![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Ja, det har varit tyst från mig här den senaste tiden. Som ni kanske vet är jag i Ängelholm och utbildar mig till tågklarerare. Idag var vi på en snabbkurs på lokföraravdelningen för att lära oss lite om hur det är att köra tåg och om hur fordonstekniken fungerar.
Alla fick även prova skolans två tågsimulatorer. Den ena är en ganska enkel "skrivbordssimulator" som främst är till för att lära sig köra med ERTMS, men man kunde även köra ATC i den. Grafikmässigt var det inte mycket att hurra för. Den andra simulatorn är en fullskalig Rc6-simulator på hydraulik. Kostar ca 15 miljoner. Den är nära nog ångdriven med datasystem från 70-talet. Denna simulator simulerar både ATC och samtliga system i hytten på en Rc6a. Visuellt används videoinspelningar vilket i min mening höjer känslan en del. Signaler och tavlor animeras på bilden, så alla signalbesked går att variera. Vi körde mest med hydrauliken avstängd då den var ganska bullrig, men med den tillslagen var det oerhört realistiskt. Vi fick köra mellan Helsingborg C och Åstorp. Jäklar vilken känsla! ATC inställd och testad, broms loss, autoventilation till, man hörd det bekanta dånet från fläktarna bakom ryggen, och så bär det av! Ja, detta var en riktigt häftig upplevelse och man önskar ju verkligen att man fick köra på riktigt. En dag... Inga bilder tyvärr, men finns något klipp på Youtube tror jag, om någon är intresserad. ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]()
Här här! ^^
|
![]() |
![]() |