Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-18, 12:56   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard CDP verktyg

Finns det något program som kan editera cdp filerna. Det jag skulle vilja göra är att kunna ändra namnet. Jag och säker ånga andra laddar ner filer med konstiga språk om jag då har en bro med ett konstigt så kan den bli svår att hitta i surveyer men om jag kunde byta namn till just då bro så skulle det bli lite lättare.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 17:02   #2
theSnuFFer
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Standard

Du blandar ihop två saker.

CDP-fil är det bara när ett "content" är sparat och du ser filen i t.ex. Utforskaren precis som alla andra filer, oavsett typ. Att ändra detta namn är inget konstigt - Högerklicka och 'Byt namn'.

Däremot om du ser ett objekt i Surveyor som du vill byta namn på, då är det det vi kallar för "Content" (Innehåll på svenska).
Alla objekt/content är editerbara via CMP (Content Manager Plus).

Högerklicka på objektet och välj att editera via utforskaren eller CCP.

Väljer du Utforskaren, så är det Config.txt-filen du skall öppna. Ändra sedan namn på det som står inom " " på raden 'username'. Spara filen och stäng.

Kör du via CCP, så byter du namn på raden för 'username' och stänger sedan CCP. Får då frågan om du vill spara ändringarna och det vill du såklart.

Tillbaka i CMP måste du "Commita" objektet. Sedan högerklickar du på objektet och väljer "Save to CDP". Även här kan du döpa filen till vad du vill.

Du har nu bytt namn på ett objekt/Content i både Surveyor och där du lagrar dina CDP-filer...

//Mvh theSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 21:16   #3
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Jag skulle vilja kunna editera utan att installera cdp filen i spelet. I Windows utforskare har jag inget val för att editera filen.
Det är alså inte att byta namn på cdp filen jag är ute efter för det är ju som vilken fil som helst. Utan jag vill ha ett annat namn i surveyor men vill slippa installera filen. Jag har en hel drös med cdp filer på hårddisken men vill ha så få som möjligt i spelet.

Senast redigerad av CGD den 2008-11-18 klockan 21:20.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:50   #4
Melin
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

ska finnas ett program där du kan packa upp cdp filen utan att installera den. sen ändrar du det du ska och sen använder du programet för att göra cdp fil igen. nackdelen är bara att jag har glömt vad det heter, vet att jag läste det i trainz forumet, men det var bra länge sen.
Melin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 23:00   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melin
ska finnas ett program där du kan packa upp cdp filen utan att installera den. sen ändrar du det du ska och sen använder du programet för att göra cdp fil igen. nackdelen är bara att jag har glömt vad det heter, vet att jag läste det i trainz forumet, men det var bra länge sen.
Vore en drömm om du (eller någon annan som vet) kunde komma ihåg vad det är för program, skulle verkligen vara användbart. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 16:40   #6
Melin
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

jag vet att CGD hade programet för typ ett år sen, vi grejade med ett sånt program då. men jag kan bara inte komma på vad det heter. verkar som CGD har glömt det med
Melin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.