Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-14, 20:46   #1
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard Kameratips och synpunkter önskas

Eftersom det finns så många duktiga fotografer här på forumet skulle det vara intressant att få lite synpunkter och tips inför ett kommande kameraköp.

Jag har tidigare fotat mycket med systemkamera och mixtrat i mörkrum med svartvitt, men känner inte till så mycket av allt det nya som kommit. Senaste åren har det bara blivit plåtat med digital kompaktkamera. Enkelt och behändigt, men kanske inte alltid så utmande.

Första systemkameran var en Pentax Spotmatic som sedan ersattes med en Nikon F-801s med ett AF Nikkor 35-70mm och ett annat på 70-210mm och en blixt SB-25. Utrustningen är i superskick men jag tycker det har blivit för dyrt med film och framkallning så allt har blivit liggande oanvänt i flera år.

Nu känner jag att det skulle vara roligt att kunna återgå lite till det gamla igen fast nu med digitalt kamerahus istället. Jag vill väldigt gärna kunna använda den gamla optiken och blixten och har därför varit inne i fotoaffären och nästan fastnat för en Nikon D70 (utan optik). Min ekonomi är numera efter sjukpensionering inte den bästa, så det blir väl till att försöka spara ett tag, vilket i sin tur gör att det är gott om tid att fundera över eventuella alternativ.

Huvudfrågan är om det kan vara ett bra köp med D70:an, eller om det finns bättre alternativ, tekniskt och/eller ekonomiskt?

Det skulle vara kul att få lite synpunkter! Kommer att vara på sjön ett par dagar nu i det fina vädret, men eventuella svar kommer att studeras med stort intresse så snart vindarna fört mig åter till burken...

Håkan
Gammal 2006-07-14, 20:59   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jag nybörjare i gemet, men har fått en hel del bra info på den här sidan:

http://www.fotosidan.se

Att välja ett hus som stödjer de objektiv du redan har känns ju som ett helt rätt drag, sedan är det ju bara att uppgradera efter intresse och behov och i takt man önskar...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 21:07   #3
Håmacon
Medlem

Smile

Tack för tipset Mazz!
Jag har bara hunnit glutta lite på sidan, men den verkar mycket matnyttig, så nu har jag lite att kolla ikväll...

Mvh
Håkan
Gammal 2006-07-14, 21:44   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Hej Håkan!

Jag befinner mig nästan i samma läge fast har då en del saker till Canon EOS istället. Även här är det lite tveksamt om ekonomin tillåter och jag velar mellan en Canon EOS 350D eller en PowerShot S3 IS (som ju är snäppet under systemkamera).

Blev tidigare tipsad om en bra sida med mycket detaljerade recensioner här: http://www.dpreview.com/

Du hittar Nikon D70 på 28 sidig recension här: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/
och alla kamera recensioner här: http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=alpha

En annan bra sida är http://www.steves-digicams.com/ med D70 här: http://www.steves-digicams.com/2005_...ikon_d70s.html
Gammal 2006-07-14, 22:13   #5
Håmacon
Medlem

Standard

Tack för testtipsen Patrik!

Jag har redan skrivit ut en test av kameran som Mazz tipsade om och jag skall göra likadant med dina tips. Jag anade nog att det skulle finnas läsvärda tester någonstans, men hade inte en susning om var.

Toppen!
Håkan
Gammal 2006-07-15, 12:14   #6
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Om du orkar vänta ett par månader så skulle jag rekommendera den nya Pentax K100D med bildstabilisering alltså en förbättrad och uppgraderas Ist D till ett bra pris. Själv har jag Ist DL och den är jag mycket nöjd med.

Mer info och prylar på länken nedan.
http://www.cyberphoto.se
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 12:18   #7
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Om du orkar vänta ett par månader så skulle jag rekommendera den nya Pentax K100D med bildstabilisering alltså en förbättrad och uppgraderas Ist D till ett bra pris. Själv har jag Ist DL och den är jag mycket nöjd med.

Mer info och prylar på länken nedan.
http://www.cyberphoto.se
Må vara att Pentaxen är bra kamera men i hans fall skulle jag uteslutande titta på Nikonhus med tanke på att utbudet av tillbehör är större och att han redan har flera objektiv och säkert småsaker som används av Nikon...

