Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-25, 22:15   #28
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Jo det förstår jag men har ändå fått ovärdeliga råd så ska resta att kringgå ruby och exportera ut från blender genom 3ds och se hur det blir får se hur det landar
Ge gärna några råd kring detta.
Har själv experimenterat med detta idag och kommit fram till några saker:

*) Om man exporterar en simpel modell utan texturer via RubyTMix så får man en väldigt liten modell med få faces
*) Om man exporterar en förhållandevis simpel modell med texturer via RubyTMix så får man en modell med absurt antal faces

*) Om man exporterar en modell via Collada eller 3DS till Blender så får man en modell som har få faces.
Men om jag exporterar till Collada får jag inte med några texturer, även om jag exporterar dem.
Exporterar jag till 3DS så får jag med texturerna på modellen men UV mappningen verkar helt sjuk?

Sen lyckas jag inte exportera modellen från Blender för då får jag detta fel:
"21:56:57 ----- Exporter for Trainz - start -----
21:56:57 collect and check exportable data
Traceback (most recent call last):
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1926, in execute
result = start(self.properties.filepath, context)
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1770, in start
te.export()
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1745, in export
self.collect_data()
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1648, in collect_data
self.get_materials()
File "D:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.66\scripts\addons\export
rainz.py", line 1292, in get_materials
for f in mesh.faces:
AttributeError: 'Mesh' object has no attribute 'faces'

location: <unknown location>:-1

location: <unknown location>:-1"

Det har jag aldrig fått förut men något säger mig att mitt Blender inte gillar exporten från Sketchup.

*) Exporterar man en modell från Sketchup och tar "options" och slår på dubbelsidiga faces så får man extremt många faces. Oavsett om denna är på eller av så kan jag ändå inte få Trainz exporten från Blender att funka sen - inte ens på en modell helt utan textur.

Senast redigerad av spyfrog den 2014-08-25 klockan 22:17.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat