgerna, mer kontrast. Du får säga till om du inte gillar det så tar jag bort bilden.

Kan inte hålla med dig om att ISO 400 är klart bäst. Det beror helt på fototillfälle. Riktig ljus dag och det blir svårt att fota då man inte kan komma högre upp än 1/4000 på slutartiden vilket medför överexponerad bild.

Förhoppningsvis kommer du mer och mer in i det hela för jag håller med Alex att köpa en systemkamera för att enbart köra på autoläge, ja då missar man poängen. Inte köper man en ferrari för att köra på urusel grusväg...

Senast redigerad av Fredrik den 2006-05-14 klockan 21:43.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-14, 21:49   #19
Jonmpa
Medlem

Smile

Ja, nu blev väl bilden med lite väl mycket färg, jag menar att så där mycket färg var det inte på byggnaderna vid nacka strand idag, tyvärr, men det fina var att amorellabokstäverna i fören blev starkare.
Mvh Johnny Nilsson

Men Bilden blev med lite väl mycket färg som sagt, lite onaturligt och lite mycket brus tror jag? Men, annars så.
Gammal 2006-05-14, 21:50   #20
MartinO
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Bakgrunden till höger om färjan är lite väl rörig tycker jag.

Fotograferade du med kitobjektivet? Isåfall äger du redan ett zoomobjektiv

Världsklass är väl också att ta i som beskrivning på en missionärsvinkelsbild på en Viking Line-färja. Spegelbilden är dessutom kapad... Det är ju kul att du gillar kameran men du behöver väl inte överdriva så fruktansvärt... världsklass? *tss*

Hade du dessutom använt ISO 100 som hade funkat mycket väl i det där ljuset hade du fått en mindre grynig bild på köpet.

/jourhavande konstruktive kritiker
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-14, 21:51   #21
Jonmpa
Medlem

Smile

eller också är det jag som inte kan se att bilden är förbättrad, jag vet inte jag.
Gammal 2006-05-14, 21:54   #22
MartinO
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Jag pratar om din originalbild naturligtvis, inte den som Fredrik ändrat.
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-14, 22:06   #23
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
okej, men jag orkar inte hålla på med detta, jag har fått dom bilder jag vill ha och jag har testat andra Isotal än 400 som det är i autoläge, men kommit fram till att 400 är solklart bäst, här ska du få se en bild i världsklass absolut, inget fel på den överhuvudtaget, jag är så stolt över den:

Den bilden är svårslagen, eller hur, skärpan, ljuset och färgmättnaden, allt är perfekt med den, inte sant? Mvh Johnny Nilsson
PS Snart kanske jag även har ett zoomobjektiv till kameran
DS
Nu ska vi inte ta i så vi skriker. Världsklass?
Knappast, men kul att du gillar bilden och trivs med kameran. Dock tror (och hoppas) jag att du efterhand kommer att inse att kameran kan så mycket mer än att bara knata på i auto-läge.

Som Martin och Fredrik säger beror ISO mycket på vilket ljusförhållande du har att ta hänsyn till för tillfället. Tror säkert att du hade kunnat gå ner på iaf ISO 200 i detta fall och därmed vunnit klarhet i bilden på ett annat sätt än vad du får med högre ISO. Ju högre ISO - desto mer brus.

Senast redigerad av alexfaldt den 2006-05-14 klockan 22:08.
alexfaldt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.