![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Kul nyheter, ger er all lycka i världen att det blir en "återrelease av "JBJ" fast i denna tappning som "JBJ 2"
|
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 539
|
![]()
Hej Hawk och Mazz!
Det var som sjutton ![]() ![]() Det var glädjande nyheter man läser ![]() ![]() Snygga bilder ![]() Lycka till och ha det gott. Till er alla på forumet,Ha en Trevlig Sommar. ![]() ![]() Mvh. Traingoal |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Har testbyggt lite på JBJ2 ![]() Lite mer som "Morvan" efter linjen, tätare vegetation. Bara ett experiment
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Fint att ni gett er på JBJ 2 igen. Supersnygga bilder!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() ![]() Några fler bilder... ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Ser mycket fint ut. Hoppas allt går bra!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Men sluta
![]() ![]() Mycket snyggt, Hawk! (och alla andra som är inblandade i rutten) ![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Tror du ska låta experimentet övergå till permanent... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Snyggt med mera växtlighet.
För att alla skall få flashbacks, så kan jag ju tala om att det tråkigaste med gamla JBJ var att tisdvis såg det ut som om man körde på en berghäll, i synnerhet mellan Ersbenning och Säringe samt området runt Svartsjöliden. Hoppas på mer variuernade växtlighet på JBJ 2. Och ett önskvärt tips angående signalsättningen: Sätt INTE två huvudsignaler efter varann, hur många minns "Kör 40" och sedan "Stopp" när man körde från ett enkelspår in på dubbelspåret. Låt enkelspårsträckorna vara "fria", d v s signalreglerade endast vid enkelspårens utfart och infart, så att man inte står "nos" mot "nos" någonstans i JBJs vildmark. Det var bara en liten reflektion , men keep up the good work ![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
En enkelspårs-sträcka ska man inte ha många signaler på, även man kan dock ha någon enstaka om man vet vad man gör och att sträckan är lång. Man måste då se till att man definierar om en signal, så den kräver fler blocksträckor fritt innan den ger grönt in i enkelspåret, då hamnar man inte i nos mot nos-fenomenet som är så tråkigt. Dock vet jag inte om JBJ har så pass långa enkelspårssträckor att det är motiverat att ha flera block. En enkelspårssträcka är ju i verkligheten inte heller tänkt att vara så högt trafik-belastad heller. Flera huvudsignaler efter varandra, jo det ska vi nog ha, men jag förstår vad du menar... ![]() Vi får ju komma ihåg att ur-JBJ är ju en av de allra första free-ware-rutterna någonsin och som sådan var fantastiskt fin, det har refererats til den i många år efter. Heders til dom som skapade den då! Och att det då fanns lite "egenheter" vad gäller signaler etc var egentligen ganska naturligt. Idag har vi både pärmar med BV-specifikationer att kolla på, samt att vi har lärt oss bättre att hantera MSTS. För att inte tala om den sakkunskap från proffs som finns att tillgå här på forumet, även på anläggningstekniska saker. Sen är det en fråga hur långt man kan och vill gå för att få det så verkligt som möjligt, det blir en avvägning i förhållande till tidsåtgång och ambitionsnivå. Huvudsaken det blir underhållande för så många som möjligt, både landskapsmässigt och järnvägstekniskt. ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-06-29 klockan 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]()
Då hakar jag på när det gäller signaler men det här gäller iofs hastighetssänkningar: Sätt inte hastighets-sänkningar/ökningar som man ser på många andra rutter, dvs att man tex har en Sth av 160 km/h och precis innan en station, bara några meter innan, sänka ner till 60 km/h. Sen brukar det höjas till 160 km/h bara några meter efter den stationen. Det blir mao upp och ned i hastighet hela tiden.
Jag tycker att det är lite lite irriterande att hastigheten sänks så radikalt upp och ner hela tiden, speciellt på så korta sträckor som en liten station. Att hastigheter går upp och ner skall det göra men det känns omotiverat att ha en hel rutt med sth 60 km/h förbi varje station tycker jag. Rutter där hastigheter ändras hela tiden, ofta och många gånger omotiverat samt radikalt har jag personligen svårt för, det är därför jag gnäller... ![]() Vill man köra hela rutten från A-Ö så tycker jag att man skall kunna göra det utan att gå från tex 160 km/h till 60 km/h för att sedan höja till 160 km/h 200 meter senare hela rutten igenom. Många gånger hinner man ju inte komma upp i 160 km/h förräns det är dags att börja bromsa igen... Hastigheterna jag använde här är bara exempel, men jag tror du känner igen fenomenet. ![]()
__________________
![]() Mvh, Roger |
![]() |
![]() |