![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
|
![]()
Banan är i dagsläget nu 1h och 10 minuter lång, ungefär. Då utan uppehåll, från Norr till Syd. Jag har två samhällen kvar att bygga som är de båda slutstationerna för Kustpilensträckan, sen har jag en driftplats i mitten av banan med anslutning västerut mot Oskarström där Krösatågen går. ( Min Y31'a Kustpilen/Krösatåget/Transitio kommer som släpp tillsammans med bansläppet är det tänkt, om allt håller tiden!!
![]() Hur som haver, lite bilder från den näst sista staden norrut. Lerbäck. Notera att statskärnan ligger en bit från stationsområdet. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Finns det någon form av anslutning till en elektrifierad huvudlinje någonstanns på banan? Det kan alltid va kul med en större station!
![]()
![]() |
#33 |
Medlem
|
![]()
Tänkt är att Salån ( Sista staden i norr) skall vara i storlek med Linköping, dock i MSTS blir det ju mindre) men där är tänkt att det ska vara elektrifierat och där skulle jag, om intresse finns d.v.s kunna bygga en elektrifierad linje som går ytterliggare några stationer nordöst!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Veteran
|
![]()
För min del räcker det gott med en station med anslutning till stambanan, där man kan se någon X2:a blåsa förbi eller stanna medan man väntar på avgångstid. Men lite stambanekörning är ju heller aldrig fel!
![]()
![]() |
#35 |
Medlem
|
![]()
Ja, jo efter Lerbäck är det tänkt att Ingelforsbanan ska ansluta till en huvudbana innan den når sista destinationen (Salån), precis som i Linköping där Stångådalsbanan går en stund på stambanan i Linköping.
![]() Jag fick inte med dessa förut! Men efter Lerbäck, när man ska åka söderut är det radioblock som gäller, mellan Lerbäck och Salån är det fjärrblockering (ca 1-2 mil) och från Ronna till Strandsholm (Som är slutstation i söder) är det Tåganmälan med manuellt styrda optiska signaler på respektive driftplats! ![]() Nedan, En beta-uppbyggning bara tills jag åkt med tåget på riktigt och placerat kamera längst fram för att dokumentera exakt uppsättning! ![]() Kisa Mor i väntan på avgång, hennes ATC system säger henne att tågmöte är på gång! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Veteran
|
![]()
Snyggt! Men finns det ATC-balisers på radioblockstreckor? Detta ligger lite utanför mitt kunskapsområde...
![]()
![]() |
#37 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Sen är jag ganska säker på att det är placerat ATC baliser på driftplatserna innan ett tåg släpps ut på banan igen. Citerat trafikverksamheten System R Inskrivningen indelas i: • automatisk inskrivning som sker automatiskt vid färd mot en gräns till system R • manuell inskrivning som görs av tågklareraren i samverkan med fö- raren, vilket främst används när fordon befinner sig inne i system På driftplatserna är det tågklareraren som släpper ut tågen på sträckan, och denna sitter på ett fjärrställverk. Senast redigerad av granders den 2013-03-03 klockan 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]()
Det ser jo väldig fint ut!
![]() Det enda som saknas nu är jo att någon kunde fixa till IC3/Y2:an så den körde mer realistisk. Jag tänker här på acceleration bl.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Såhär är läget, att denna IC3'a, av mig ommålad till Y2, är lite orealistisk ja. Men i samband med mitt projekt till Railworks där jag bygger Y2R/Y2K är tänkt att jag ska släppa en enklare version (Grafikmässigt) till MSTS som ändå beter sig bättre! ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem
|
![]()
Hej allesammans! Idag tycker jag att jag hunnit väldigt mycket, för en gångs skull! Idag var även en av få dagar jag har väldigt bra inspiration och humöret på topp!
Bjuder på bilder på Salån, fortfarande i byggstadiet. Norr härifrån går stambanan med anslutning till större städer, Stockholm Umeå, söderut finner man anslutning till Malmö samt starten på Ingelforsbanan söderut! ![]() Då var det Salån C här då! ![]() Tänkt är att avgångar mot Ingelforsbanan går från Spår 4 då spår 3,2 och 1 används av intercity-tåg mot respektive storstad i Sverige! ![]() ![]() ![]() Senast redigerad av granders den 2013-03-04 klockan 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Veteran
|
![]()
Snyggt! Men häng upp lite kontaktledning också!
![]()
![]() |
#42 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Veteran
|
![]()
Jag ser fyra lösningar:
1: Sätt upp stolpar och ställ in ledningshöjden på typ 10 000 meter. Då kan eltåg köra på rutten, men inga ledningar syns. Ser konstigt ut på den elektrifierade stationen. 2: Använd HideWire. Då måste du ta bort alla ledningar manuellt från de delar av rutten där du INTE vill ha dem. Jag har ingen erfarenhet av HideWire och programmet kan orsaka problem. 3: Bygg elledningar som separata objekt. Jobbigt. 4: Konvertera hela rutten till DBTracks. Det finns speciella DBTracks-paket som inkluderar kontaktledning. Och det är så mycket snyggare än MSTS orginalspår! Alla XTracksbitar täcks ännu inte, men det kommer! http://dbtracks.de/
![]() |
#44 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Veteran
|
![]()
Aha, jo jag funderade på om det var ScaleRail, tyckte det såg lite väl bra ut...
![]() Kom precis att tänka på att det finns ett program som heter Catmaster eller något dylikt, som automatiskt placerar kontaktledningar som lösa objekt. Du kan ju kolla det också. ![]()