Så länge du huset är bekvämt att hålla(D70) så är det säkerligen ett bra val, det skiljer inte så värst mycket mellan 350D(Canon), 5D(KM), Ist D(Pentax) och Nikons kameror.

D70 är dessutom aningen bättre än lillebror D50 som är den jag hållt i!
Gammal 2006-07-16, 22:36   #8
Labonte
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom det finns så många duktiga fotografer här på forumet skulle det vara intressant att få lite synpunkter och tips inför ett kommande kameraköp.

Jag har tidigare fotat mycket med systemkamera och mixtrat i mörkrum med svartvitt, men känner inte till så mycket av allt det nya som kommit. Senaste åren har det bara blivit plåtat med digital kompaktkamera. Enkelt och behändigt, men kanske inte alltid så utmande.

Första systemkameran var en Pentax Spotmatic som sedan ersattes med en Nikon F-801s med ett AF Nikkor 35-70mm och ett annat på 70-210mm och en blixt SB-25. Utrustningen är i superskick men jag tycker det har blivit för dyrt med film och framkallning så allt har blivit liggande oanvänt i flera år.

Nu känner jag att det skulle vara roligt att kunna återgå lite till det gamla igen fast nu med digitalt kamerahus istället. Jag vill väldigt gärna kunna använda den gamla optiken och blixten och har därför varit inne i fotoaffären och nästan fastnat för en Nikon D70 (utan optik). Min ekonomi är numera efter sjukpensionering inte den bästa, så det blir väl till att försöka spara ett tag, vilket i sin tur gör att det är gott om tid att fundera över eventuella alternativ.

Huvudfrågan är om det kan vara ett bra köp med D70:an, eller om det finns bättre alternativ, tekniskt och/eller ekonomiskt?

Det skulle vara kul att få lite synpunkter! Kommer att vara på sjön ett par dagar nu i det fina vädret, men eventuella svar kommer att studeras med stort intresse så snart vindarna fört mig åter till burken...

Håkan
har du funderat på beganat? köpte mitt 300D hus på så vis, var arbetslös när jag köpte den så då var verkligen ekonomin viktigt, köpte mitt hus för 4500kr av en "proffsfotograf" som hade haft den som backupkamera, så den hade gått inte fullt 500bilder och fick några minneskort och prylar på köpet, kameran var i utmärkt skick.

men var noga å kolla upp och kän å titta om det är något fel eller så.

/Daniel

EDIT: fanns ju några på blocket
http://www.blocket.se/li?q=d70&ca=4_s&c=0&w=3
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 22:52   #9
Håmacon
Medlem

Standard

Tack för era synpunkter Olaf & ssg!

Ja, det är som Olaf skriver naturligtvis mest lockande att fortsätta med Nikon eftersom jag har Nikonoptik och annat sen tidigare och dessutom känner mig hemtam med märket. Tidigare inlägg har ju tipsat mig om tester av D70:an som jag nu hunnit läsa i lugn och ro och det har ytterligare stärkt mig i min tro att det är en fin kamera och ett förnuftigt val.

Det har känts tryggt att få synpunkter från forumet eftersom jag inte alls känt mig uppdaterad på den nya kameragenerationen. Så nu är det bara att tålmodigt vänta tills man fått skrapat ihop tillräckligt med pengar. Fast det fanns ju avbetalningsmöjligheter också för nu har man ju fått lite myror i brallan...

En annan mindre detaljfråga har uppkommit efter provplåtning i affären:
Efter tagningen visades ett histogram över bilden i displayen. Vad ger det för upplysning och hur använder man sig av det?

Citat:
Ursprungligen postat av Labonte
har du funderat på beganat? köpte mitt 300D hus på så vis, var arbetslös när jag köpte den så då var verkligen ekonomin viktigt, köpte mitt hus för 4500kr av en "proffsfotograf" som hade haft den som backupkamera, så den hade gått inte fullt 500bilder och fick några minneskort och prylar på köpet, kameran var i utmärkt skick.

men var noga å kolla upp och kän å titta om det är något fel eller så.

/Daniel

EDIT: fanns ju några på blocket
http://www.blocket.se/li?q=d70&ca=4_s&c=0&w=3
Ja Labonte, det är jag också inne på efter att ha sett en begagnatavdelning på en av sidorna med tester, så det skall jag också undersöka. För en gångs skull känns det som om jag har flera bra alternativ att välja på, efter att för ovanlighetens skull inte bara rusat stá och störthandlat.
Håkan

Senast redigerad av Joel den 2006-07-16 klockan 23:04.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 00:10   #10
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
Tack för era synpunkter Olaf & ssg!

Ja, det är som Olaf skriver naturligtvis mest lockande att fortsätta med Nikon eftersom jag har Nikonoptik och annat sen tidigare och dessutom känner mig hemtam med märket. Tidigare inlägg har ju tipsat mig om tester av D70:an som jag nu hunnit läsa i lugn och ro och det har ytterligare stärkt mig i min tro att det är en fin kamera och ett förnuftigt val.

Det har känts tryggt att få synpunkter från forumet eftersom jag inte alls känt mig uppdaterad på den nya kameragenerationen. Så nu är det bara att tålmodigt vänta tills man fått skrapat ihop tillräckligt med pengar. Fast det fanns ju avbetalningsmöjligheter också för nu har man ju fått lite myror i brallan...

En annan mindre detaljfråga har uppkommit efter provplåtning i affären:
Efter tagningen visades ett histogram över bilden i displayen. Vad ger det för upplysning och hur använder man sig av det?

Ja Labonte, det är jag också inne på efter att ha sett en begagnatavdelning på en av sidorna med tester, så det skall jag också undersöka. För en gångs skull känns det som om jag har flera bra alternativ att välja på, efter att för ovanlighetens skull inte bara rusat stá och störthandlat.
Håkan
Histogramet visar dig hur bilden är exponerad...
Används i kamerna men även i bättre bildredigeringsprogram såsom Photoshop...

I bilden jag bifogat har du tre olika sorters histogram, den översta visar ett svart "berg" till höger vilket tyder på att det finns ovanligt många ljusa toner i bilden, den är troligtvis överxexponerad.
Den mellersta är tvärtom mer svart åt vänster och speciellt då de allra mörkaste tonerna vilket är ett tecken på att många(berget fortsätter utanför histogrammet och det är sånt som är bäcksvart och inte går att rädda om du inte fotar råformat för då går de i viss mån) områden är mycket mörka!

Den nedersta visar en bild med ganska jämnt antal mängd olika ljus, inte mer eller minder av någon kan man säga. Det kan ses som välexponerat.

Tänk dock på att om du fotograferar med vidvinkel så mycket himmel kommer med så blir det ju väldigt mycket ljus(om inte himlen är mycket mörk) ton och ett berg till höger, det behöver ju absolut inte betyda att den är överexponerad utan att det finns mycket himmel och ljus yta i bilden!

Så man kan inte bara följa histogram utan använde det för att justera så färgerna mer stämmer med verkligheten, det görs i Photoshop genom att använda Ctrl+L(Nivåer) och dra till kanterna på berget man har i histogramet!(vet ej hur det är i andra program)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg histogram.jpg (20.5 KB, 51 visningar)
Gammal 2006-07-17, 11:35   #11
Håmacon
Medlem

Standard

Tack Olaf, både för svar och den utförliga och lättfattliga beskrivningen.
Jag anade att det kunde vara något liknande men hade inte den blekaste aning om hur det skulle uttolkas. Det skall bli kul att snart få ta upp plåtandet igen med en riktig kamera och försöka lära sig lite av det nya.

Nu har jag tyvärr inte Photoshop utan istället Corel Draw 12 där det finns lite bearbetningsmöjligheter jag också skall försöka ta till mig vad det lider...

Mvh,
Håkan
Gammal 2006-07-17, 11:45   #12
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
Tack Olaf, både för svar och den utförliga och lättfattliga beskrivningen.
Jag anade att det kunde vara något liknande men hade inte den blekaste aning om hur det skulle uttolkas. Det skall bli kul att snart få ta upp plåtandet igen med en riktig kamera och försöka lära sig lite av det nya.

Nu har jag tyvärr inte Photoshop utan istället Corel Draw 12 där det finns lite bearbetningsmöjligheter jag också skall försöka ta till mig vad det lider...

Mvh,
Håkan
Jag tippar på att du på ett liknande vis kan redigera med hjälp av histogram men tyvärr har jag inte använt programmet så jag vet ej hur...

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:39.